پنج پرسش در مورد حملات هوایی روسیه در سوریه

پنج پرسش در مورد حملات هوایی روسیه در سوریه
نگارش از Denis Loctier
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه در سوریه چه می کند؟ گزارش خبرنگار اعزامی یورونیوز به من اجازه داده شد که از پایگاه هوایی حمیمیم در فرودگاه بین المللی باسل اسد (برادر فقید رئیس

روسیه در سوریه چه می کند؟

آگهی

گزارش خبرنگار اعزامی یورونیوز

به من اجازه داده شد که از پایگاه هوایی حمیمیم در فرودگاه بین المللی باسل اسد (برادر فقید رئیس جمهوری سوریه) بازدید کنم. اینجا پایگاه اصلی نیروی هوایی روسیه در منطقه از زمان آغاز حملات در سی ام سپتامبر گذشته بوده است. سه پایگاه دیگر واقع در حما، شعیرات و طیاس برای بالگردهای جنگی مورد استفاده قرار می گیرند.

نقش جنگنده های روسیه در وهله نخست پشتیبانی هوایی از عملیات زمینی ارتش سوریه و شبه نظامیان شیعه خارجی است. نیروی هوای روسیه می گوید اطلاعات خود را از گروههای مخالف سوریه، مرکز مشترک اطلاعاتی بغداد و ارتش سوریه دریافت می کند.

روسیه می گوید ارتش آزاد سوریه را مورد هدف قرار نمی دهد و فقط از گروههای مخالفی که با داعش می جنگند پشتیبانی هوایی می کند.

آیا غیرنظامیان نیز در حملات روسیه کشته می شوند

من این را از افسران حاضر در پایگاه پرسیدم و همانطور که انتظار می رفت گفتند هیچ سندی برای این گفته وجود ندارد.

گروههای مدافع حقوق بشر می گویند جنگنده های روسیه با بمباران غیرنظامیان قوانین جنگی را نقض می کنند. گروه های ناظر مانند «شبکه سوری حقوق بشر» می گویند شمار قربانیان غیرنظامی حملات روسیه از ۲۵۰ نفر گذشته است. سازمان دیده بان حقوق بشر مستقر در نیویورک، از قول ساکنان شمال استان حمص می گوید در یکی از حملات روسیه در تاریخ ۱۵ اکتبر، ۵۹ نفر فقط در روستای غنطوس کشته شده اند.

در عین حال کرملین چنین اتهاماتی را رد می کند و آنها را «ساختگی» می خواند. بمبها و موشک هایی که من در پایگاه حمیمیم در استان لاذقیه واقع در ساحل مدیترانه دیدم به طور دقیق نشانه گیری شده بودند. ارتش روسیه به طور منظم فیلم اهدافی را که به آنها حمله کرده منتشر می کند. روسها همچنین ادعا می کنند که پیش ار حمله، تمام اهداف در منابع گوناگون بررسی می شوند. اما هنوز در مورد این که آیا چهار هزار حمله ای که هواپیماهای روسیه رسما از ماه سپتامبر تاکنون انجام داده اند، از میان شهروندان غیرنظامی هم تلفاتی بر جای گذاشته یا نه، تردیدهایی وجود دارد.

آیا خود نیروهای روسی هم تلفاتی داشته اند؟

تلفات رسمی نیروهای روسی تنها یک نفر گزارش شده: یک تکنیسین ۱۹ ساله که ارتش می گوید خودکشی کرده اما خانواده او نسبت به این ادعا تردید دارند. فرماندهان می گویند علت خودکشی او مسائل شخصی بوده و ربطی به خدمت او در ارتش نداشته است. در عین حال تلاش می شود تا وسایل و امکانات رفاهی برای صدها خلبان، مهندس پرواز، سرباز، نیروی ویژه و سایر پرسنل در ساحل مدیترانه ای سوریه فراهم باشد.

من با روانپزشک پایگاه صحبت کردم. او به من گفت که پرسنل خسته می شوند و بعد از چند هفته عملیات ممکن است دیگر تمرکز لازم را نداشته باشند. بنابراین او آنها را به طور منظم معاینه می کرد تا ببیند آیا به کمکی نیاز دارند یا نه. من از او درباره واکنش پرسنل پایگاه لاذقیه به خبر سقوط هواپیمای مسافربری روسی در مصر پرسیدم که منجر به مرگ تمام ۲۲۴ سرنشین آن نفر شد و ظاهرا علت آن انتقامجویی از حملات مسکو به روسیه بوده است. اما روانپزشک اجازه نداشت در این مورد توضیح بدهد.

چه کس دیگری از هواپیماهای روسی در آنجا استفاده می کند؟

بررسی منشأ حملات هوایی شاید دشوار باشد، چون دولت سوریه هم از هواپیماهای جنگی روسی استفاده می کند. نیروی هوایی سوریه روزانه به طور میانگین ۳۰ سورتی پرواز انجام می دهند. آنها مصرانه می گویند که فقط به مواضع نظامی حمله می کنند و نه به غیرنظامیان. در عین حال سازمان های بشردوست همچون پزشکان بدون مرز نیز سوریه را سوریه را به استفاده غیرمجاز سلاح علیه شهروندان متهم می کنند.

آیا نیروی زمینی روسیه هم بطور مخفی عملیاتی در سوریه انجام می دهد؟

هیچ دلیل روشنی بر این امر نیست ولی بسیاری بر آنند که فعالیت ارتش روسیه در سوریه از عملیات هوایی فراتر می رود و نیروهای روسی در عملیات زمینی در کنار ارتش سوریه حضور دارند. عکس های سلفی از سربازان روسی در مناطقی خارج از پایگاههای هوایی شان کشف شده است.

وقتی از افسران حاضر در لاذقیه در این مورد پرسیدم، آنها سندیت این عکس ها را تکذیب نکردند، اما گفتند که آن افراد، نیروهای رزمی نبوده اند. گفتند که آنها کارکنان بخش کارگو (بار) بوده اند. کرملین می گوید هیچ نیروی رزمی زمینی در سوریه ندارد و تنها مربیان و مشاورانی هستند که در کنار ارتش سوریه کار می کنند و نیز نیروهایی که مشغول مراقبت از پایگاه های روسیه در غرب سوریه هستند.

به نظر می رسد رهبران سیاسی روسیه نگران تلفات احتمالی نیروهای خود و از دست دادن پشتیبانی همگانی مردم از این عملیات باشد، چیزی که در مورد نیروهای روسی در جریان جنگ افغانستان روی داد. یک افسر بلندپایه روسی به من گفت: «ما در این پایگاه زنده می مانیم چون روسیه نمی خواهد بیشتر از این تابوت تحویل بگیرد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به درون پایگاه روسیه در لاذقیه

خوشحالی ساکنان اردوگاه لاذقیه از تشدید حملات علیه مخالفان دولت سوریه

نگاهی به پایگاههای هوایی روسیه در منطقه لاذقیه سوریه