گفتمان سیاسی مقامهای آلمان درباره جرم پناهجویان

گفتمان سیاسی مقامهای آلمان درباره جرم پناهجویان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تحلیلی از میان کشورهای اروپایی، آلمان بیشترین شمار پناهجویان را پذیرا شده است. تنها در سال گذشته، این کشور بیش از یک میلیون پناهجو را پذیرفته

آگهی

گزارش تحلیلی

از میان کشورهای اروپایی، آلمان بیشترین شمار پناهجویان را پذیرا شده است. تنها در سال گذشته، این کشور بیش از یک میلیون پناهجو را پذیرفته است. بیش از نیمی از این افراد آوارگان سوری هستند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در سخنرانی پیش ازسال نو میلادی با تاکید بر این نکته که پذیرش پناهجویان نیازمند زمان و هزینه خواهد بود، به توانایی کشورش در مقابله با مشکلات اشاره کرده بود.

خانم مرکل گفت: «معتقدم اگر امروز وظیفه دشوار مربوط به امور پناهجویان و پذیرش بسیاری از آنها را در جامعه به صورت مناسب انجام دهیم، برای ما این امر تبدیل به فرصتی در آینده خواهد شد زیرا ما یک وظیفه مدنی بزرگ و درک کاملی از اقدامهای سیاسی داریم.»

بنا به گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان، ۵۸ درصد از پناهجویانی که سال گذشته وارد اروپا شده اند مرد هستند و تنها ۱۷ درصد این جمعیت را زنان تشکیل می دهند. مابقی جمعیت پناهجویان را کودکان تشکیل می دهند. برخی جامعه شناسان عدم تعادل بافت جنسی میان پناهجویان را یک هشدار می دانند و معتقدند اتفاقات مربوط به شب سال نو در کلن با توجه به چنین دیدگاهی قابل تحلیل است.

در پی تعرضهای جنسی در کلن در شب سال نو میلادی، تظاهرات متعددی در این شهر و دیگر نواحی آلمان صورت گرفت. در همین حال، گفتمان سیاسی صدر اعظم آلمان درباره مسئله پناهجویان با تغییراتی همراه بود. وی برای جلوگیری از اتفاقات مشابه گفت: «در صورت محکومیت شخص به حبس یا حبس تعلیقی، حق اقامت و پناهندگی در آلمان از وی گرفته می شود.»

مقامهای سیاسی آلمان از مردم خواسته بودند تا با بدگمانی مسئله عموم پناهجویان را در نظر نگیرند. با این حال وقایع شب سال نو، باعث خشم گروههای راست افراطی در آلمان شد.

از سوی دیگر، بر اساس نظر شاهدان عینی مبنی بر وجود اقدامات هماهنگ شده از سوی افراد متعرض، انتقادهای گسترده ای نسبت به عملکرد پلیس در شب سال نو صورت گرفت. رییس پلیس کلن که برای عدم انجام وظیفه مورد انتقاد شدید بود از کار معلق شد.

هایکو ماس، وزیر دادگستری آلمان در واکنش به وقایع شب سال نو گفت: «مسببین باید مجازات شوند. باید مشخص شود اگر اتفاقات روی داده شکل تازه ای از جنایت سازمان دهی شده است دولت باید اقدامات لازم را در نظر بگیرد.»

صدر اعظم آلمان در ماه های گذشته در کشور خود از سوی برخی جناح های سیاسی به دلیلی سیاستهای دولتش مبنی بر پذیرش پناهجویان مورد انتقاد قرار گرفت. برخی از جناحهای سیاسی مخالف، موضوع احتمال به خطر افتادن امنیت آلمان را بویژه پس از حمله های تروریستی در پاریس مطرح کردند. خانم مرکل با رد انتقادها، تاکید کرده است اروپا باید بحران پناهجویان را با تلاش به برقراری صلح در سوریه سامان دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مظنونان به حملات شب سال نو در کلن مهاجر بوده اند

واکنش شهردار رتردام به حملات شب سال نو در کلن

پناهجویان ایرانی در بین مظنونان به تعرض جنسی در شب سال نو در کلن