تلاش ایرلند شمالی برای جدایی از بریتانیا پس از برکسیت

تلاش ایرلند شمالی برای جدایی از بریتانیا پس از برکسیت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ملکه الیزابت دوم پس از برکسیت به ایرلند شمالی سفر کرد.

آگهی

ملکه الیزابت دوم پس از برکسیت به ایرلند شمالی سفر کرد. سفری دو روزه برای دیدار با مقام های این کشور که در شمال جزیره ایرلند و در غرب جزیره بریتانیا قرار دارد.

ملکه الیزابت در دیدار روز سه شنبه خود با مارتین مک گینس، معاون وزیر اول اسکاتلند و رهبر حزب شین فین در پاسخ به سوالی درباره احوالاتش به کنایه گفت: «هنوز زنده ام.» جمله ای که بسیاری از تحلیلگران دلیل بیان را به شرایط بریتانیا پس از برکسیت نسبت داده اند.

در جریان همه پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا بیش از ۵۶ درصد از ساکنان ایرلند شمالی به برکسیت «نه» گفتند. آنها خواستار ماندن در اتحادیه اروپا هستند و معتقدند جدایی بریتانیا از این اتحادیه می تواند مشکلات عبور و مرور مرزی ایجاد کند.

بر این اساس و پس از اعلام نتیجه همه پرسی برکسیت، جمهوریخواهان ایرلند شمالی از احتمال برپایی همه پرسی در این جزیره برای جدایی از بریتانیا خبر دادند اما تاریخی برای آن تعیین نکردند و آن را به نخست وزیر بعدی بریتانیا واگذار کردند.

مارتین مک گینس، رهبر حزب شین فین نیز در سخنانش بر این نکته تاکید کرد: «به هر شکلی که هست، در رابطه با آنچه به نظر ما یک خواست مشروع از طرف شین فین است به توافق خواهیم رسید تا درباره چیزی که بسیار به ضرر مردم شمال است رای گیری کنیم. روشی متمدنانه، انجام یک نظرسنجی مرزی و یک همه پرسی است.»

حزب شین فین همچنان تعلق ایرلند شمالی به بریتانیا را رد می کند و خواهان اتحاد دوباره با جمهوری ایرلند است.

این نکته در پیمان معروف به (جمعه نیک) که در سال ۱۹۹۸ میلادی بین طرف های درگیری در ایرلند شمالی (اتحادگرایان و جدایی طلبان) منعقد شد نیز ذکر شده است. زیرا با اجرایی شدن برکسیت شرایط کنونی میان دو کشور تغییر خواهد کرد.

قبل از هر چیزی مختل شدن روابط مرزی میان بریتانیا و جمهوری ایرلند است. این دو کشور از طریق ایرلند شمالی ۴۹۹ کیلومتر مرز مشترک دارند. با برکسیت مرزهای بریتانیا به عنوان مرزهای خارج از اتحادیه اروپا محسوب می شود و لندن می تواند محدودیت هایی را در مرزهای خود برای جلوگیری از ورود و خروج آزاد ایجاد کند. این مهمترین ترس ساکنان ایرلند شمالی است.

یکی از آنها می گوید: «به نظر من شرایط بسیار بدی پیش رو خواهد بود. ما دوباره مرز خواهیم داشت این درحالیست که صد سال برای از بین بردن همین مرزها تلاش کردیم.»

جان پل فیلی، مسئول شورای شهر کاوان نیز می گوید: «باید میان اعضای باقی مانده اتحادیه اروپا و بریتانیا توافقی صورت گیرد تا مردم بتوانند به راحتی از مرزهای این کشور عبور کنند. ما نمی خواهیم شاهد شرایطی باشیم که برای رفتن از یک روستا به روستایی دیگر، برای دیدار با اعضای خانواده مان که در سمت دیگر زندگی می کنند، لازم باشد مراحل بازرسی برای چک شدن گذرنامه یا چیزهایی از این قبیل را طی کنیم.»

برکسیت همچنین می تواند اقتصاد این جزیره را نیز با رکود مواجه کند. در این زمینه حتی نخست وزیر ایرلند نسبت به تاثیر برکسیت بر اقتصاد کشورش ابراز نگرانی کرده است.

استفان کلی، مدیر یک تولیدی در ایرلند شمالی است. او ضمن ابراز نگرانی از تاثیر موانع مرزی میان بریتانیا و جمهوری ایرلند می گوید: «زندگی یکی از هر ۴ خانواده در ایرلند شمالی به تجارتهای مرزی وابسته است. داد و ستد های مرزی ۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است، باید اطمینان پیدا کنیم که این موانع دوباره برنمی گردند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قتل یک زن در ایرلند شمالی؛ پلیس واقعه را تروریستی می‌داند

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد

طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپا چقدر برای لندن آب می‌خورد؟ خان از هزینه‌های برکسیت گفت