ماموریت نیروهای ناتو در افغانستان تمدید می‌شود

ماموریت نیروهای ناتو در افغانستان تمدید می‌شود
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با تمدید ماموریت نیروهای این سازمان در افغانستان پس از سال ۲۰۱۶ موافقت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ناتو، وزاری خارجه کشورهای عضو ناتو که در نشست عملیات موسوم به«تعلیمات، کمک، مشورت» در بروکسل شرکت کرده اند، روز جمعه بیستم ماه مه موافقت خود را با تمدید این ماموریت اعلام و آن را نشانه‌ای از تعهد خود به تامین ثبات در افغانستان توصیف کردند.

در آغاز این نشست ژنرال ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو با قدردانی از عملکرد نیروهای نظامی افغانستان گفت: «نیروهای افغان شجاعت واقعی، قاطعیت و حرفه‌ای بودن خود را نشان می‌دهند. آن‌ها از تعلیمات، آموزش‌ها و کمک‌های ما بهره می‌گیرند. با این حال افغانستان کماکان با چالش‌های امنیتی جدی مواجه است. به همین دلیل است که امروز وزرا [ی خارجه] موافقت خود را با ادامه ماموریت «تعلیمات، کمک، مشورت» پس از سال ۲۰۱۶ اعلام کردند. مقام‌های نظامی جزئیات ادامه این عملیات را اعلام خواهند کرد.»
وزرای خارجه شرکت‌کننده در این اجلاس همچنین بودجه این عملیات برای حمایت از نیروهای ارتش افغانستان را بررسی کردند. ناتو می‌گوید که موجودی صندوق حمایت از اردوی ملی افغانستان هم‌اکنون بیش از یک میلیارد و چهارصد هزار دلار است. به گفته دبیرکل ناتو، کمک‌های مالی این سازمان تا سال ۲۰۲۰ برای ساختن نیروهای دفاعی امنیتی قدرتمند در افغانستان ادامه خواهد یافت.

کشورهای عضو ناتو در جلسه روز جمعه خود در بروکسل، همچنین بر ادامه همکاری‌های سیاسی و کابردی دو طرف تاکید کردند.

NATO-led ResoluteSupport</a> in <a href="https://twitter.com/hashtag/Afghanistan?src=hash">#Afghanistan</a> to be extended beyond 2016 <a href="https://t.co/7AhI5jjOJP">https://t.co/7AhI5jjOJP</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/ForMin?src=hash">#ForMin</a> <a href="https://t.co/EDfMihGdjC">pic.twitter.com/EDfMihGdjC</a></p>&mdash; NATO (NATO) May 20, 2016

صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه افغانستان که در این نشست حاضر بود، با ابراز خرسندی از ادامه همکاری کشورش با نیروهای ناتو، وضعیت دولت وحدت ملی و تلاش کابل برای تداوم اصلاحات و مبارزه علیه فساد، حمایت از حقوق بشر و پیشرفت در مذاکرات صلح را به طورمختصر برای وزاری خارجه کشورهای عضو تشریح کرد.

در نشست بروکسل، علاوه بر نمایندگان اعضای ناتو، نیکولاس هیسمُ نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگانی از ژاپن و کره جنوبی حضور داشتند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد

سازمان ملل اعدام‌های در ملاءعام افغانستان را به شدت محکوم کرد