دیدارهای روحانی در نیویورک: دفاع از برجام؛ انتقاد از عملکرد آمریکا در سوریه

دیدارهای روحانی در نیویورک: دفاع از برجام؛ انتقاد از عملکرد آمریکا در سوریه
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران که به منظور شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، با بان‌کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، نخست وزیر ژاپن و همچنین حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق دیدار کرد و در گفتگویی با شبکه ان‌ بی سی آمریکا نیز به دفاع از توافق اتمی ایران با کشورهای غربی پرداخت.

هیچ فردی اینجا و آنجا نمی‌تواند بگوید من این توافق را قبول ندارم

حسن روحانی روز پنجشنبه در گفتگو با شبکه خبری ان‌ بی سی آمریکا با اشاره به اوضاع سوریه گفت: «آنچه بسیار اهمیت دارد، این است که درک کنیم سوریه راه حل نظامی ندارد و مشکل سوریه قطعا باید از مسیرهای سیاسی حل شود.»

رئیس جمهوری ایران با بیان اینکه سرنوشت رهبری سیاسی سوریه باید با انتخابات تعیین گردد افزود: «صندوق‌های رای و حاکمیت مردم سوریه و اراده ملت باید تنها عامل تعیین کننده در آینده سوریه باشد.»

وی درخواست جان کری وزیر امور خارجه آمریکا برای ممنوعیت پرواز در مناطق شمالی سوریه را رد کرد و گفت «این کار به سود داعش و جبهه النصره تمام خواهد شد.»

به دنبال حملات اخیر به نیروهای امدادرسان در استان حلب، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا خواستار توقف پروازها در شمال سوریه شده بود. آقای کری روز چهارشنبه در سخنرانی شدیدالحن خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود همه پروازها در مناطق کلیدی باید متوقف شوند تا درگیری‌ها کاهش پیدا کند و امکان رساندن کمک‌های بشر دوستانه فراهم شود.

Iran President Hassan Rouhani urges political resolution to Syrian war https://t.co/WZAo0iak44

— NBC News World News (@NBCNewsWorld) September 22, 2016

حسن روحانی در بخش دیگری از این گفتگو و در واکنش به انتقادها از توافق اتمی با ایران در کارزار انتخاباتی ایالات متحده گفت: «هیچ فردی این‌جا و آنجا نمی‌تواند بگوید من این توافق را قبول ندارم. من می‌خواهم دوباره مذاکره کنم».

وی با انتقاد از نحوه اجرای توافق اتمی، وزارت خزانه‌داری آمریکا را متهم کرد که کار داد و ستد را برای بانک‌ها و موسسات مالی با ایران سخت کرده‌ است.

رئیس جمهور ایران انتقادها از توافق اتمی به ویژه سخنان دونالد ترامپ را رد کرد و گفت: «هیچ کشور یا رئیس‌جمهوری، به‌تنهایی نمی‌تواند توافق اتمی را لغو کند، در حالی‌که هفت کشور و سازمان ملل متحد پشت آن هستند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بر اجرای آن نظاره‌گر است.»

دونالد ترامپ خود در جریان کارزار انتخاباتی‌اش گفته بود در صورت رسیدن به مقام ریاست‌جمهوری آمریکا، اولویت اصلی‌اش لغو توافق هسته ای با ایران خواهد بود. هیلاری کلینتون، دیگر نامزد انتخابات آمریکا اما گفته است به این توافق پایبند است و به طور دقیقی به نظارت عملکرد ایران در پایبندی به آن خواهد پرداخت.

دیدار روحانی با بان کی مون با محوریت اوضاع خاورمیانه و توافق اتمی

رئیس دولت یازدهم ایران در ادامه برنامه‌های خود در نیویورک روز پنجشنبه با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز دیدار و گفتگو کرد. وی در این دیدار با اشاره به توافق هسته‌ای ایران با کشورهای غربی گفت: انتظار این است فضای پسابرجام فضای همکاری باشد.

روحانی افزود: «اگر یک طرف به همه تعهداتش دقیق عمل کند در حالی که طرف دیگر در اجرای تعهداتش تعلل می‌کند، این بزرگترین خدشه به توافق برجام و اصل گفتگو است.»

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحران خاورمیانه گفت: در یمن استمرار حملات نظامی بسیار نگران کننده است و در مورد سوریه نیز ایران آماده همکاری است.

وی با تاکید بر ضرورت یافتن یک راه‌حل بادوام برای بحران‌های سوریه و یمن گفت: سازمان ملل نیز باید مسئولیت مهم خود را در این مقطع تاریخی ایفا کند.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز در این دیدار با اشاره به توافق اتمی ایران گفت: تمام طرفین باید از تمام قوا برای پایبندی اعضا بر تعهدات شان استفاده کنند.

آگهی

توکیو مانند گذشته در بخش انرژی ایران سرمایه‌گذاری کند

در دیداری دیگر حسن روحانی با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در نیویورک دیدار و گفتگو کرد. وی در این دیدار از بانک های ژاپنی خواست برای تامین نیازهای مربوط به مناسبات اقتصادی فعال شوند.

رییس جمهوری ایران با استقبال از سرمایه گذاری و همکاری های مشترک ایران و ژاپن در حوزه فناوری گفت: اکنون این فرصت مهیا است که توکیو مانند گذشته در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری کند.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نیز خواستار افزایش همکاری‌های دو کشور شد و گفت توکیو از ارتباط بانکی و همکاری شرکتهای ژاپنی با بخش خصوصی ایران حمایت می کند.

آگهی

دیدار روحانی با نخست وزیر عراق: تسهیلات برای لغو ویزا

حسن روحانی عصر چهارشنبه به وقت نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دیدار با حیدرالعبادی نخست وزیر عراق گفت: ایران همیشه در کنار عراق بوده و «تا آخر به حمایت های خود از مردم عراق ادامه خواهد داد.»

رییس جمهور ایران در این دیدار همچنین با تاکید بر توسعه روز افزون روابط دو کشور در همه زمینه ها بر تقویت همکاری های بانکی تاکید کرد.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز در این دیدار روابط تهران بغداد را استراتژیک و دارای منافع مشترک و منطقه ای دانست.

نخست وزیر عراق همچنین از برنامه ریزی برای تسهیل شرایط برای زائران ایرانی خبر داد و گفت: به دنبال تسهیل امور و رسیدن به مرحله لغو ویزا در این زمینه هستیم.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا ایران پس از حمله به اسرائیل گامی به سوی تغییر در دکترین هسته‌ای خود برمی‌دارد؟

رافائل گروسی: جهان نباید شکست خود در کره شمالی را در ایران نیز تکرار کند

آمریکا خواهان کاهش تنش با ایران است؟ یا گزینه «خرید زمان» مطرح است؟