نگاهی به وضعیت سوریه و یمن در روز جهانی کمکهای بشردوستانه

نگاهی به وضعیت سوریه و یمن در روز جهانی کمکهای بشردوستانه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سازمان ملل متحد در یادبود روز ۱۹ اوت سال ۲۰۰۳ میلادی یعنی روز حمله به مقر این سازمان در بغداد و در بزرگداشت یاد کسانی که زندگی شان را در راه فعالیتهای بشردوستانه از دست داده اند، این روز را روز جهانی

آگهی

سازمان ملل متحد در یادبود روز ۱۹ اوت سال ۲۰۰۳ میلادی یعنی روز حمله به مقر این سازمان در بغداد و در بزرگداشت یاد کسانی که زندگی شان را در راه فعالیتهای بشردوستانه از دست داده اند، این روز را روز جهانی کمکهای بشردوستانه نامگذاری کرده است.

بزرگداشت این روز امسال در پنج قاره در حالی برگزار شد که در جهان بحرانهای انسانی متعددی در جریان است، وضعیتی که سیاره زمین هرگز پیش از این به خود ندیده است.

یکی از مهمترین بحرانهای انسانی در حلب در جریان است. پرجمعیت ترین شهر سوریه قبل از جنگ، به مرکز نبرد داخلی طی پنج سال اخیر تبدیل شده است و اکنون با تخریب زیرساختهای این شهر پس از انفجارهای اخیر، نزدیک به ۲ میلیون نفر از هر دو سوی درگیری از آب آشامیدنی محروم شده اند.

استفان د میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه که ناامیدانه به وضعیت کنونی می نگرد، روز پنجشنبه از گروههای درگیر خواست آتش بسی ۴۸ ساعته را به اجرا بگذارند.

او ضمن ابراز نارضایتی عمیق خود گفت: «به دلیل عدم توقف نبردها، در حال حاضر هیچ کمک بشردوستانه ای به هیچ نقطه ای از سوریه به غیر از دیرالزور نمی رسد، هنوز شرق حلب در محاصره است و غرب آن نیز در خطر محاصره قرار دارد.»

تحت فشار سازمان ملل، وزارت دفاع روسیه طی بیانیه ای اعلام کرد که این کشور برای برقراری آتش بس در حلب آماده است. به این ترتیب احتمالا بمباران این شهر در هفته آینده برای ۴۸ ساعت متوقف خواهد شد و در چنین شرایطی مسئولان می توانند به سرعت توزیع کمکهای بشردوستانه را آغاز کنند. هدف از آتش بس این است که امکان تردد کامیونها در شهرهای در محاصره برای توزیع کمکها میان ساکنان فراهم شود.

یمن دیگر کشوری است که در آن یک فاجعه انسانی در جریان است. سازمان پزشکان بدون مرز روز پنجشنبه از کارکنان خود خواست شش بیمارستان را تخلیه کنند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که حملات هوایی روز دوشنبه به یک بیمارستان این سازمان ۱۹ کشته و ۲۴ زخمی بر جای گذاشت.

مدیر عملیاتی سازمان پزشکان بدون مرز با تاکید بر موقتی بودن این اقدام می گوید: «می خواهم بر این موضوع تاکید کنم که این بیمارستانها احتمالا به پشتیبانی های خود از مردم و بیماران ادامه خواهند داد. وضعیت کنونی بسیار وخیم است و نیازهای زیادی در منطقه وجود دارد. ما امیدواریم که طرفهای درگیر به امکانات درمانی احترام بگذارند.»

بنا به گزارش سازمان پزشکان بدون مرز این چهارمین بار طی زمانی کمتر از یکسال است که به بیمارستانهای این سازمان حمله می شود.

اگرچه سوریه و یمن دو کشوری هستند که بیش از هرجای دیگری به کمکهای بشردوستانه نیاز دارند اما تنها کشورهای جهان که از این کمبودها رنج می برند، نیستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه طرح تمدید ۹ ماهه دوره ارسال کمک‌های بشردوستانه فرامرزی به شمال غرب سوریه را وتو کرد

سازمان ملل متحد: ۷۰ درصد از جمعیت سوریه نیازمند کمک‌های بشردوستانه است

رویترز: ایران در قالب محموله‌های امدادی به زلزله‌زدگان سوری، تسلیحات نظامی ارسال کرده است