مخالفان و موافقان برکسیت در پارلمان اروپا

مخالفان و موافقان برکسیت در پارلمان اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بحث داغ و جنجالی برکسیت، مردم بریتانیا را دو دسته کرده و به اختلاف نظرها در اروپا دامن زده است.

بحث داغ و جنجالی برکسیت، مردم بریتانیا را دو دسته کرده و به اختلاف نظرها در اروپا دامن زده است. در این برنامه گفتگوی جهانی، با دو عضو برجسته پارلمان اروپا درباره جنبه های مختلف این شکاف سیاسی صحبت می کنیم. ایزابل کومار، خبرنگار یورونیوز بطور جداگانه با نایجل فاراژ، رهبر حزب راستگرای پادشاهی متحد و یکی از هواداران برجسته خروج بریتانیا از اروپا و گی فِرهوفشتات، نخست وزیر اسبق بلژیک، مدافع سرسخت یکپارچگیِ اروپا، گفتگویی انجام داده است.

نایجل فاراژ:مهمترین کسانی که باید از آنها مراقبت کنیم، بریتانیایی ها هستند

درباره نایجل فاراژ

  • نایجل فاراژ، سیاستمدار راستگرا یکی از معروفترین منتقدان اتحادیه اروپاست.
  • او در سال ۱۹۹۳ یکی از بنیانگذاران «حزب استقلال پادشاهی متحد» (یوکیپ) بود.
  • هدف حزب یوکیپ جدا کردنِ بریتانیا از اتحادیه اروپاست.
  • او در سال ۱۹۹۹ به عضویت پارلمان اروپا برگزیده شد. ---

یورونیوز: آقای فاراژ، ممنون از حضورتان در گفتگوی جهانی. اگر بریتانیا به جدا شدن از اروپا رأی بدهد شما شادمان می شوید، اما حالا که موعد رأی گیری نزدیک است آیا کمی شک ندارید که ممکن است این کار خطرناک باشد؟

نایجل فاراژ: «خیر، می دانید که من بیست سالی در کار تجارت بودم. بیست سال در روتردام، کارِ خرید و فروش و صادرات می کردم و چیزی که فهمیدم این است که تجارت را سیاستمداران و بوروکراتها درست نمی کنند، بلکه تجارت هست چون مصرف کننده، جنسی را می بیند و می گوید من این را می خواهم، من به این کالا اعتماد دارم و بهایش را می دهم.»

یورونیوز: همانطور که خودتان خوب می دانید آینده این کار نامعلوم است، چون در این صورت به احتمال زیاد بندِ پنجاهمِ پیمانِ لیسبون عملی خواهد شد آنوقت ۲۷ عضو دیگرِ اتحادیه اروپا هستند که برای سرنوشت بریتانیایی ها تصمیم می گیرند.

نایجل فاراژ: «بیایید فکر کنیم چرا نسل والدین ما به چیزی که اسمش بازار مشترک بود رأی دادند؟ به دو دلیل، اول اینکه بهشان گفته بودند ماجرا سیاسی نیست و دوم اینکه بدون تعرفه گمرکی به بازارِ اروپا دسترسی داشتیم. اکنون بعد از چهل سال کجاییم؟ جهانی شدن و توافقهای کلّی درباره تجارت و خدمات، دنیا را عوض کرده، در سازمان تجارت جهانی دلایل قبلی این کار، یعنی موانع تعرفه سنگین، دیگر در کار نیست.»

یورونیوز: در صورت خروج، ریسک تعرفه سنگین هست.

نایجل فاراژ: «نه! نمی توانند، چون توافقهای سازمان تجارت جهانی به آنها اجازه نمی دهد.»

یورونیوز: می گویید اگر از بازار انحصاری اروپا جدا شویم، قوانین سازمان تجارت جهانی اعمال خواهد شد. اما این سازمان، زیاد طالبِ نوع خدماتِ بریتانیا نیست.

نایجل فاراژ: «فرض کنیم آلمان و فرانسه و حوزه پولی یورو بخواهند با بزرگترین شریک تجارت جهانی شان دربیافتند، یعنی با بریتانیایی که ۹۰ میلیارد یورو در سال به آنها می دهد، در بدترین حالت، آنها روی کالاهای ما تعرفه گمرکی می گذارند، هزینه کُل این تعرفه ها از بهای عضویت در اتحادیه کمتر است، وانگهی، ناچار نخواهیم بود مقررات اروپا را قبول کنیم، ناچار نیستیم جابجایی آزاد افراد را بپذیریم، و حُسنش اینجاست که می توانیم بر سر پیمانهای تجاری مان هم مذاکره کنیم.»

