چالشهای ایران و عربستان برای مراسم حج

چالشهای ایران و عربستان برای مراسم حج
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اعزام حجاج ایرانی به عربستان سعودی امسال با چالش جدی روبروست. پیش تر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به درخواست عربستان مبنی بر امکان

آگهی

اعزام حجاج ایرانی به عربستان سعودی امسال با چالش جدی روبروست. پیش تر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به درخواست عربستان مبنی بر امکان تقاضای ویزا برای حجاج ایرانی از طریق یک کشور ثالث دیگر اعلام کرده بود عربستان در زمینه صدور روادید حجاج ایرانی هیچ قولی نداده است.

این در حالیست که سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز روز پنجشنبه گفته بود یافتن راه حلی برای اخذ ویزای ۶۵ هزار حاجی در مدت باقی مانده کار دشواری است.

اختلاف بر سر محل صدور ویزا

در پی حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران در دی ماه سال گذشته، بسیاری از کشورهای عرب منطقه رابطه دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده یا کاهش دادند. حمله به سفارت عربستان پس از آن روی داد که این کشور، شیخ نمر روحانی شیعی مخالف را اعدام کرد. پس از این رخدادها، سفارت سوییس در تهران حافظ منافع عربستان است. مقامهای ایرانی از مسئولان سعودی خواسته بودند تا ویزای حجاج ایرانی در این سفارت و در ایران صادر شود. با اینحال ریاض این پیشنهاد را نپذیرفته و خواهان ارجاع زائران به سفارت سعودی در کشور ثالث شده است.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه گفت مقامهای عربستان پیشنهادهای ما مبنی بر اقدامات امنیتی، حمل و نقل و ویزا برای حجاج ایرانی را نپذیرفتند.

تا اينجايي كه من دنبال مي کنم بایکوت #حج توسط ایران به خاطر رفتار و سیاست های سعودی ها، حمایت بیشتری داد تا مخالف. pic.twitter.com/IYXA7GgTmM

— Omid Memarian (@Omid_M) May 13, 2016

تراژدی سال گذشته

در مراسم حج سال گذشته به دلیل ازدحام زیاد در مراسم رمی جمرات بیش از ۲۰۰۰ نفر از زائران جان باختند. شمار جان باختگان ایرانی در این حادثه ۴۶۴ نفر اعلام شد.

مقامهای ایرانی ریاض را به ناتوانی در مدیریت مراسم حج متهم کردند. از این پس تنش میان روابط دو کشور دور تازه ای به خود گرفت.

عکس العمل ریاض

وزارت حج عربستان سعودی در بیانیه ای اعلام کرده نمایندگان ایرانی پیشنهاد این کشور را برای یافتن توافقی برای مراسم حج امسال را نپذیرفته اند. این بیانیه به درخواست ایران مبنی بر صدور ویزا در داخل این کشور و تقسیم برابر زائران میان شرکتهای هوایی ایرانی و سعودی اشاره می کند.

محمد بن صالح بن طاهر بنتن، وزیر حج عربستان سعودی می گوید: «ایران تنها کشوری است که حاضر به امضای توافق بر سر مسئله حج نیست. ایران بر سر شمار غیر قابل قبول حجاج تاکید می کند.»

از رقابت تا مخاصمه

آل سعود قدرت شیعی ایران را یک خطر بزرگ برای ثبات منطقه می دانند. ریاض می گوید که ایران از گروههای شبه نظامی حمایت می کند که در منطقه آتش جنگ فرقه ای بر افروخته اند.

دو کشور پیش از این در بحرانهای منطقه ای در سوریه و یمن به صورت فعال دخیل بوده اند. از سوی دیگر برای تاثیر گذاری بر قیمت نفت در اوپک نیز میان این دو کشور رقابت وجود دارد.

پیشینه قطع اعزام زائران ایرانی به حج

این نخستین بار نیست که ایرانیان فرصت شرکت در مراسم حج را از دست می دهند. پیش از انقلاب ایران و در سال ۱۳۲۲ یک زائر ایرانی در عربستان اعدام شد و مقامهای ایرانی برای ۵ سال شرکت در این مراسم را به حالت تعلیق در آوردند.

پس از انقلاب و در سال ۱۳۶۶ در جریان درگیری میان زائران ایرانی و نیروهای امنیتی عربستان در راهپیمایی «برائت از مشرکین» صدها نفر کشته شدند. در آن زمان نیز مراسم حج برای ایرانیان برای ۳ سال به حالت تعلیق در آمد.

alireza_rezaei</a> <a href="https://twitter.com/Faranak__">Faranak__ ازسال ۶۶به مدت ۴سال بدلیل کشتار حجاج ایرانی در مکه ، حج واجب هم بدستور امام خمینی لغو شده بود

— حمید احدی (@hamidahadi313) 14 avril 2015

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درباره ناوچه «زال» نیروی دریایی شاهنشاهی ایران که با نام «البرز» اکنون در دریای سرخ است چه می‌دانیم؟

حمایت مسکو از موضع شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه؛ ایران سفیر روسیه را احضار کرد

گفتگوی اختصاصی؛ آیا توافق تهران و ریاض نشانه کاهش وابستگی عربستان به آمریکا است؟