شبیه سازی سازمان ملل در افغانستان برای عبور از قدرت سنتی

شبیه سازی سازمان ملل در افغانستان برای عبور از قدرت سنتی
Copyright 
نگارش از مریم شاهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

کنفرانس سه روزه «شبیه سازی سازمان ملل در کابل» از روز پنجشنبه ١٤ تا ١٦ ماه اسد/مرداد در کابل پایتخت افغانستان برگزار شد.

جوانان برگزار کننده کنفرانس شبیه سازی سازمان ملل در کابل می گویند که با این کار می خواهند از رویکرد سنتی به قدرت در افغانستان عبور کنند و فارغ از برخوردهای سمتی، زبانی و قومی، خود را در جایگاه رهبران دنیا، افغانستان و والیان ولایت های خود بگذارند و یاد بگیرند که برای پیشبرد منافع سرزمینی خود، دیپلماسی فعال داشته باشند.

خدیجه حسینی که دانشجوی اقتصاد از دانشگاهی در بنگلادش و از برگزار کننده های این برنامه است، به یورونیوز می گوید: «وجود رهبران سنتی در افغانستان، باعث شده است که قدرت در بین این رهبران، موروثی شود و کمتر جوانان عرصه بروز در جایگاه رهبری داشته باشند و شبیه سازی سازمان ملل تلاشی است برای اینکه جوانان خود را در جایگاه رهبری و نقش های کلان حکومتی و جهانی ببیند.»

به گفته وی، در کنفرانس شبیه سازی سازمان ملل، سیصد و پنجاه جوان شرکت کرده اند و حضور زنان فعال تر از مردان بود. در این کنفرانس یکی از زنان شرکت کننده، نقش دبیر کل سازمان ملل را برعهده گرفت.

جستجوی راه حل برای مشکلات جهان

عبدالله دانشیار، لیسانس اقتصاد از دانشگاه کابل در این کنفرانس نقش نماینده کشور قطر را در سازمان ملل شبیه سازی می کند و در مورد نحوه کمک رسانی بین المللی به کشورهای جنگ زده راهکارهایی را جستجو کرده است.

او در گفتگو با یورونیوز می گوید: «من احساس کردم در سازمان ملل به شکل واقعی آن حضور دارم و در مورد مشکلات جهان که افغانستان نیز درگیر آن است صحبت و رایزنی می کنم و آرزو دارم که روزی در سازمان ملل متحد راه بیابم و در نقش یک نماینده اقتصادی برای مشکلات جهان راهکار بیابم.»

بسیط محمدی از دیگر جوانان شرکت کننده است که به تازگی تحصیلات صنف دوازده/ دیپلم را به پایان رسانده و می خواهد در یکی از رشته های حقوق یا علوم سیاسی در دانشگاه تحصیل کند.

وی، نقش نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل را شبیه سازی می کند. او به یورونیوز می گوید که از طریق شرکت در این کنفرانس، تلاش دارد تا فهم خود را در مورد وضعیت جهان بالا ببرد و از نظرات و اندیشه های جوانان شرکت کننده در این کنفرانس بهره مند شود.

بسیط محمدی، در دو روز برگزاری کنفرانس، موضع آمریکا را در قبال وضعیت کشورهای عراق و سوریه در شورای امنیت توضیح داده است.

نسل ارتباط و هم پذیری

در مراسم افتتاح این کنفرانس، فرانس مایکل میلیبن، نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان گفت: «ما (جامعه بین الملل) پیش از این به این باور نمی کردیم که در افغانستان شخصیت ها و جوانانی هستند که در تمامی بخش های اقتصادی سیاسی و معلومات تجربه داشته باشند اما بعد از این، جامعه بین الملل باید به جوانان افغانستان کمک کند، زیرا آنان می توانند کشور را به ترقی و رشد بکشانند.»

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز در این مراسم با بیان اینکه، جوانان با شبیه سازی سازمان ملل، آینده افغانستان را شبیه سازی می کنند خطاب به جوانان شرکت کننده گفت: «شما نسل تقسیم نه بلکه نسل ارتباط و هم پذیری هستید و شما نه تنها به اتحاد بلکه به مساوات باور دارید.»

در سه روز برگزاری این برنامه، شرکت کنندگان به شیوه ساختار کمیته های سازمان ملل در مورد موضوعات ملی و بین المللی بحث و تبادل نظر می کنند و به چالش های جهانی شامل زنان و اطفال، مهاجرت و امنیت بین المللی می پردازند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل متحد نسب به اعدام یک شهروند ایرانی-سوئدی ابراز نگرانی کرد

فهرست پربازدیدترین مقالات ویکی‌پدیا در سال ۲۰۲۳؛ چت جی‌پی‌تی یکه‌تاز شد

چرا نخست‌وزیر پیشین بریتانیا خواستار انحلال سازمان ملل متحد شد؟