یورونیوز: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت جدایی بریتانیا خیلی بد است.

نایجل فاراژ: «معلوم است، چون ما دومین کمک کننده مالی به اروپا هستیم.»

یورونیوز: باراک اوباما هم گفته است که خروج بریتانیا، فکر خیلی بدی است و باید در همه مذاکرات تجاری مان با آمریکا آخر صف بیایستیم، سازمان توسعه و همکاری اقتصادی و صندوق بین المللی پول هم همینطور.

نایجل فاراژ: «صبر کنید. ما اصلا با آمریکا تجارتی نداریم، اصلا صفی در کار نبوده است. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی و صندوق بین المللی پول و این گروههای دولت نهاد، همگی من را یاد یورو می اندازند. همه می گویند اگر پولِ بریتانیا به حوزه یورو تزریق نشود، سرمایه گذاری مستقیم اُفت می کند، همه چیز از کار می افتد، در بریتانیا قیامت به پا می شود. فقط می گویم آنها قبلا اشتباه می کردند، حالا هم اشتباه می کنند.»

یورونیوز: خوب، در این مورد چه می گویید، در نظرسنجی سازمانِ معتبرِ موری از میان ۶۳۹ اقتصاددان بریتانیایی، فقط ۵ درصدشان گفتند جدایی از اروپا خوب است.

نایجل فاراژ: «یک نظرسنجی بود که افراد خاصی در آن شرکت کردند.»

یورونیوز: آنها افراد خاصی نبودند، عضو جامعه اقتصاددانان سلطنتی و جامعه اقتصاددانانِ تجارت بودند. فقط پنج درصدشان گفتند این جدایی برای رُشدِ اقتصادی خوب است.

نایجل فاراژ: «من آن نظرسنجی را دیدم، افراد خاصی در آن شرکت کرده بودند، یعنی کسانی که جواب داده بودند، خودشان خواسته بودند در این نظرسنجی شرکت کنند.»

یورونیوز: اتفاق نظر بر این است که خروج بریتانیا کار خوبی نیست، و شما با این اتفاق نظر مخالفید.

نایجل فاراژ: «معلوم است که مخالفم. برای همین هم وارد سیاست شدم. اتفاق آرای سال ۱۹۹۰ گفت که بریتانیا باید به ساز و کارِ نرخ ارز بپیوندد. باید تغییرات قیمت پوند بریتانیا و مارک آلمان را به هم پیوند می زدیم. همه احزاب سیاسی بریتانیا از این کار پشتیبانی کردند. واحدهای تجاری هم همینطور اما در ۱۹۹۲، تخلیه اجباری خانه ها و ورشکستگیِ تجاری شرکتها در بریتانیا رکورد شکست چون ما تغییرات بهای پوند و مارک را به هم گره زدیم. و می دانید، من مخالف این اتفاق آرا بودم، این همان اتفاق نظری بود که گفت شما عضو حوزه پولی یورو هستید، همان اتفاق نظری که نتوانست بحران مالی سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ را ببیند. صادقانه بگویم، آنها درباره این مسائل اشتباه می کردند و من درست می گفتم.»

یورونیوز: بیایید به برخی مسائل دیگرِ این بحث بپردازیم، مسأله مهاجرت برای بریتانیا مهم است. مهاجرت برای اقتصاد بریتانیا خوب بوده، اقتصاد بریتانیا در حال رشد است.

نایجل فاراژ: «البته که در حال رشد است.»

یورونیوز: پس چرا خطر کنیم.

نایجل فاراژ: «البته که اگر جمعیت شما سالی نیم ملیون نفر بیشتر بشود معلوم است که درآمد ناخالص ملی هم بیشتر می شود. چیزی که بیشتر نمی شود درآمد سرانه ملی است، که نمی شود اندازه گیری کرد، چون داریم به با توجه به مالیاتی که یک کارگر خارجی می پردازد و سودی که می برد به ماجرا نگاه می کنیم. چیزی که نمی سنجیم، هزینه سرمایه گزاری است. چند مدرسه، بیمارستان و جاده تازه باید ساخت؟ چطور می توانیم با این وضع کنار بیاییم؟ اما می دانید در زندگی چیزهای مهمتر از درآمد ناخالص ملی هم هست، مثلا کیفیت زندگی و همزیستی اجتماعی.»

