عضو اتاق فکر ترکیه: اعطای حق کار به پناهجویان برای ترکیه سودآور بوده است

عضو اتاق فکر ترکیه: اعطای حق کار به پناهجویان برای ترکیه سودآور بوده است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

برای گفتگو درباره نتیجه نشست گروه بیست مارگریتا اسفورزا، خبرنگار یورونیوز با اوصال شاهباز، مدیر مرکز مطالعات گروه بیست در ترکیه و یکی از اعضای اتاق

آگهی

برای گفتگو درباره نتیجه نشست گروه بیست مارگریتا اسفورزا، خبرنگار یورونیوز با اوصال شاهباز، مدیر مرکز مطالعات گروه بیست در ترکیه و یکی از اعضای اتاق فکر این کشور گفتگو کرده است.

یورونیوز: رهبران گروه بیست به شدت حملات تروریستی در پاریس را محکوم کردند اما آنها دقیقا چه کاری برای تقویت مبارزات بین المللی علیه تروریسم می توانند انجام دهند؟

اوصال شاهباز: تا کنون نشست گروه بیست هرگز روی موضوع تروریسم متمرکز نشده بود و این بار این یک مسئله جدید و بسیار فوری بود. گروه ۷ ابزارهای مالی بسیاری را برای مبارزه با تروریسم و پایان دادن به معاملات مالی که تروریستها را حمایت می کند، در اختیار دارند اما استفاده از این ابزارها کافی نبوده است. باید عمیق تر به موضوع تروریسم بنگریم، بویژه به آنچه باعث توسعه آن می شود. گروه ۲۰ تاکنون تنها خود را به موضوعات مالی محدود کرده بود.

یورونیوز: در نشست گروه بیست، گفتگوهای دوجانبه بسیاری برگزار شد. آیا فکر می کنید به راه حلی دیپلماتیک برای بحران سوریه نزدیک شده ایم؟

اوصال شاهباز: فکر می کنم موقعیت کنونی هر کدام از طرفها از دیگری بسیار دور است اما حملاتی که در فرانسه روی داد وضعیتی اورژانس بوجود آورد و گروه بیست فضای بسیار خوبی برای گردآوردن رهبران بود. ما نتیجه را خواهیم دید. بنابراین نزدیکتر شده ایم اما نتیجه به این زودی نخواهد بود.

یورونیوز: هنگامیکه درباره جنگ سوریه صحبت می کنیم همزمان به مشکل مهاجران نیز اشاره داریم. ترکیه با این مشکل به خوبی آشناست زیرا میزبان بیش از دو میلیون پناهجو است. تاثیر حضور مهاجران سوری بر اقتصاد ترکیه چه بوده است؟

اوصال شاهباز: البته که این باری برای ترکیه است و تخمین زده می شود تاکنون هزینه ای معادل ۵ میلیارد دلار آمریکا به همراه داشته است. در حال حاضر ۲ میلیون و دویست هزار پناهجو وارد ترکیه شده اند که رقم بالایی است. این مشکلی برای اروپا نیز هست و اروپا واکنش های زیادی به آن داشته است. البته پناهجویان یک فرصت اقتصادی نیز به شمار می روند. اگر شما به آمار سال گذشته نگاهی بیندازید، می بینید که یک شرکت از چهل شرکت در ترکیه توسط سوریها راه اندازی شده است. آنچه آنها انجام می دهند معامله با سوریه است و می بینیم که به این ترتیب، سطح معاملات با سوریه به سطح قبل از جنگ رسیده است. بنابراین پناهجویان از لحاظ اقتصادی برای ترکیه فوایدی نیز به همراه داشته اند و اگر اروپا موضع نرم تری اتخاذ کند، آنها می توانند برای اقتصاد اروپا نیز مفید فایده باشند.

یورونیوز: یعنی باید به پناهجویان سوری امکان کار بدهیم؟

اوصال شاهباز: چیزی که رهبران گروه بیست باید انجام دهند توافق روی طرحی است که به این افراد اجازه کار قانونی را خواهد داد. یعنی کار رسمی و قانونی پس از آنکه آنها وارد کشوری شدند. زیرا آنها به این زودی بر نمی گردند و ما باید از این فرصت استفاده کنیم.

یورونیوز: محیط زیست موضوع جدیدی برای گروه بیست است، بویژه موضوع گرم شدن زمین. چرا این موضوع در گروه بیست مطرح می شود و چرا اکنون؟

اوصال شاهباز: زیرا محیط زیست تبدیل به یک موضوع اقتصادی شده است و خطرات مالی را برای شرکت های بیمه، بانکها و شرکتها به همراه دارد. آنچه ما دیدیم این بود که برای رهبران شرکت کننده در گروه بیست، توافق بر سر پاراگراف نتیجه گیری در موضوع تغییرات آب و هوایی بسیار سخت بود و این نشان می دهد که تا چه اندازه این کشورها در یکی از اساسی ترین موضوعات مربوط به کره زمین، از یکدیگر دور هستند. توافق بر سر نوشتن پاراگراف مربوط به تروریسم بسیار آسانتر از نوشتن بند مربوط به تغییرات آب و هوایی بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گروه بیست؛ توافق برای تبادل اطلاعات درباره ستیزه جویان خارجی و منابع تامین مالی تروریستها

استقبال دهلی‌نو از مشارکت عربستان در پروژه کریدور ارتباطی میان هند و اروپا از طریق اسرائیل

مودی و رهبران «پابرهنه» گروه بیست به مهاتما گاندی ادای احترام کردند