خبرنگاران زن در افغانستان، زیرفشار تهدید، تبعیض و آزار جنسی

خبرنگاران زن در افغانستان، زیرفشار تهدید، تبعیض و آزار جنسی
نگارش از مریم شاهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بر اساس نتایج منتشر شده یک پژوهش جدید کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان، «خبرنگاران زن همواره مورد تهدید و سرزنش از سوی خانواده و افراط گرایان مذهبی هستند و بیش از نیمی از زنان خبرنگار در محیط کار مورد آزار جنسی قرار می گیرند.»

این تحقیق در هفت ولایت افغانستان که میزان حضور زنان خبرنگار در آن‌ها بیشتر است، انجام شده و تعداد صد مصاحبه شونده به سئوالات این تحقیق پاسخ داده اند.

نجیب شریفی، رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان روز پنج شنبه در نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت گفت: « ۶۹ درصد خبرنگاران زن در هنگام گرفتن گزارش در داخل شهر و ۵۹ درصد دیگر در محیط کار مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌گیرند اما به نظر می رسد میزان آزار جنسی بیشتر از یافته‌های بدست امده در تحقیق باشد؛ چون برخی زنان بخاطر ترس از آزار بیشتر و امنیت خانواده‌شان، حاضر نیستند که موارد آزار جنسی را بیان کنند.»

زنان حق ندارند

براساس این نظرسنجی، ۵۳ درصد خانواده‌های این خبرنگاران با شغل خبرنگاری مشکل دارند. ۲۵ درصد خانواده‌ها در پایتخت، ۵۰ درصد در بلخ و ۸۰ درصد در دو ولایت ننگرهار و قندهار، بر این باورند که زنان حق ندارند به کار خبرنگاری بپردازند. ۵۸ درصد خانواده‌ها شغل خبرنگاری زنان را مشروط به حفظ حجاب و پوشش و همچنین مشخص بودن زمان رفت‌وآمد خبرنگار می‌دانند.

یافته های این تحقیق در مورد تبعیض جنسی نشان می‌دهد: «به‌خاطر باورهای عرفی و مردسالاری، شانس کاریابی برای مردان نسبت به زنان بیشتر است و در ولایت‌های مرکزی شانس کاریابی برای زنان یا کمتر از مردان است و یا هم برابر است اما در ولایت‌هایی چون ننگرهار به دلیل حضور کمرنگ زنان در اجتماع، شانس کاریابی آن‌ها نزدیک به ۹۵درصد است.»

نگرانیهای امنیتی

رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان درباره این پژوهش به یورونیوز می‌گوید: «هر چند تاکنون موفق به جمع آوری آمار دقیق از تعداد خبرنگاران زن در افغانستان نشده‌ایم چون در برخی ولایات، زنان خبرنگار بخاطر ترس از امنیتشان حاضر به افشای شغلشان نیستند و مسئولان رسانه‌ها هم تعداد خبرنگاران زن را بخاطر حفظ امنیت شان اعلام نمی‌کنند. با این حال در حین انجام تحقیق متوجه شده ایم که پس از سال ۲۰۱۴ میلادی تعداد زنان خبرنگار در افغانستان کاهش یافته است.»


نجیب شریفی
به‌گفته وی، با شدت گرفتن ناامنی‌ها، میزان تهدیدها و خشونت علیه زنان خبرنگار افزایش یافته است و با کاهش کمک‌های جهانی و افزایش ناامنیها پس از ۲۰۱۴، رسانه ها با مشکلات اقتصادی مواجه شدند و تعدادی از خبرنگاران را اخراج کردند که در این بین، تعدادی از زنان خبرنگار، شغل خود را از دست دادند.

پیش از این، دفتر حمایت کننده از رسانه‌های آزاد در افغانستان، اعلام کرد که بخاطر ناامنی‌ها، بسیاری از کارمندان حرفه‌ای زن از کار در رسانه‌های محلی انصراف داده اند و این، یکی از چالش های بزرگ رسانه در افغانستان است.

اقای شریفی، خاطرنشان کرد: «یافته های این تحقیق، با پیش‌بینی‌ها، در مورد وضعیت خبرنگاران زن در افغانستان مطابقت داشت و این کمیته برای حل مشکلات زنان خبرنگار در آینده، برنامه ریزی می کند.»

کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان به منظور تامین امنیت کارمندان رسانه‌های داخلی و خارجی در افغانستان فعالیت می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاپ: کلیسا باید پیشینه سوءاستفاده از زنان و سلطه‌گری مردان را بپذیرد

استعفای دسته‌جمعی زنان ماهنامه واتیکان در اعتراض به مردسالاری سردبیر

سازمان ملل در آستانه نشست دوحه: طالبان زنان را می‌هراسانند؛ امارت اسلامی: زنان ضعیف‌تر از مردانند