یورونیوز: درباره کنترل مرزها. شما گذرنامه تان را همه جا نشان می دهید.

نایجل فاراژ: «بله، من هیچوقت بدون آن از خانه بیرون نمی آیم. ما گذرنامه بریتانیایی داشتیم که اعتبار زیادی داشت.»

یورونیوز: خوشتان نمی آید که نام اروپا رویش نوشته شده است.

نایجل فاراژ: «نه. نمی خواهمش، می خواهم آتشش بزنم.»

یورنیوز: اما همین پاسپورت نشان می دهد بریتانیا جزو منطقه شنگن نیست و پاسپورتها در مرز کنترل می شود.

نایجل فاراژ: «نمی توانیم جلوی آمدن کسی را بگیریم. فقط می توانیم جلوی آن دسته از شهروندان اروپایی را بگیریم که تهدید مستقیم به شمار می آیند.»

یورونیوز: خوب دیگر می خواهید جلوی چه کسانی را بگیرید؟

نایجل فاراژ: «نمی خواهم هیچکس کسی که سابقه جُرم دارد در کشورم کار کند. چرا باید بخواهم؟ هیچ کشور متمدنی نمی خواهد.»

یورونیوز: راهنمای شهروندان اتحادیه اروپا می گوید اگر به کسی مظنون باشند می توان مانع ورود وی شد، من این بندها را دیده ام.

نایجل فاراژ: «باید تهدیدِ جدی در کار باشد. نکته همین است. حرف من تنها این است که می خواهم بریتانیا یک کشور عادی باشد. کشورهای عادی در همه جای جهان قوانین خودشان را وضع می کنند و مرزهای خودشان را کنترل می کنند. بیش از ۱۸۳ کشور در دنیا روز استقلالشان را جشن می گیرند من فقط می خواهم ما کشور ۱۸۴ اُمین کشور باشیم.»

یورونیوز: آیا امنیتِ بریتانیا جدا از اروپا بیشتر است؟

نایجل فاراژ: «البته که هست، از دو جهت. اول از جهت تهدیدهای تروریستی، چون ما خوشبختانه بیرون از مرزهای شنگن هستیم، و هربار که مسئولان اینترپُل و یوروپُل درباره تعداد بنیادگراهایی صحبت می کنند که گذاشته ایم وارد اروپا بشوند من خیلی نگران می شوم.»

یورونیوز: اما اگر آنها بیرون از شنگن هستند چه خطری؟

نایجل فاراژ: «بعد از مدتی شهروند می شوند و پاسپورت می گیرند و بعد می توانند آزادانه به بریتانیا بیایند. اما مسئله مهم دیگر که در سطح بین المللی زیاد به آن فکر نکرده ایم این است که یک هفته بعد از این همه پرسی، بحثهایی درباره تشکیل ارتش اروپایی در خواهد گرفت که من واقعا نگران آن هستم.»

یورونیوز: مردم شما را شرور خوانده اند و گفته اند که نژادپرست هستید. گفته اید آمدن مهاجران، احتمال تجاوز به زنان را افزایش می دهد، آیا این حرف را پس می گیرید؟

نایجل فاراژ: «من این را نگفتم. من گفتم این یک مسأله است.»

یورونیوز: اما، شما بود که این مسأله را پیش کشیدید.

نایجل فاراژ: «یعنی می گویید قبلا مسأله نبود؟»

یورونیوز: می گویم چون این موضوع می تواند باعث تشویش اذهان عمومی باشد، لزوما نیازی به پیش کشیدنش نیست.

نایجل فاراژ: «خوب پس باید صورت مسأله را پاک کنیم؟»

یورونیوز: خیر. تشویش اذهان عمومی این است که بگوییم این چیزها مسأله بوده است.

نایجل فاراژ: «آیا ۲۶ مورد تهاجم جنسی که ۱۲ روز پیش در یک کنسرت راک در آلمان اتفاق افتاد تشویش اذهان عمومی است؟ باید پنهانش کنیم؟ اتفاقا موضوع بسیار جالبی است. وقتی درباره حملات کُلن و کنسرت راک از من پرسیدند، به ملایم ترین شکل ممکن پاسخ دادم. گفتم مساله است اما نه لزوما فقط در حال حاضر بلکه مسأله ای دراز مدت است. جالب است که به من انتقاد کرده اند. درحالیکه مفسران و اعضای سابق کابینه و وزیران پیشین بسیار تندتر از من حرف زده اند.»

یورونیوز: بله اما همزمان گفته اید که نمی خواهید همسایه رومانیایی داشته باشید.

