توضیحات قوه قضائیه درباره قاری متهم به تجاوز: اثبات بعضی از اتهامات مشکل است

توضیحات قوه قضائیه درباره قاری متهم به تجاوز: اثبات بعضی از اتهامات مشکل است
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سخنگوی قوه قضاییه ایران در یک نشست خبری توضیحاتی را درباره پرونده سعید طوسی، قاری مشهور قرآن و از نزدیکان رهبر ایران و همچنین حذف مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای روز یکشنبه دوم آبان ماه با اشاره به پرونده سعید طوسی گفت: «این سر و صدای ایجاد شده غیر طبیعی است. فرض کنید این اتهام به خود ما و شما وارد شده آیا حاضریم تا‌ ثابت نشده این مقدار در دسترس مردم قرار بگیرد؟ قانون و شرع و وجدان اجازه نمی‌دهد. اگر این برای خانواده ما پیش بیاید راضی نیستیم.»

در هفته‌های گذشته برخی از رسانه‏‌ها خبر داده بودند که سعید طوسی قاری مشهور قرآن با شکایت تعدادی از نوجوانان قاری قرآن به اتهام «آزار جنسی» تحت تعقیب قرار گرفته، اما با دخالت برخی مقامات ارشد جمهوری اسلامی از جمله علی مقدم، مسئول ارتباطات دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران برای او قرار منع تعقیب صادر شده است.

قاری #قرآن متهم به تجاوز: مرا واسطه هتاکی به #خامنه‌ای کرده‌اند https://t.co/U8L6PaNqKupic.twitter.com/RTM3g5SI8H

— euronews فارسی (@euronews_pe) October 21, 2016

محسنی اژه‌ای درباره اتهام آقای طوسی گفت: «اثبات بعضی از اتهامات کار مشکلی است. یعنی رسیدگی به شکایت به دلیل اینکه شاهد و بینه دارد با اظهارات شاکی و تحقیقات امکان‌پذیر است. اگر قاضی علم پیدا کند، می‌تواند رسیدگی کند. ممکن است شاکی حق داشته باشد ولی اثبات نمی‌شود. همچنین در پاره ای از موارد سوء اخلاق و عفت، قانونا و شرعا امکان ریز شدن و تحقیق جزئی کردن نیست. یعنی هم شرع و هم قانون جلوگیری کرده است.»

سخنگوی قوه قضائیه درباره اینکه چرا برخی رسانه‌ها نوشتند که برای پرونده سعید طوسی قرار منع تعقیب صادر شده گفت: «در این پرونده فقط در قسمت خلاف عفت عمومی آن قرار منع تعقیب صادر شده است و در اتهام تشویق به فساد مراحل خود را طی می‌کند.»

پیشتر سایت «آمد نیوز» در گزارشی در این رابطه نوشته بود که عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران پرونده سعید طوسی را برای تعیین تکلیف به صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضائیه ارسال کرده و وی نیز این پرونده را «فاقد ادله اثبات جرم» تشخیص داده است. به نوشته این سایت در نهایت پس از اظهار نظر رییس قوه قضائیه، دادستان تهران دستور مختومه شدن این پرونده را صادر کرده است.

اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه: در پرونده سعید طوسی از حیث مسائل خلاف عفت عمومی برای متهم قرار منع تعقیب صادر شده و این قرار قطعی است. – فارس pic.twitter.com/owU7mHbZKA

— روزنامه ایران (@IranNewspaper) October 23, 2016

آقای محسنی اژه‌ای در ادامه توضیحات خود درباره این پرونده گفت: «نکته بعدی این است که چه در قانون اساسی چه قوانین عادی از جمله مواردی که غیر علنی باید دادگاه داشته باشد مسائل خلاف عفت عمومی است. حکمت آن این است که خیلی وقت‌ها به ضرر شاکی است، بیش از اینکه به ضرر متشاکی باشد. نه تنها به خانواده مجرم لطمه می‌زند ما می‌گوییم خوب لطمه بزند ولی به خانواده شاکی هم لطمه می‌زند، برخی اوقات به عفت عمومی آسیب می‌زند.»

