دیدبان حقوق بشر: طالبان به طور گسترده از کودکان سرباز استفاده می کند

دیدبان حقوق بشر: طالبان به طور گسترده از کودکان سرباز استفاده می کند
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سازمان دید‌بان حقوق بشر روز چهارشنبه با انتشار گزارشی طالبان افغانستان را به استفاده گسترده از کودکان سرباز متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طالبان با انتشار بیانیه‌ای این اتهام را به شدت رد کرده است. این گروه در بیانه خود آورده است که به کارگیری کودکان در دسته‌های نظامی امارت اسلامی کاملا ممنوع است و طالبان تنها پس از احراز بلوغ فکری و جسمی افراد، به آن‌ها اجازه شرکت در عملیات نظامی را می‌دهد.

دیدبان حقوق بشر، در گزارش خود می‌گوید طالبان حتی کودکان شش ساله را به خدمت گرفته و در دوره‌ای طولانی از آن‌ها در نبرد‌ها استفاده می‌کند.

این نهاد بین المللی در بخش دیگری از گزارش خود با ابرازنگرانی از وضعیت شمال افغانستان و به ویژه قندوز مطرح کرده است که طالبان از مدارس مذهبی این ولایت برای آموزش نظامی کودکان استفاده می‌کند؛ بنا بر این گزارش، تنها در سال ۲۰۱۵ و در شهر قندهار، طالبان بیش از صد کودک را به خدمت خود در آورده است.

دیدبان حقوق بشر با استناد به گفته‌های شهروندان محلی، فعالان اجتماعی و ماموران سازمان ملل متحد، می‌گوید که طالبان آموزش‌های ایدئولوژیک برای کودکان را از هفت سالگی و آموزش‌های نظامی را از سیزده سالگی، آغاز می‌کند.

پاتریسیا گوسمن، محقق سازمان دیدبان حقوق بشر در امور افغانستان می‌گوید: «استراتژی آشکار طالبان مبنی بر اعزام شمار فزاینده‌ای از کودکان به میدان‌های جنگ، به‌‌ همان میزان که غیرقانونی است، رذیلانه و غیر اخلاقی نیز هست.»

سازمان‌های مدافع حقوق بشر از سال‌ها پیش نسبت به وجود چنین معضلی در میان طالبان و همچنین شبه نظامیان حامی دولت افغانستان هشدار داده بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد

سازمان ملل اعدام‌های در ملاءعام افغانستان را به شدت محکوم کرد