نایجل فاراژ: «من این را نگفتم. اینها مُهمل است.»

یورونیوز: شما گفته اید برای تنوع نژادی پوزه مان را به خاک می مالیم، پس می بینید چرا انگ نژاد پرستی به شما می زنند

نایجل فاراژ: «اندرو نِدِر، که در دولت تونی بلر کار می کرد بود که گفت با تنوع نژادی پوزه جناح راست را به خاک می مالیم و درهای کشور را به روی سیل بیسابقه مهاجران باز کرد. عجیب نیست که حالا ۷۷ درصد از بریتانیایی ها خواهان کنترل مرزها هستند.»

یورونیوز: سوالات پایانی، اگر در این همه پرسی ببازید، که یک عمر روی آن کار کرده اید، آیا استعفا می کنید؟

نایجل فاراژ: «مثل از این است که از یک فرمانده بپرسید اگر در جنگ شکست بخورد چه می کند؟»

یورونیوز: بله، حالا من از شما این سوال را می پرسم، چه خواهید کرد؟

نایجل فاراژ: «نمی توانم فکرش را بکنم. دیوانه می شوم. اگر فکر می کردم که شکست می خوریم، الان چطور می توانستم اینجا باشم. چطور می توانستم بخصوص این اواخر، شب و روز به سختی کار کنم تا پیروز شویم. اگر پیروز نشدیم آنوقت از من بپرسید.»

یورونیوز: در آخر، اگر فقط یک دلیل برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا داشته باشید، آن دلیل به طور خلاصه کدام است؟

نایجل فاراژ: «برای اینکه مهمترین کسانی که باید از آنها مراقبت کنیم، بریتانیایی ها هستند. ما باید از طریق صندوق رأی در پارلمان خودمان تصمیم بگیریم.»

مصاحبه با گی فرهوفشتات، طرفدار ایده یکپارچگی اروپا

از نظر گی فرهوفشتات، رئیس ائتلاف لیبرالها و دموکراتها در حمایت از اروپا و پارلمان اروپا، و از هواداران ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا، برگزاری همه پرسی«برکسیت» یک فرصت است.

درباره گی فرهوفشتات

  • او از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ نخست وزیر بلژیک بود است.
  • گی فرهوفشتات در سال ۲۰۰۹ به عضویت پارلمان اروپا درآمد.
  • او در پارلمان اروپا رهبر ائتلافِ لیبرالها و دموکراتها در حمایت از اروپای واحد است.
  • او نویسنده ای پرکار است و کتابهای بسیاری درباره سیاست اروپا نوشته است. ---

یورونیوز: آیا فکر می کنید همه پرسی برکسیت خیری است در لباس شر؟ ژان مونه که یکی از بنیانگزاران اتحادیه اروپا بود گفت اتحادیه اروپا درگیر بحرانها خواهد شد. آیا این بحران برای اروپا ضروری است؟

گی فرهوفشتات: «من این همه پرسی را نه یک بحران، بلکه یک فرصت می بینم، فرصتی که می تواند ورق را برگرداند، یک لحظه تاریخی که فرصتهای بزرگی ایجاد می کند.»

یورونیوز: چه فرصتهایی؟

گی فرهوفشتات: «فرصتهایی برای ترمیم اتحادیه اروپا، چون این اتحادیه خیلی خوب کار نمی کند، با دیدن بحران پناهجویان، بحران تروریسم، بحران یورو، ضعفهای ژئوپولتیک اروپا، به سادگی می شود تصدیق کرد که اروپای فعلی خوب کار نمی کند. بنابراین، برکسیت چه با پاسخ بله چه با نه، فرصتی است برای نگاه کردن به بنیادها، یعنی بنیادهای اتحادیه اروپا.»

یورونیوز: شما دارید دست به کاری ناشناخته می زنید چون نمی دانید واقعا چه خواهد شد؟

گی فرهوفشتات: «وضعیت ناشناخته، همین الان است. چون همه می گویند ما نیاز به عضویتهای مختلف نداریم. من می گویم ما ۲۸ نوعِ مختلف عضویت داریم. یک اتحادیه اروپای واحد در کار نیست. در کتابم درباره آخرین شانسهای اروپا و بیماریِ آن، دست کم ۱۲ نوع اتحادیه اروپایی را که الان داریم توصیف کرده ام. باید از شر اینها خلاص شویم و فکر می کنم بحث درباره بریتانیا فرصتی است برای استقرارِ یک هستة مرکزی که به سمت یکپارچگی پیش برود.»

