ژنرال بازداشت شدۀ ارتش ترکیه اتهام نقش رهبری کودتا را رد کرد

ژنرال بازداشت شدۀ ارتش ترکیه اتهام نقش رهبری کودتا را رد کرد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آکین اوزتورک، فرماندۀ سابق نیروی هوایی ترکیه که از سوی دولت این کشور متهم به رهبری کودتا علیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه شده است روز دوشنبه بهمراه ۲۵ ژنرال و فرماندۀ دیگر ارتش در دادگاه حاضر…

آگهی

آکین اوزتورک، فرماندۀ سابق نیروی هوایی ترکیه که از سوی دولت این کشور متهم به رهبری کودتا علیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه شده است روز دوشنبه بهمراه ۲۵ ژنرال و فرماندۀ دیگر ارتش در دادگاه حاضر شد.

وی این اتهامات را رد و تاکید کرده هیچ نقشی در کودتایی که روز جمعه رخ داد نداشته است. این فرماندۀ سابق ارتش ترکیه پس از تفهیم اتهام در این دادگاه روانۀ زندان شد. هنوز تاریخ آغاز محاکمۀ این افراد اعلام نشده است.

علاوه بر آکین اوزتورک، بیش از ۷۵۰۰ نفر از نیروهای نظامی، قضات، دادستان ها و کارکنان دولتی بازداشت و بیش از ۹۰۰۰ نفر از جمله تعداد زیادی قاضی و دادستان نیز از کار تعلیق شده اند.

دادگاه تفهیم اتهام تعدادی از بازداشت شدگان پس از کودتا در حالی برگزار می شود که دولت ترکیه با بیان اینکه این افراد باید به سزای عمل خود برسند، از احتمال بازگشت مجازات اعدام در مورد کودتاگران سخن می گوید. این اظهارات مقامات ترکیه با واکنش هایی از سوی رهبران کشورهای اتحادیۀ اروپا شده است. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا نیز همصدا با وزرای خارجۀ کشورهای اروپایی خواهان رعایت حقوق دستگیرشدگان و رفتار بدور از خشونت با آنها شده است.

رئیس جمهوری ترکیه همچنان به استرداد فتح الله گولن، رهبر جنبش گولن و مخالف اصلی رئیس جمهوری این کشور از آمریکا اصرار می ورزد اما مقامات آمریکا خواهان ارائۀ اسناد و مدارکی از سوی دولت ترکیه مبنی بر نقش فتح الله گولن در این کودتا شده اند.

رهبر جنبش گولن روز دوشنبه، نوزدهم ژوییه در گفت و گویی که با رسانه های بین المللی صورت داد اتهامات دولت ترکیه را رد و برای حضور در مقابل یک کمیسیون تحقیقات بین المللی برای مشخص شدن طراح اصلی این کودتا اعلام آمادگی کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پنج پیامد مهم شکست کودتا در ترکیه

کودتای بی سرانجام و پاکسازیهای گسترده در ترکیه

دیدار هنیه با اردوغان؛ آیا ترکیه نقش قطر را در میانجی‌گری میان حماس و اسرائیل برعهده می‌گیرد؟