مروری بر فعالیت «حشد الشعبی»، بسیج مردمی عراق

مروری بر فعالیت «حشد الشعبی»، بسیج مردمی عراق
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

حضورِ نیروهای بسیج مردمی عراق، که به عربی «حشد الشعبی» خوانده می شوند، در نبرد برای بازپس گیری شهر فلوجه حیاتی است.

آگهی

حضورِ نیروهای بسیج مردمی عراق، که به عربی «حشد الشعبی» خوانده می شوند، در نبرد برای بازپس گیری شهر فلوجه حیاتی است. بر یکی از پرچمهای این اردو، که بیشتر افرادِ آن را اعضای تیپ بدر تشکیل می دهند، شمایل امام حسین به چشم می خورد.

گرچه بیشتر این نیروها شیعی مذهب اند اما در میان آنها سنی ها، مسیحی ها و ایزدی ها هم دیده می شوند. آنها در نبرد برای آزاد کردنِ فلوجه که ساکنانش سنّی هستند بسیار مراقب اند.

هادی عامری، فرمانده آنان می گوید: «ما شهر را محاصره می کنیم اما واردش نمی شویم. این سیاستی است که برای همه عملیات هایمان در پیش گرفته ایم. می خواهیم فقط شهر را محاصره کنیم. تنها اگر ارتش عراق نتواند فلوجه را پاکسازی کند وارد این شهر خواهیم شد.»

این نظامیان سعی دارند درست مانند عملیات آزادسازی تکریت و رمادی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد، همزمان با بازپسگیریِ شهر از بروزِ درگیریهای فرقه ای پرهیز کنند. بسیج مردمی عراق، درست پس از تسخیرِ موصل به دست داعش و با فتوای جهاد آیت الله علی سیستانی مبنی بر «مبارزه با تروریسم و دفاع از کشور» تشکیل شد.

هزاران داوطلب به مراکز تعلیمی ای پیوسته اند که مقامات عراقی به شکل خاص، برای جذب شبه نظامیان مردمی برپا کرده اند. هدف نهایی این مراکز جذب ۸۰ هزار نیرو است.

«حشد الشعبی» که به گفته مقامات عراقی با الگو گرفتن از «نیروی بسیج ایران» شکل گرفته است پس از آنکه سال گذشته پیشروی داعش به سمت بغداد را متوقف کرد برای آزدسازی تکریت به ارتش عراق پیوست.

نیروهای «حشد الشعبی» که اینک در حاشیه فلوجه سعی در عقب راندن نیروهای داعش دارند برای رسیدن به خط مقدم و همچنین گریز اضطراری از تونلهای حفاظتی استفاده می کنند. فلوجه، دومین شهر بزرگ عراق پس از موصل است که در سال ۲۰۱۴ (دو سال پیش) به دست نیروهای داعش افتاد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شبه‌نظامیان عراقی تحت حمایت ایران: پایگاه‌های آمریکایی در تیررس موشک‌های ماست

داعشی‌ها با کمین در عراق ۲۷ نیروی حشدالشعبی را کشتند

از سرگیری حملات شبه‌نظامیان عراق به نیروهای ائتلاف آمریکایی؛ پنج راکت به سوریه شلیک شد