عفو بین‌الملل خواستار ممانعت از اجرای حکم قصاص زینب سکانوند شد

عفو بین‌الملل خواستار ممانعت از اجرای حکم قصاص زینب سکانوند شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی از مقام‌های عالی‌رتبه ایران خواست تا اجرای قصاص زینب سکانوند لکران، شهروند ۲۲ ساله ایرانی را لغو کنند.

خانم سکانوند هنگامی که ۱۷ ساله بود به اتهام قتل همسرش بازداشت و در دادگاه کیفری استان آذربایجان غربی به قصاص محکوم شد. به گزارش عفو بین‌الملل این حکم قرار است فردا (پنجشنبه بیست و دوم مهر) به اجرا درآید.

عفو بین‌الملل با اشاره به مراحل بازداشت و محاکمه خانم سکانوند می‌گوید که روند دادرسی، تفهیم اتهام و صدور حکم وی ناعادلانه بوده است. این سازمان جهانی حمایت از حقوق بشر به ویژه از عدم دسترسی متهم به وکیل مدافع تسخیری تا پیش از آخرین جلسه دادرسی انتقاد کرده است.

زینب سکانوند لکران، متولد سال ۱۳۷۳، در ۱۵ سالگی ازدواج کرد. وی بعد از دو سال زندگی مشترک، ۱۱ اسفندماه سال ۱۳۹۰، به اتهام قتل همسرش دستگیر شد و در زمان بازداشت موقت، به کشتن همسرش اعتراف کرد. گزارش عفو بین‌الملل حاکی از آن است که خانم سکانوند در جریان دادرسی، منکر اقرار پیشین خود شده و گفته است که برادر شوهرش – که مرتبا وی را مورد تجاوز قرار داده- عامل قتل بوده است. وی در جریان محاکمه به قاضی گفته که برادرشوهرش به او وعده داده بود که در صورت پذیرش مسئولیت قتل، از سوی اولیای دم عفو شده و از قصاص نجات خواهد یافت.

IRAN: Zeinab arrêtée à 17 ans, torturée et condamnée à mort RT SVP pour bloquer son exécution #SaveZeinabpic.twitter.com/RXMZ1NG57P

— Amnesty Suisse (@Amnesty_Suisse) 12 octobre 2016

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به قانون مجازات اسلامی ایران روند دادرسی را «غیرعادلانه» ارزیابی کرده است؛ اول این که دادگاه نسبت به شرایط اخذ اقرار تحقیقی انجام نداده است؛ آن‌هم در حالی که اعتراف متهم تنها دلیل صدور حکم علیه وی بوده است. ثانیا با توجه به [ماده ۹۱] قانون مجازات اسلامی (مصوب سال ۱۳۹۲)، در صورتی که متهم در زمان ارتکاب جرم کم‌تر از ۱۸سال داشته و آگاهی عقلی وی نسبت به جرم محل تردید باشد، دادگاه می‌تواند وی را به مجازات دیگری غیر از قصاص محکوم کند. قضات رسیدگی کننده به این پرونده هیچ تلاشی برای اثبات رشد عقلی متهم هفده ساله این پرونده نکرده اند.

یکی دیگر از نقاط مبهم این پرونده ازدواج زینب سکانوند با یک زندانی دیگر در زندان مرکزی ارومیه است و به گزارش برخی منابع خبری داخلی، خانم سکانوند سال گذشته در زندان باردار شد اما به دلیل فشارهای روحی، نوزاد خود را مرده به دنیا آورد.

عفو بین‌الملل درخواست خود برای توقف فوری اجرای قصاص این شهروند ایرانی را خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، رئیس قوه قضائیه و رئیس‌جمهوری ایران ارسال کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد

ایران و اسرائیل؛ چگونه دو کشور متحد به دشمنان قسم‌خورده تبدیل شدند؟