انفجار بمب در مرز ایرلند شمالی؛ ارتش جمهوری خواه مظنون اصلی معرفی شد

اعتراض به محدودیت های مرزی بین دو ایرلند
اعتراض به محدودیت های مرزی بین دو ایرلند Copyright خبرگزاری فرانسه
Copyright خبرگزاری فرانسه
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تشدید فعالیت گروه های ناراضی و منتسب به ارتش جمهوری خواه ایرلند و به خصوص انفجار روز دوشنبه در مرز ایرلند شمالی در حالی صورت گرفته است که بریتانیا روزهای پر تنشی را پیش از خروج از اتحادیه اروپا در ۳۱ اکتبر (۹ آبان) سال جاری سپری می کند.

آگهی

منابع امنیتی در بلفاست از انفجار بمبی در نزدیکی مرز ایرلند شمالی خبر می دهند. گفته می شود که عاملان بمبگذاری قصد داشتند ماموران پلیس را که بر روی هشدار بمب گذاری دیگری تحقیق می کردند، هدف قرار دهند.

این انفجار صبح روز دوشنبه در «نیوتاون باتلر» منطقه ای در ایرلند شمالی و نزدیک مرز جمهوری ایرلند روی داده و به گفته پلیس محلی تلفاتی برجای نگذاشته است. مقامات پلیس در نخستین واکنش گروه های مرتبط با ارتش جمهوری خواه ایرلند را مسئول انجام این حمله معرفی کرده اند.

پلیس ایرلند اعلام کرده است که شنبه شب گذشته اطلاعاتی را در باره اقدام بمب گذاری در «واتل بریج»، محله ای در همین منطقه دریافت و صبح یکشنبه عملیات برای پاکسازی منطقه را آغاز کرده بود.

این در حالیست یک مسئول بلند پایه پلیس محلی در جریان نشست خبری روز دوشنبه در بلفاست اعلام کرد همزمان با عملیات یاد شده بمبی در نقطه ای دیگر از این منطقه در حاشیه جاده اصلی منفجر شده است.

در بیانیه فرماندهی پلیس تصریح شده است: «ما کاملا به این نتیجه رسیده ایم که اقدام و فکر قبلی و به صورت عامدانه برای کشاندن پلیس و ماموران واحد تروریستی به منطقه و کشتن آنها طراحی شده بود.»

پلیس تاکید کرده است که کارگذاشتن بمب در حاشیه جاده اصلی می توانست برای هر کس که در مجاورت آن قرار داشت کشنده و مرگبار باشد.

معاون رئیس پلیس محلی در پاسخ به سوالی در خصوص عاملان اصلی این حمله اعلام کرده است که «سرآغاز نقطه تحقیقات ما بی شک ارتش جمهوری خواه ایرلند خواهد بود.» وی با اشاره به گروه های ناراضی ارتش جمهوری خواه ایرلند که در تدام سیاست های قبلی تشکل جدیدی را بوجود آورده اند تاکید کرد: «میزان فعالیت های ارتش جمهوری خواه ایرلند طی سال جاری افزایش یافته است.»

این گروهک ها ارتش جمهوری خواه ایرلند را که مبارزه برای یکپارچه سازی ایرلند را در کارنامه تاریخی خود دارد، از آن خود می دانند.

تشدید فعالیت گروه های ناراضی و منتسب به ارتش جمهوری خواه ایرلند و به خصوص انفجار روز دوشنبه در مرز ایرلند شمالی در حالی صورت گرفته است که بریتانیا روزهای پر تنشی را پیش از خروج از اتحادیه اروپا در ۳۱ اکتبر (۹ آبان) سال جاری سپری می کند.

بیشتر بخوانید:

برکسیت سخت یا خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا که احتمال وقوع آن با توجه به شرایط کنونی بسیار محتمل به نظر می رسد گمانه زنی ها برای ایجاد مرز بین دو ایرلند و محدودیت های ناشی از آن را افزایش داده است.

مرز میان دو ایرلند در پی موافقتنامه های صلح سال ۱۹۹۸ برداشته شد و این توافق زمینه مناسب برای پایان دادن به ۳۰ سال رویارویی و درگیری میان جمهوری خواهان و حامیان یکپارچگی را فراهم کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

قتل یک زن در ایرلند شمالی؛ پلیس واقعه را تروریستی می‌داند

مشکل تردد مرزی میان ایرلند شمالی و جنوبی پس از برکسیت

رز داگدیل بمب‌ساز ارتش جمهوری‌خواه ایرلند در سن ۸۳ سالگی در خانه سالمندان درگذشت