طالبان در مذاکرات صلح افغانستان شرکت نمی کند

طالبان در مذاکرات صلح افغانستان شرکت نمی کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

طالبان افغانستان روز شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در مذاکرات صلح این کشور شرکت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ در این بیانیه که در سایت‌ اینترنتی طالبان منتشر شده، آمده است: « نمایندگان امارت اسلامی افغانستان تنها با اجازه ملا اختر منصور در گفتگوهای بعدی شرکت خواهند کرد. رهبر طالبان به هیچکس اجازه شرکت در چنین نشست‌هایی را نداده است. این وضعیت تا زمان ادامه اشغال بیگانگان،‌ عدم خروج طالبان از لیست‌های سیاه [گروه‌های تروریستی] بین‌المللی و آزادی زندانیان ادامه خواهد داشت. در چنین شرایطی این مذاکراتِ بی‌فایده و گمراه کننده، هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.»

قرار بود دور دوم مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان، با حضور و حمایت چین، ایالات متحده آمریکا و پاکستان در ماه مارس در پاکستان آغاز شود. دور اول مذاکرات مستقیم میان طالبان و دولت افغانستان در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۵، بدون دستیابی به نتیجه مشخصی برگزار شده بود. با این حال اعلام مرگ ملا محمد عمر، رهبر پیشین این گروه مانع از تداوم گفت‌وگوهای صلح شد.

اعلام طالبان بر عدم حضور در گفت‌وگوهای صلح در حالی صورت می‌گیرد که نمایندگان رده بالای این سازمان در ماه ژانویه در حاشیه کنفرانسی که به ابتکار جنبش صلح‌‌طلب پوگواش(Mouvement Pugwash) در دوحه برگزار شده بود، پیش‌شرط‌‌های خود برای شرکت در مذاکرات را اعلام کرده بودند. دولت افغانستان و همپیمان بین‌المللی کابل در ماه‌های گذشته بارها از تمام گروه‌های طالبان خواسته بودند تا برای برقراری صلح و امنیت در این کشور به میز مذاکرات بازگردند.

از زمان اعلام عمومی مرگ ملاعمر، با وجود بروز تنش‌ در کادر رهبری طالبان و انشعاب‌ بخش‌هایی از این گروه، طالبان حملات خود به اهداف دولتی و غیردولتی در افغانستان را به شدت افزایش داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد

سازمان ملل اعدام‌های در ملاءعام افغانستان را به شدت محکوم کرد