پاسخ کلینتون به ترامپ درباره قایق‌های ایرانی: او به سادگی باعث شروع جنگ می‌شود

پاسخ کلینتون به ترامپ درباره قایق‌های ایرانی: او به سادگی باعث شروع جنگ می‌شود
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به سخنان دونالد ترامپ درباره مواجهه ناوهای آمریکایی در خلیج فارس با قایق‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران واکنش نشان داد و گفته‌های رقیب انتخاباتی خود را مورد انتقاد قرار داد.

خانم کلینتون آقای ترامپ را «یک توپخانه هرز» نامید و گفت: «او می‌گوید که اگر نفرات نظامی یک کشور دیگر برای نظامیان ما مزاحمت ایجاد کنند، نه اینکه به سوی آنها تیراندازی کرده باشند، بلکه فقط به خاطر مزاحت، آنها را در همان داخل آب منفجر می‌کند. به همین سادگی هم او باعث شروع جنگ می‌شود. اینهم یک دلیل دیگر برای اینکه مشخص شود اهمیت این انتخابات بیش از هر انتخابات دیگری در طول زندگی ماست.»

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا اخیرا در جریان یک سخنرانی تبلیغاتی در شهر پنساکولا در ایالت فلوریدا گفته بود که اگر در انتخابات هشتم نوامبر پیروز شود، به هر قایق ایرانی که در خلیج فارس برای ناوهای آمریکایی مزاحمت ایجاد کند شلیک خواهد شد.

آقای ترامپ در این سخنرانی با وعده دادن اینکه در صورت پیروزی وی در انتخابات، نیروهای نظامی آمریکایی آنچنان تقویت خواهند شد که هیچ کشوری جرات شوخی با آن‌ها را نخواهد داشت گفته بود: «وقتی آن‌ها با قایق‌های کوچک خود به دور ناوشکن‌های زیبای ما بچرخند و حرکاتی نسبت به مردم ما انجام دهند که نمی‌بایست به آن‌ها اجازه [چنین حرکاتی] داده می‌شد، به آن‌ها شلیک خواهیم کرد و از [این آب‌ها] بیرونشان خواهیم انداخت.»

در ماه‌های گذشته قایق‌های تندرو و مسلح سپاه پاسداران چندین بار به ناوشکن‌های آمریکایی در خلیج فارس نزدیک شده اند. بنا به اعلام وزارت دفاع آمریکا در آخرین مورد، ماه گذشته هفت فروند قایق سپاه به یک ناو آمریکایی نزدیک شده و برای حرکت آن، «مزاحمت ایجاد کردند.» پنتاگون در آن زمان اعلام کرد یکی از قایق‌های ایرانی به فاصله ۹۱ متری شناور آمریکایی رسیده و این ناو برای برخورد نکردن با «قایق مزاحم» مجبور به تغییر مسیر شده است. مقامات آمریکا این قبیل اقدامات نیروی دریایی سپاه را «غیرحرفه‌ای و خطرناک» توصیف کرده بودند.


علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه

فرمانده نیروی دریایی سپاه: آمریکا به دنبال رابطه مستقیم با نیروی دریایی سپاه است

در همین رابطه روز سه شنبه علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت آمریکایی‌ها در چند سال گذشته به دنبال برقراری یک خط ارتباطی مستقیم با نیروی دریایی سپاه هستند.

آقای فدوی افزوده بود که این سیاست [برقراری خط ارتباطی با آمریکا] مورد تایید مقامات جمهوری اسلامی ایران نیست و مصوبه‌ای هم در این باره وجود ندارد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه افزوده بود: به دلیل رد شدن این تقاضا از سوی ایران، آمریکایی‌ها دست به یک جوسازی رسانه‌ای و خبری و سخنگویی زده‌اند.

آقای فدوی خطاب به ایالات متحده آمریکا گفت: «برای اینکه مطلبی در منطقه مهم خلیج فارس پیش نیاید، پیشنهاد من این است که آمریکایی‌ها در خلیج فارس حضور نداشته باشند، چون آنها در ۲۸ سال گذشته ناامنی را در منطقه اضافه کرده‌اند، نه امنیت را.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دونالد ترامپ: اگر رئیس‌جمهور شوم به قایق‌های مزاحم ایران شلیک خواهیم کرد

واکنش ایران به نزدیک شدن قایق‌های تندرو به ناو آمریکایی

آمریکا خواهان کاهش تنش با ایران است؟ یا گزینه «خرید زمان» مطرح است؟