جواد لاریجانی: گزارش احمد شهید مغرضانه و آبکی است

جواد لاریجانی: گزارش احمد شهید مغرضانه و آبکی است
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گزارش حقوق بشری احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران را گزارشی «مغرضانه، آبکی، تکراری و غیرقابل استناد» دانست و گفت: ایران پرچمدار مبارزه با تروریسم است.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران جواد لاریجانی در مصاحبه با صدا و سیمای ایران با اشاره به یکی از جنبه‌های گزارش اخیر احمد شهید در باب مبارزه با تروریسم گفت: ما در این باب سیاست روشنی داریم و تروریسم را تحمل نمی کنیم؛ کسانی که در عملیات تروریستی وارد شده‌اند می‌توانند محکوم به اعدام شوند، البته برای این محکومان، درجات محکومیت پایین تری هم وجود دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در ادامه گفت: در این گزارش، احمد شهید مساله محارب و مفسد فی الارض را که در قانون ما هست «بهانه کرده‌» و گفته است: «مرجع قضایی ایران با استناد به این قانون، محاربان را در جنگ با خدا می داند» در پاسخ می‌گویم شما به این بخش ها چه کار دارید؟ این بخش مربوط به ساختار قانونی ماست.

لاریجانی گزارش احمد شهید را از نظر محتوایی دارای «اشکالات بسیار سنگین دانست» و گفت: «در بخش‌هایی از این گزارش، گزارشگر جای مرجع تقلید مفتی را نیز گرفته و معتقد است سب النبی نباید پیگیری قانونی شود؛ به او چه ربطی دارد؟ این موضوع در قانون ماست و حق اجرای این قانون طبق همه اسناد مصوب در سازمان ملل متحد تایید شده است؛ آیا ما در اجرای قانونمان باید از احمد شهید فتوا بگیریم؟»

وی افزود: احمد شهید باید قصاص را بفهمد، این حکمی نورانی است؛ قصاص اعدام نیست بلکه ایجاد حق برای شهروند ذی‌حق است. احمد شهید قبل از هر چیز باید قوانین اسلام و این دین مبین را بفهمد، حقوق بشر ما مانند سایر جهات مدنی ما مبتنی بر عقلانیت اسلامی، پرچم ماست که از آن حمایت کامل می‌کنیم.

لاریجانی در ادامه گفت: اشکال دیگر در رفتار احمد شهید است زیرا او به عنوان گزارشگر علی الاصول باید انسان بی‌طرفی باشد و علیه ما پرونده سازی نکند در حالی که وی از روز نخست انتصابش در رسانه های مختلف علیه ما موضع گیری کرده است و برای گزارشگری مناسب نیست. از این مهم‌تر این است که ما تعیین گزارشگر ویژه را برای کشورمان قبول نداریم. ایران بزرگ‌ترین و جدی‌ترین دموکراسی غرب آسیا را دارد و در این منطقه ساختار مدنی و سیاسی هیچ کشوری از نظر سازوکارهای دموکراتیک مانند کشور ما نیست.


احمد شهید در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت حقوق بشر ایران اعلام کرد که در سال گذشته میلادی حدود هزار نفر در ایران اعدام شده‌اند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران روز ۲۰ اسفند با انتشار گزارشی اعلام کرد که در سال ۲۰۱۵ نزدیک به هزار نفر در ایران اعدام شده‌اند که نیمی از آنها مرتکب جرائم مربوط به مواد مخدر شده بودند.

وی همچنین به محدودیت‌های فعالان سیاسی و حقوق بشری و تداوم روندهای ناسازگار با تعهدات بین المللی ایران اعتراض کرده و از جمهوری اسلامی خواسته است که اجرای مجازات اعدام را به حال تعلیق در بیاورد و قوانینی را که به سلب حق حیات منجر می‌شوند بازنگری کند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل از «سرکوب فزاینده آزادی بیان و عقیده» و وضعیت اقلیت‌های مذهبی رسمی و یا به رسمیت شناخته نشده انتقاد کرده و همچنین از حکومت ایران خواسته است که در قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان بازنگری کند و حقوق برابر را برای آنان به رسمیت بشناسد.

گزارش احمد شهید در پنجمین سال فعالیت وی در سمت نماینده سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران منتشر می‌شود و تا چندی دیگر، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تصمیم می‌گیرد که آیا آقای شهید را مجددا در سمت گزارشگر ویژه ابقا کند یا خیر.

روز سیزدهم اسفندماه سال جاری محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران با انتخاب مجدد احمد شهید مخالف است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگوی اختصاصی یورونیوز با محمد جواد لاریجانی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