یورونیوز: اگر بریتانیا جدایی را انتخاب کند، آیا مهم است که درس عبرتی از آن بسازند تا دیگران نخواهند از اروپا جدا شوند؟

گی فرهوفشتات: «اکثریتِ این افراد می خواهند در اتحادیه اروپا بمانند اما نه در اتحادیه اروپای فعلی، یا اتحادیه اروپایی که کار نمی کند و بحران ساز است، بلکه همانطور که گفتیم، اروپای یکپارچه، اروپا همچون یک ایده و یک پروژه، همچون دیدگاهی برای آینده، و بسیاری از مردم، اکثریت قریب به اتفاق مردم، خواهان اروپا هستند و اتحادیه اروپای یکپارچه تر، و حتی یک نیروی دفاعی مشترک می خواهند.»

یورونیوز:اما هواداران خروج بریتانیا می گویند بیرون از اتحادیه اروپا امنیت بیشتری خواهند داشت، فکر می کنید ممکن است؟

گی فرهوفشتات: «فکر نمی کنم ایده خوبی باشد. مثلا باراک اوباما گفته است خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا احمقانه است. اگر مشکلات را حل نکنیم، اگر اصلاحاتی در اتحادیه اروپا نداشته باشیم، افراد بیشتری پوپولیست می شوند و به احزاب پوپولیست و ملی گرا و منتقدِ اروپا رأی می دهند. و برای همین، من در کتابم بیشترِ نقدهای منتقدان اروپا و پوپولیستها را آورده ام. انتقادِ آنها از اتحادیه اروپای فعلی درست است اما اشتباه می کنند که می گویند برای حل مشکلات باید به سوی گذشته و کشورهای جداگانه قرن نوزدهم برگشت.»

یورونیوز: یکی از مسائل کسانی که خواهان جدایی بریتانیا هستند، مهاجران است و بسیاری از کارزارهای سیاسی از آزادی جابجایی افراد به جان آمده اند و می گویند این خدمات در بریتانیا بیش از حد گسترده شده است، آیا شما پشتیبان بازنگری در این مسأله اید؟

گی فرهوفشتات: «عموما مسأله اروپا این نیست،چون مثلا در اروپا جابجا شدن افراد برای کاریابی ده برابر کمتر از جایی مثل ایالات متحده است، یکی از پیامدهای این موضوع این است که دو میلیون امکانِ کار در اروپا هست، دو میلیون موقعیت شغلی خالی. اما رویکرد منتقدان درباره مهاجرت، پناهندگی و پناهجویی درست است چراکه سیاستی برای مهاجرت و پناهندگی در اروپا وجود ندارد.»

یورونیوز: از آنجا که در کتابتان در این باره بحث کرده اید می پرسم، شما برای بحران مهاجرت چه راه حلی دارید که شهروندان اروپایی را با هم بیگانه نکند؟

گی فرهوفشتات: «سه نکته هست. اول از همه باید به مرزهای اروپا و مرزهای آبی اروپا رسیدگی کرد. که وجود ندارد. تصورش را بکنید که در اتحادیه اروپا، آزادیِ جابجایی هست اما در مرزهای بیرونی، هیچ مدیریتِ مشترکی نیست، آنهم با همه مشکلاتی که داریم و نمونه اش را در مرزِ ترکیه و یونان می بینید. نکته دوم یک نظام پناهندگی است. پیمانِ دوبلین، نظامِ پناهندگی نیست.»

یورونیوز:همان مقرراتِ دوبلین.

گی فرهوفشتات: «مقرراتِ دوبلین، کاملا برعکس عمل می کند. به ایتالیا و یونان می گوید، به خودتان مربوط است، مسئولیتش با شماست، ما مسئول نیستیم و سوم اینکه، باید ورودِ قانونی به اروپا ممکن باشد. درحالیکه آمریکایی ها، کانادایی ها و استرالیایی ها چیزی به نام کارت سبز دارند که ما نداریم. ما در اروپا ۲۸ نوع مقرراتِ ملّی مختلف برای مهاجرت داریم.»

یورونیوز: هوادارانِ خروجِ بریتانیا از اتحادیه اروپا، از عامل ترساندن استفاده می کنند و می گویند مهاجرت به تروریسم و عدم امنیت مربوط است. در جواب چه می گویید؟

گی فرهوفشتات: «اینجا هم جوابِ مسأله اروپاست. چراکه صادقانه بگویم، در اروپا به قابلیتهای اطلاعاتی برای مبارزه با ترور نیاز داریم. اف بی آی، در سال ۱۹۰۱ تأسیس شد. ما هم به چنین چیزی برای در سطح اروپایی نیاز داریم.»

یورونیوز: اما با وضعیت فعلی، چنین اتفاقی نمی افتد، پس پاسختان به مساله امنیت چیست؟

گی فرهوفشتات: «اما ما این کار را کردیم. وقتی “طرحِ مجوز بازداشتِ اروپایی” را نوشتیم، من رئیس شورا بودم. بله، این طرح بعد از حملات یازده سپتامبر تهیه شد.»

یورونیوز: اما این طرح، با داشتن اف بی آی یکی نیست.

گی فرهوفشتات: «باید این کار را بکنیم وگرنه با چیزهایی روبرو می شویم مثل رسوایی بعد از حملاتِ پاریس. یعنی وقتی عبدالسلام شبِ قبل از حمله پاریس، در مرز بلژیک متوقف شده بود اما پلیس فرانسه او را شناسایی نکرد. پلیسِ بلژیک این را می دانست، اما پلیس فرانسه هیچ کاری نکرد و او هم به راه خودش رفت.»

یورونیوز: بخش بزرگی از گرفتاریِ اروپا بحرانِ اقتصادی است. طرفدارانِ خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می گویند بدونِ قید و بندهای اتحادیه اروپا خیلی چابکتر عمل می کنند، یعنی بدون گرفتاری بروکراسی و بدون نیاز به تجارت با اروپایی که اقتصادش راکد است.

گی فرهوفشتات: «بله، اما ارقام چیز دیگری می گوید. بیشتر ارقام و تحلیل ها، زیانهای بزرگی را در خروجِ بریتانیا نشان می دهند. نه من، بلکه کارشناسان می گویند که اقتصادِ بریتانیا نزدیک به ۲ تا ۱۰ درصد اُفت خواهد کرد و فکر می کنم به هر شکل، چیزِ بدی است.»

یورونیوز: شما آشکارا طرفدارِ فدرالیسم هستید. این رویایی است که شما در کتابتان برای اروپا توصیف می کنید.

گی فرهوفشتات: «فدرالیسم کلمه بدی نیست.»

یورونیوز: بله، ناسزا نیست!

گی فرهوفشتات: «قویترین ملت جهان کدام است؟ ایالات متحده»

یورونیوز: در حال حاضر

گی فرهوفشتات: « ایالات متحده آمریکا یک دولتِ فدرال است. دولت فدرال نشانه قدرتمندی و ترکیب قوایِ ما با هم است.»

یورونیوز: در نظر تئوری عالی است اما منتقدان خواهند گفت کار شما بیهوده است چون بسترِ موجود خیلی فرق کرده است. این کار الان ممکن نیست.

گی فرهوفشتات: «کاملا برعکس. رقیب ما کدام است؟ چین. چین یک ملت نیست یک تمدن است، تمدنی نظیرِ تمدنِ ما در اروپا. هند. هند هم یک ملت نیست، ۲۰۰۰ قومیت ملّی در آن است بعلاوه بیست زبان و چهار مذهب عمده. بزرگترین دموکراسی جهان، یعنی ایالات متحده هم همینطور است. ۵۰ ایالت با قوانین خودشان، با هم کار می کنند. جهانِ فردا، جهانِ امپراطوریها است نه جهان ملتهای کوچک.»

یورونیوز: آقای فرهوفشتات، سوال سختی برای شما داریم. می خواهیم تنها دلیلتان را برای ماندنِ بریتانیا در اتحادیه اروپا بگویید.

گی فرهوفشتات: «خیلی ساده است. از نظرِ ژئوپولتیک، منافعِ بریتانیا در ماندن در اتحادیه اروپاست. تنها کسی که ممکن است از خروج بریتانیا خوشحال بشود ولادیمیر پوتین است. او خواهانِ اروپای جدا از هم است. بنابراین، فعلا مهمترین دلیل برای ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا دلیلِ ژئوپولتیک است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مذاکرات پسا برکسیت بریتانیا و کانادا به‌دلیل اختلاف بر سر گوشت گاو و پنیر شکست خورد

طلاق بریتانیا از اتحادیه اروپا چقدر برای لندن آب می‌خورد؟ خان از هزینه‌های برکسیت گفت

یک نظرسنجی: اکثر بریتانیایی‌ها اکنون موافق پیوستن مجدد به بازار واحد اتحادیه اروپا هستند