گفتگو؛ دلیل ناکارآمدی پلیس فرانسه در مقابل آشوبگران فوتبال

گفتگو؛ دلیل ناکارآمدی پلیس فرانسه در مقابل آشوبگران فوتبال
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرانسه میزبان بازیهای جام ملتهای اروپا است.

آگهی

فرانسه میزبان بازیهای جام ملتهای اروپا است. در جریان این بازیها جشن هواداران فوتبال در برخی از روزها تحت تاثیر درگیری میان هولیگانها قرار گرفت. برای تحلیل بهتر این مساله با ویوین کوزلاس یکی از همکاران یورونیوز صحبت می کنیم. او کتابی درباره آشوبگران فوتبال نوشته است.

یورونیوز: در کتاب توضیح می دهید که بخشی از هولیگانها فوتبال را دوست ندارند. در سر یک آشوبگر فوتبال چه می گذرد؟

این سوال ابتدا برای خودم مطرح شدم، آیا یک آشوبگر فوتبال را دوست دارد و یا اینکه تنها برای درگیری به استادیوم می آید. تحقیقات من در این کتاب این فرصت را فراهم کرد تا هولیگانیسم را بهتر تحلیل کنم و از عوامگرایی پرهیز کنیم. در واقع می خواهم بگویم که بخشی از آشوبگران تنها برای درگیری به استادیومها می آیند اما هستند هولیگانهایی که عاشق فوتبالند و یکی از آنها در کتاب من صحبت کرده است. او برایم توضیح می دهد که ابتدا فوتبال را دنبال کرده و بعدا در دام هولیگانیسم افتاده است. اما بسیاری از آشوبگران هستند که تنها برای درگیری و آشوب پا به استادیومها می گذارند.

یورونیوز: همانطور که گفتید در مارسی بین آشوبگران انگلیسی و روس شاهد درگیریهای متعددی بودیم. می توانید افرادی که برای آشوب و درگیری به این رقابتها می آیند برایمان تشریح کنید؟

همانطور که در اول صحبتهایم گفتم درگیریهای که بین روسها و انگلیسیها در مارسی روی داد درگیری بین هواداران انگلیسی فوتبالی بود که برای برگزاری جشن فوتبال به این شهر جنوبی فرانسه آمده بودند و دهها تن از آشوبگران روس، که آمده بودند برای خرابکاری.
در این راستا باید بگوییم همانطور که پیشتر هم توضیح داده ام عده زیادی هستند که برای نوشیدن آبجو و تماشای فوتبال و برگزاری جشن می آیند و عده ای آشوبگر که سازماندهی شده می آیند تا جشن هوادران فوتبال را خراب کردند. همزمان مشاهده کردیم که عده کمی از آشوبگران فرانسوی هم در این راستا به روسها ملحق شدند.

یورونیوز:در پاسخ به اتفاقات مارسی، دولت فرانسه فروش الکل را در برخی از شهرهای محل برگزاری مسابقات ممنوع کرد. چه نظری در اینباره دارید؟

فکر می کنم که تمرکز روی نوشیدنیهای الکلی بنوعی یک مانور تبلیغاتی از سوی دولت فرانسه است. البته اینکه فروش الکل را در هنگام بازیهای حساس ممنوع کنیم می تواند به برقراری آرامش کمک کند و یم تواند ایده خوبی باشد. اما بار دیگر به هولیگانهای روس برگردیم آنها ماموریت داشتند . و بار دیگر تکرار می کنم که هولیگانهای روس مشروبات الکلی مصرف کرده اند. ممنوع کردن مصرف الکل می تواند برخی از مشکلات را حل کند اما مشکلات اساسی با هولیگانها همچنان باقی خواهد ماند. یورونیوز: *شما معتقدید که مشکلات زیادی برای دولت فرانسه بوجود آمد و آنها نتوانستند جلوی آشوب هولیگانها را بگیرند؟ *

پیش از آغاز این بازیها دولت فرانسه سه هدف اصلی داشت. جلوی عملیات تروریستی را بگیرد. در درجه دوم مانع از درگیریها میان هولیگانها شود. همانگونه که نیروهای پلیس سعی کردند جلوی درگیریها را در مارسی بگیرند. پلیس سعی خود را کرد اما نیروهای پلیس در فرانسه آنچنان که باید و شاید برای این آشوبها و مبارزه با آشوبگران آماده نبودند.مانند هر اتفاق دیگری در هر شغل دیگری برای آمادگی بیشتر باید عملا اقدام کنید و تمرینهای مهمی داشته باشید. اما یادمان نرود که ما در فرانسه هستیم و سرکوب های پلیس بسیار شدید تر از مدل انگلیسی و یا آلمانی است. مثلا در بازیهای حساس در فرانسه اجازه جابجایی هواداران داده نمی شود. پلاکاردها توقیف می شوند و فشفشه ها پیش از ورود به استادیوم ضبط می شوند. در طول فصل لیگهای فوتبال در فرانسه نیروهای پلیس با آشوبگران فوتبال مواجه نمی شوند و به همین دلیل هم نیروهای پلیس آماده نیستند. نتوانستند جلوی آشوبهای مارسی را بگیرند. آشوبگرانی که مست هم بودند. یکی دیگر از مشکلات نبود نیروهای پلیس به اندازه کافی بود. در واقع نیروهای پلیس ناگزیر وقتی با اتفقات مارسی مواجه می شوند برای اولین بار است و نمی تواند آنرا مدیریت کنند.

یورونیوز: به نظر شما راه حل اساسی برای حل این معضل وجود دارد؟ آشوبگری در فوتبال را می گویم؟

در فرانسه ما می خواهیم از مدل انگلیسی پیروی کنیم. اما بدلیل سرکوب شدید نیروهای پلیس این مدل و ساختار کار نمی کند. ما اجازه جابجایی هواداران در طول فصل را نمی دهیم و این یعنی با مشکلات واقعی و جدال میان هواداران دوآتشه آشنا نمی شویم. اما راه دیگری هم برای مبارزه با آشوبگران وجود دارد. که روش آلمانی است، روشی بین روش انگلیسی و روش فرانسوی. در آلمان تمرکز روی گفتگو با آشوبگران، آگاهی دادن به هواداران است و در عمل می بینیم با وجود تعدد آشوبگران فوتبال در این کشور آلمانیها موفق شده اند بنوعی بر این پدیده فائق بیایند. مثلا در استادیومهای آلمان شما جایگاههای مختلف برای خانواده ها و هواداران دوآتشه دارید. به این ترتیب می گویم که برای مبارزه با هولیگانیسم باید آموزه های مختلف را بکار گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پرچمدار کاروان ایران اولین «دوپینگی» المپیک پکن؛ ادامه تمرین ستاره ۱۵ساله روس با جود تست مثبت

انتقال فوری سردار آزمون به لیگ آلمان؛ مدیر لورکوزن: از توافق با زنیت بسیار خوشحالیم

لالا کرامارنکو ۱۷ ساله برنده تورنمنت تجربی بین‌المللی ژیمناستیک ریتمیک