زنان عربستان رای دادند اما هنوز نمی توانند رانندگی کنند

زنان عربستان رای دادند اما هنوز نمی توانند رانندگی کنند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

برای اولین بار در تاریخ عربستان سعودی زنان اجازه یافتند در انتخابات شوراهای شهر و شهرداری ها شرکت کنند. در این انتخابات که شنبه برگزار شد همچنین ۲۰

آگهی

برای اولین بار در تاریخ عربستان سعودی زنان اجازه یافتند در انتخابات شوراهای شهر و شهرداری ها شرکت کنند. در این انتخابات که شنبه برگزار شد همچنین ۲۰ نفر از میان نامزدهای زن به عنوان اعضای شورای شهر انتخاب شدند که از آن جمله می توان به سلیما بنت حظاب اشاره کرد که به عنوان عضو شورای شهر مکه برگزیده شده است.

در مجموع ۹۷۹ نامزد زن در این انتخابات شرکت کرده اند و کمیسیون انتخابات عربستان سعودی میزان مشارکت زنان را نیز ۸۰ درصد گزارش کرده است.

راشا حفظی، یکی از نامزدهای منتخب برای شورای شهر جده می گوید: «با این انتخابات، ما به پرونده های شورا دسترسی خواهیم داشت و در واقع از نیازهای شهروندان آگاه خواهیم شد. این پرونده ها تا بحال از دسترس زنان خارج بود اما از این پس با این اطلاعات زنان توانایی این را خواهند داشت که با صلاحیت بیشتری به این موضوعات رسیدگی کنند. من آیندۀ بهتری را برای زنان سعودی ترسیم می کنم اما هنوز هم به حمایت ها و تلاش بیشتری نیاز داریم.»

علیرغم عملی شدن حق رای و شرکت در انتخابات برای زنان در عربستان سعودی، هنوز هم حقوق زنان رعایت نمی شود که از آنجمله می توان به ممنوعیت های بسیاری از قبیل رانندگی اشاره کرد. حوزه های رای گیری زنان در این انتخابات از حوزه های رای گیری مردان جدا بود. همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه زنانی که در این انتخابات شرکت کرده بودند برای رفتن به حوزه های رای گیری از سوی یک فرد مذکر همراهی می شدند.

سازمان دیده بان حقوق بشر در همین رابطه با استقبال از برسمیت شناختن حق رای برای زنان، از تبعیض های بی شمار ناشی از قوانین و عرف در عربستان نسبت به زنان انتقاد کرده است.

حق رای زنان یکی از طرح هایی بود که ملک عبدالله، پادشاه پیشین عربستان در سال ۲۰۱۱ دستور اجرای آن را صادر کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اولین رقابت زنان عربستان با مردان؛ چند زن به شوراها راه یافتند

مدیرفنی تیم‌ملی زنان عربستان: بیایید و با چشمان خود کیفیت بازی دختران فوتبالیست سعودی را ببینید

نورا نراقی به یورونیوز: استقبال دختران ایرانی از موتورسواری با وجود سخت‌گیری‌ها تحسین‌برانگیز است