قتل یک زن در ایرلند شمالی؛ پلیس واقعه را تروریستی می‌داند

قتل یک زن در ایرلند شمالی؛ پلیس واقعه را تروریستی می‌داند
قتل یک زن در ایرلند شمالی؛ پلیس واقعه را تروریستی می‌داند Copyright رویترز
Copyright رویترز
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اختلاف میان جمهوریخواهان ملی‌گرا که کاتولیک هستند و شعارشان اتحاد ایرلند شمالی و جنوبی است با وفاداران به بریتانیا که پروتستانند و می‌خواهند زیر حاکمیت لندن باقی بمانند از دهه ۱۹۷۰ تاکنون به تنش و بحران در ایرلند شمالی انجامیده است.

آگهی

به دنبال کشته شدن یک زن ۲۹ ساله در ایرلند شمالی، پلیس این کشور اعلام کرد که قتل این فرد به مثابه یک «واقعه تروریستی» بوده است. 

مارک همیلتون، فرمانده پلیس ایرلند شمالی در مورد این رویداد در توییتر نوشت: «ما این واقعه را تروریستی می‌دانیم. تحقیقات در این زمینه آغاز شده است.»

این زن که پنج‌شنبه شب ۲۹ فروردین در جریان تیراندازی در محله «کرگان» واقع در شمال شهر «دری» (لندندری) در کشته شد، «لیرا مک‌کی» نام دارد که خبرنگار بوده است. چند خبرنگار ایرلندی تاکنون هویت همکار خود را تأیید کرده‌ و گفته‌اند که او درباره بحران ایرلند شمالی و تبعات آن مطالب بسیاری نوشته بود.

مک‌کی پنج‌شنبه در توییتر خود با انتشار عکسی از درگیری‌های آن شب نوشته بود: «احمقانه است.»

پلیس می‌گوید شب گذشته در حال انجام یک «عملیات امنیتی» در محله کرگان مجبور به تبادل آتش با گروهی از افراد مسلح شده که به مأموران تیراندازی یا به طرف آنها کوکتل مولوتوف پرتاب می‌کردند. این عملیات در آستانه روز «دوشنبه پاک» که یکی از اعیاد مسیحیان است انجام شد. جمهوریخواهان ایرلند معمولا این روز را که مصادف با سالروز قیام دوبلین برای استقلال ایرلند شمالی در سال ۱۹۱۶ بوده است، گرامی می‌دارند.

در ایرلند شمالی روزهای منتهی به عید پاک را «روزهای آشوب» می‌نامند.

بیشتر بخوانید:

شهر دری که در نزدیکی مرز با جمهوری ایرلند قرار دارد، در روز یکشنبه ۳۰ ژانویه ۱۹۷۲ (دهم بهمن ۱۳۵۰) شاهد درگیری خونین میان معترضان با پلیس بریتانیا بود. در آن روز پلیس به روی تظاهرات آرام مردم آتش گشود و در جریان آن تیراندازی دست کم ۱۴ نفر کشته شدند. این روز در تاریخ ایرلند شمالی به «یکشنبه سیاه» معروف است.

اختلاف میان جمهوریخواهان ملی‌گرا که کاتولیک هستند و شعارشان اتحاد ایرلند شمالی و جنوبی است با وفاداران به بریتانیا که پروتستانند و می‌خواهند زیر حاکمیت پادشاهی بریتانیا باقی بمانند از دهه ۱۹۷۰ تاکنون به تنش و بحران در ایرلند شمالی انجامیده است. این اختلاف در ده‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ به درگیری‌های خونین میان این دو گروه انجامید و از همان زمان تاکنون سلاح‌های جنگی همچنان در دست برخی گروه‌ها وجود دارد. درگیری‌های ایرلند در طول سه دهه حدود ۳۵۰۰ کشته بر جای گذاشت.

تمام احزاب و گروه‌های سیاسی ایرلند از جمله حزب ناسیونالیست «شین فین» قتل خانم مک‌کی را محکوم کرده‌اند.

در ماه ژانویه گذشته و در اوج بحران سیاسی دولت بریتانیا برای مذاکرات برکسیت، انفجار یک خودرو بمب‌گذاری شده در شهر دری، خبر از آغاز تنش در این منطقه داده بود.

مشکل مرز میان دو ایرلند از نقاط کور اصلی در ماجرای برکسیت است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انفجار بمب در مرز ایرلند شمالی؛ ارتش جمهوری خواه مظنون اصلی معرفی شد

انتخابات پارلمانی در ایرلند شمالی؛ برکسیت و نگرانی از محدودیت های مرزی

تلاش ایرلند شمالی برای جدایی از بریتانیا پس از برکسیت