سخنگوی دستگاه قضائی ایران در پایان با تاکید براینکه انتشار این موضوعات می‌تواند جرم باشد گفت: «مسائلی که هنوز حکم صادر نشده و مشخص نشده و مجرمیت ثابت نشده خواهش می‌کنیم انتشار ندهید. این جرم است و قابل تعقیب. اگر کسی این کار را بکند خودش و دستگاه قضایی را به زحمت می‌اندازد. اگر کسی به کسی افترا و تهمت زد یا دروغی را منتشر کرد و در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده توزیع می‌شود چطور می‌خواهیم این را جبران کنیم. امروز جبران خسارت دروغ و به شخصیت خانواده یا شخصیت حقیقی و حقوقی سخت است.»

قبل از آن نیز محمدرضا حشمتی، معاون قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتشار ادعاها علیه سعید طوسی را مصداق «اشاعه فحشا» دانسته بود. محمد گندم‌نژاد طوسی ملقب به سعید طوسی هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای اتهامات سوءاستفاده جنسی از نوجوانان تحت آموزش خود را رد کرده بود.

اگر در جرایم مواد مخدر اعدام نداشتیم، وضع از این بدتر می‌شد

سخنگوی قوه قضائیه ایران در بخش دیگری از سخنان خود با دفاع از مجازات اعدام در پرونده‌های مواد مخدر گفت:‌ «برخی می‌گویند اعدام در مبارزه با مواد مخدر جواب نداده ما هم معتقدیم همه در این رابطه نباید اعدام شوند اما این حرف با چه استنادی است؟ اگر اعدام نبود چه بسا وضع بد‌تر از این بود برخی اقدامات در این زمینه انجام نشده نباید توقع داشت همه آثار را در اعدام ببینیم قرار بود اردوگاه‌هایی برای معتادان احداث شود و جهت درمان آن‌ها کارهایی شود اما این کار‌ها انجام نشد.»

اژه‌ای ادامه داد: «مجموعه اقدامات وجود دارد که یکی مجازات است باید ببینیم چند درصد نتیجه را از اعدام می‌خواهیم آیا حذف اعدام جواب می‌دهد آیا در سایر جرایم کسی می‌تواند بگوید مجازات حذف شود چون جرم هنوز باقی است؟ در کشورهای مختلف جرم و مجازات هست باید ببینیم چه تاثیری را انتظار داریم اگر کسی راه بازدارنده تری پیدا کند بعد از تبدیل به قانون به آن عمل می‌کنیم.»

رئیس قوه قضائیه #ایران: نمی توانیم #اعدام را حذف کنیم https://t.co/F7GdjOEZP5pic.twitter.com/gGqcaccoiz

— euronews فارسی (@euronews_pe) September 29, 2016

پیش از این صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه ایران نیز با دفاع از اعدام برای متهمان مربوط به مواد مخدر گفته بود: «اینکه برخی می گویند اعدام ها هیچ فایده ای نداشته، حرف کاملا غلطی است؛ بدلیل اینکه اگر سختگیری‌های قوه قضایبه و کمک نیروی انتظامی نبود، به وضع بسیار بدتری مبتلا بودیم و آنوقت مواد مخدر را در عطاری‌ها هم پیدا می‌کردیم.»

شمار بالای اعدام ها در جمهوری اسلامی ایران از مواردی است که طی سال‌های اخیر در صدر انتقادها از وضعیت حقوق بشر در این کشور قرار داشته است. سازمان عفو بين الملل بارها از شمار بالای اعدام در ايران انتقاد کرده و گفته است ايران از نظر آمار سرانه اعدام اولين کشور جهان است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعدام ۸۵۳ نفر در سال ۲۰۲۳؛ عفو بین‌الملل: چوبه دار ابزار حکومت ایران برای سرکوب و ارعاب است

ایران یک نفر را به اتهام ارتباط با «موساد» و انجام حمله پهپادی در اصفهان اعدام کرد

ایران چهار نفر را به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» اعدام کرد