دیوان محاسبات کشور: ۳۹۷ مدیر حقوق بالای ۲۰ میلیون تومان گرفته‌اند

دیوان محاسبات کشور: ۳۹۷ مدیر حقوق بالای ۲۰ میلیون تومان گرفته‌اند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشور، سرانجام روز یکشنبه یازدهم مهرماه گزارش این سازمان درباره دستمزدها و مزایای گزاف کارکنان قوای سه گانه و دستگاههای زیر مجموعه و یا وابسته به آنها (معروف به فیش های نجومی) را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

در مشروح این گزارش آمده است که اسناد حقوق و مزایای پرداختی به روسای قوای سه گانه، وزارتخانه ها، نیروهای مسلح، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و نیز نهادها و موسسات زیر نظر رهبر ایران در بازه ۶ ساله (از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴) بررسی شده است.

این گزارش می گوید چهار دهم درصد از کل مدیران (تعداد ۳۹۷ نفر) حقوقی بالای ۲۰ میلیون تومان در ماه دریافت کرده اند. در میان شرکتهای بیمه و بانکها مدیر کل بانک صادرات با دریافتی ماهانه نزدیک ۶۲ میلیون تومان، بیشترین حقوق را داشته است. در میان دستگاههای دولتی، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی با نزدیک به ۵۳ میلیون تومان حقوق، بالاترین دستمزد را گرفته است. بیشترین پاداشها را معاونان وقت وزارت اقتصاد و دارایی دریافت کرده اند که رقم آن بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در نوسان بوده است.

بیشترین وامها به استناد آیین نامه ها، دستورالعمل های داخلی و مصوبات هیئت مدیره شرکت‌های تابع وزارتخانه ها در مجموع بیش از ۳ میلیارد و نهصد میلیون تومان بوده است. بیشترین وام در حوزه بانکها به مبلغ بیش از ۸۷۳ میلیون تومان را یکی از اعضای هیئت مدیره پست بانک از خود این بانک دریافت کرده است. در زمینه بیمه ها نیز به شکل مشابهی بیشترین وام را یکی از اعضای هیئت مدیره بیمه مرکزی با رقمی نزدیک به ۶۳۵ میلیون تومان از خود این شرکت دریافت کرده است.

همچنین در این گزارش آمده است به موجب مفاد ماده ۷۶ خدمات کشوری، سقف مزایا و حقوق کارکنان دولت می تواند حداکثر ۷ برابرِ حداقل حقوق و مزایای تعیین شده باشد. اما ماده ۷۴ قانون مدیریت خدمات کشوری می گوید تعیین سایر مزایای غیرمستمر، نظیر کمک های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم، پاداش و نظایر آن، پس از تصویب مراجع ذی صلاح قانونی می‌باشد.

طبق گزارش عادل آذر از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۳۹۴ تعداد ۴۹۸ پرونده مربوط به حقوق و پرداختی ها در دادسرا و هیئت های مستشاری این دیوان بررسی شده و برخی از آنها به صدور حکم نیز انجامیده است. وی افزود در مجموع با فعالیت بازوی نظارتی مجلس یعنی دیوان محاسبات کشور، بیش از ۵ میلیارد تومان از این پرداختی ها به حساب های مربوط برگشته است و متخلفین علاوه برلزوم استرداد وجوه دریافتی، با مجازاتهایی چون انفصال از خدمت دولتی و یا اخراج از محل خدمت روبرو خواهند شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادعای تازه حوزه علمیه امام خمینی: صدیقی شخصاً با حضور در دفترخانه سند انتقال ملک را امضا کرده است

از زمین‌خواری تا درآمد ماهانه میلیاردی از هتل؛ از فساد مالی منتسب به کاظم صدیقی چه می‌دانیم؟

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد