وزیر اقتصاد آلمان با مقام‌های ایرانی درباره بحران سوریه گفتگو می‌کند

وزیر اقتصاد آلمان با مقام‌های ایرانی درباره بحران سوریه گفتگو می‌کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان، نگرانی کشورش از نقش ایران در جریان جنگ داخلی سوریه و وضعیت حقوق بشر در این کشور را در جریان سفر خود به تهران با مقام‌های ایرانی مطرح خواهد کرد.

آقای گابریل که مقام معاونت صدراعظم آلمان را هم برعهده دارد، یکشنبه و دوشنبه هفته آینده (دوم و سوم اکتبر/۱۱ و ۱۲ مهر) به ایران سفر خواهد کرد. وی پیشتر و در جریان یکی از سفرهای خود به تهران، از جمهوری اسلامی خواسته بود تا اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از هفته‌نامه اشپیگل آلمان، وزیر اقتصاد آلمان گفته است که در جریان این سفر نه‌تنها درباره روابط تجاری، بلکه راجع به شرایط “هولناک” سوریه گفتگو خواهد کرد.

Sigmar Gabriel auf schwieriger Mission: Der Vizekanzler auf Dienstreise im Iran. https://t.co/P4DgByi9X0

— SPIEGEL ONLINE (@SPIEGELONLINE) 30 septembre 2016

پس از پایان آتش‌بس یک هفته‌ای در سوریه، حملات ارتش این کشور و متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی آن به بخش شرقی حلب دوچندان شده است. بر اثر افزایش شمار بمباران‌های هوایی روسیه و سوریه، علاوه بر شورشیان، ده‌ها شهروند غیرنظامی هم در روزهای گذشته جان خود را در این شهر از دست داده اند.

آقای گابریل در مصاحبه با اشپیگل ضمن اشاره به نقش کلیدی ایران در سوریه گفت: «همان کاری را انجام خواهم داد که در جریان سفر به روسیه کردم. نگرانی شدید مردم آلمان از متحدان یکی از طرف‌های این بحران (دولت سوریه) که منجر به بروز این وضعیت هولناک در این کشور شده است را برای آن‌ها توضیح خواهم داد.» وی با اشاره به ملاحظات برلین برای گسترش روابط با تهران افزود: «نمی‌توانیم خیلی عادی با بازرگانانمان به کشورهای دخیل در این جنگ مرگبار سفر کنیم.»

شمار زیادی از مقام‌های تجاری آلمان و بازرگانان این کشور وزیر اقتصاد این کشور را در سفر به ایران همراهی می‌کنند و قرار است دو طرف چند معاهده تجاری را امضا کنند. آلمان در دهه‌های گذشته همواره یکی از شرکای اصلی تجاری ایران بوده است. با این حال، تحریم‌های بین‌المللی و منطقه‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران، سطح همکاری‌های تهران و برلین را به شدت کاهش داد.

معاون صدراعظم آلمان با ابراز بدبینی نسبت به احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی اروپا گفت: « تهران باید متوجه باشد که در شرایط فعلی پیدا کردن شرکای تجاری پایدار در آلمان و کشورهای اروپایی برای ایران، دشوار است.» وی خواستار گفتگو با ایران درباره مساله حقوق بشر، محدودیت‌های تسلیحاتی و «دیگر مواردی» شد که «باعث جدایی تهران از برلین می‌شود.»

وی در همین حال وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را ناپایدار توصیف کرد و گفت: «تا زمانی که احتمال بازگشت تحریم‌ها علیه ایران منتفی نشود، هیچ بازرگانی در این کشور سرمایه‌گذاری بلند مدت نخواهد کرد.»

از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای میان ایران و جامعه جهانی، مقام‌های اقتصادی و هیات‌های تجاری ایران و آلمان بارها با یکدیگر دیدار کرده اند. اجرای توافق همکاری ده‌ ساله شرکت مپنای ایران و زیمنس آلمان برای توسعه ظرفیت نیروگاه‌‌های تولید برق ایران، روز بیستم سپتامبر، عملا آغاز شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به دلیل حمایت نظامی از روسیه و سوریه وضع کرد

معاون وزیر خارجه ایران در ابوظبی با طرف‌های اروپایی عضو برجام دیدار کرد

انحراف و واژگونی یک دستگاه اتوبوس در شرق آلمان دست کم ۵ کشته برجای گذاشت