اوباما آمادگی کشورش را برای کمک به تحقیقات در زمینه کودتای هفته گذشته ترکیه اعلام کرد

اوباما آمادگی کشورش را برای کمک به تحقیقات در زمینه کودتای هفته گذشته ترکیه اعلام کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

با گذشت پنج روز از کودتای نافرجام در ترکیه، پاکسازی گسترده نهادهای امنیتی، قضایی، آموزشی و رسانه ها در جریان است تا مظنونین احتمالی مرتبط با فتح الله گولن، مخالف در تبعید اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از

آگهی

با گذشت پنج روز از کودتای نافرجام در ترکیه، پاکسازی گسترده نهادهای امنیتی، قضایی، آموزشی و رسانه ها در جریان است تا مظنونین احتمالی مرتبط با فتح الله گولن، مخالف در تبعید اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از این نهادها کنار گذاشته شوند.

در همین ارتباط وزارت آموزش ترکیه مجوز ۲۱هزار آموزگاری را که در موسسات خصوصی فعالیت دارند لغو کرده است. این تصمیم درست پس از آن اتخاذ می شود که هیات عالی آموزش به روسای ۱۵۷۷ دانشکده در سراسر ترکیه دستور داد تا استعفا دهند. به این مجموعه باید ۱۵ هزار کارمند و آموزگار وزارت آموزش ترکیه را نیز افزود که فعالیتشان به حالت تعلیق درآمده است. از سوی دیگر ترکیه مجوز اندک رسانه های نزدیک به فتح الله گولن را لغو کرده است.

هیات عالی آموزش ترکیه در تصمیمی دیگر سفر محققان و استادان دانشگاه به خارج از این کشور را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.

در همین حال ایالات متحده آمریکا آمادگی خود را برای کمک به تحقیقات در زمینه کودتای هفته گذشته اعلام کرده است. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: «رئیس جمهور تعهد خود را برای هر گونه کمک به دولت ترکیه در زمینه انجام تحقیقات در مورد آنچه واقعا روی داده، اعلام کرده است. رئیس جمهور انتظار دارد که مردم ترکیه در جریان تحقیقات کامل درباره کسانی که در کودتا دست داشته اند قرار گیرند.»

در همین حال باراک اوباما از دولت ترکیه خواست تا نسبت به تحت تعقیب قرار دادن مسئولان کودتا خویشتن داری کند.

دولت ترکیه طی روزهای گذشته بیش از ۱۰۰ ژنرال و مقام ارشد ارتش و هزاران تن از نیروهای امنیتی را بازداشت کرده است.

به باور برخی تحلیلگران بیم آن می رود که کودتای نافرجام در ترکیه بهانه ای باشد در دست رجب طیب اردوغان برای سرکوب گسترده مخالفان.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دامنه پاکسازی گسترده در ترکیه به نهادهای آموزشی و رسانه ها هم رسید

ژنرال بازداشت شدۀ ارتش ترکیه اتهام نقش رهبری کودتا را رد کرد

پنج پیامد مهم شکست کودتا در ترکیه