مجلس ایران به سه وزیر پیشنهادی روحانی رای اعتماد داد

مجلس ایران به سه وزیر پیشنهادی روحانی رای اعتماد داد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سه وزیر پیشنهادی حسن روحانی رای اعتماد دادند.

با رای مثبت اکثر نمایندگان، رضا صالحی امیری به وزارت ارشاد، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به وزارت آموزش و پرورش و مسعود سلطانی‌فر به وزارت وزارت ورزش و جوانان راه یافتند.

این رای اعتماد در پی استعفای علی جنتی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد، علی‌اصغر فانی، وزیر سابق آموزش پرورش و محمود گودرزی، وزیر سابق ورزش و جوانان و به منظور ترمیم کابینه حسن روحانی انجام شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، پس از اظهارات نمایندگان مخالف و موافق و دفاع رییس‌جمهوری و وزرا رای‌گیری برای سه وزیر پیشنهادی انجام شد که بر اساس آن نمایندگان با ۱۵۷رای موافق، ۱۱۱رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۷۴ رای اخذ شده به دانش آشتیانی برای ریاست بر وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند. همچنین رضا صالحی امیری با ۱۸۰ رای موافق، ۸۹ رای مخالف و ۶ رای ممتنع وزیر جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسعود سلطانی‌فر با ۱۹۳ رای موافق، ۷۲ رای مخالف و ۹ رای ممتنع وزیر ورزش و جوانان شد.

مجلس نهم – که اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان آن را اصولگرایان تشکیل می‌دادند- پیشتر با وزارت آقایان صالحی امیری، احمدی دانش آشتیانی و سلطانی‌فر مخالفت کرده بود. برخی بر این باورند که رای اعتماد مجلس به این سه نفر، نشانگر پشتیبانی اکثریت مجلس دهم از دولت حسن روحانی است.

حسن روحانی در سخنرانی برای دفاع از وزاری پیشنهادی خود، با انتقاد از شرایط کشور در زمان آغاز به کار دولت خود اعلام کرد که وضعیت کشور در زمان آغاز دوران ریاست‌ جمهوری وی «شبه‌ بحرانی» بوده است. آقای روحانی همچنین با اشاره ضمنی به تغییر مداوم کابینه در دولت‌های نهم و دهم گفت: «دولتی نبودیم که هر از چندگاه چند وزیر را برای ترمیم کابینه برداریم و افراد جدیدی را به مجلس معرفی کنیم، مدتی بود که تثبیت کابینه استثنا شده بود و امروز تثبیت کابینه و مدیریت قاعده ما است اما در عین‌حال اگر جایی لازم ببینیم که ترمیم کابینه سرعت حرکت دولت را اضافه‌ می‌کند، اقدام می‌شود.»

نقش پررنگ فتنه

بسیاری از بحث‌های نمایندگان مخالف وزرای پیشنهادی حول محور اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ بود؛ رخدادهایی که سیاستمداران و رسانه‌های اصولگرا از آن به‌عنوان فتنه یاد می‌کنند. حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مخالفت با رای اعتماد به دانش آشتیانی برای وزارت آموزش و پرورش گفت: «اسناد فتنه‌گری وزیر پیشنهادی موجود است، ایشان تنها مدیر مدرسه‌ای در تهران با ۳۰۰۰ مدرسه بود که در جریان فتنه دستگیر شد.» همچنین مجتبی ذوالنور، نماینده قم هم در مخالفت با رضا صالحی امیری، به نامه‌ای در سال ۱۳۸۸ اشاره کرد که از سوی آقای صالحی امیری امضا شده بود.

با وجود انتقادهای گسترده شخصیت‌ها و رسانه‌های اصولگرا از نامزدهای معرفی شده برای ترمیم کابینه، رای اعتماد مجلس به هر سه نفر نشان داد که دست‌کم بیش از نیمی از نمایندگان مجلس دهم، حداقل اراده‌ای برای تخریب روند حرکت دولت روحانی ندارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند