همه پرسی هلند؛ خشنودی مخالفان اتحادیه اروپا و چالشهای جدید نخست وزیر

همه پرسی هلند؛ خشنودی مخالفان اتحادیه اروپا و چالشهای جدید نخست وزیر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

طرفداران اجرای پیمان همکاری نزدیک تجاری اوکراین و اتحادیه اروپا از نتیجه همه پرسی هلند ناخشنودند. مارک روته، نخست وزیر هلند و رئیس دوره ای اتحادیه

آگهی

طرفداران اجرای پیمان همکاری نزدیک تجاری اوکراین و اتحادیه اروپا از نتیجه همه پرسی هلند ناخشنودند.

مارک روته، نخست وزیر هلند و رئیس دوره ای اتحادیه اروپا اکنون با چالشهای متعددی روبروست. او در واکنش، تنها تاکید کرد که اکنون گام به گام پیش خواهند رفت.

مارک روته در پاسخ به این گفتۀ خرت ویلدرز، رهبر حزب راست افراطی موسوم به «آزادی هلند» که این پیمان را دیگر معتبر نمی داند، گفت: «من روز گذشته نظرم را در این باره بیان کردم. ما طی هفته ها و احتمالا ماههای پیش رو، روی راه حل کار خواهیم کرد.»

نخست وزیر هلند که پیش از این چراغ سبز پارلمان هلند را برای تایید این پیمان تجاری داشت، احتمالا باید بار دیگر از متن پیمان نامه در پارلمان کشورش دفاع کند.

نتیجه همه پرسی هلند را می توان یک پیروزی برای احزاب مخالف اتحادیه اروپا دانست. خرت ویلدرز که بطور جدی برای رای «نه» هلندی ها فعالیت می کرد، پس از اعلام نتایج همه پرسی گفت این نتیجه، آغازی بر پایان اتحادیه اروپا خواهد بود.

او در شبکه های اجتماعی یادآور شد که به این ترتیب رای دهندگان هلندی به نخبگان سیاسی در بروکسل و لاهه «نه» گفته اند و این رای منفی می تواند بر تصمیم مردم در دیگر کشورهای اروپایی بویژه بر نتیجه همه پرسی ۲۳ ژوئن بریتانیا تاثیر بگذارد.

در بروکسل نیز به گفته سخنگوی کمیسیون اروپا ژان کلود یونکر، رئیس این کمیسیون از نتیجه همه پرسی غمگین است.

اگرچه تنها ۳۲ درصد از رای دهندگان هلندی در همه پرسی روز چهارشنبه ۶ آوریل شرکت کردند اما ۶۴ درصد از این تعداد نیز به پیمان همکاری نزدیکتر تجاری و سیاسی اوکراین و اتحادیه اروپا «نه» گفتند.

نتیجه این همه پرسی مشورتی و غیرالزام آور نمی تواند دولتمردان هلند را ملزم به رد معاهدۀ مورد بحث کند اما می تواند موقعیت دولت این کشور را در زمانی که کمتر از یک سال به انتخابات عمومی هلند باقیمانده به خطر بیندازد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مخالفان ایده اتحادیه اروپا پیروز اصلی همه پرسی هلند

نتیجه همه پرسی هلند نگرانی اوکراینی ها از آینده را افزایش داد

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد