نمایش آثار شقایق عربی و فریدون آوا در نمایشگاه خرت و پرت

نمایش آثار شقایق عربی و فریدون آوا در نمایشگاه خرت و پرت
نگارش از Pantea Bahrami
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

آثار اخیر شقایق عربی و فریدون آوا در نمایشگاهی به نام «خرت و پرت» در نگارخانه شیرین در نیویورک به نمایش در آمده است. این نمایشگاه از ۲۹ اکتبر تا ۲۱ نوامبر برای علاقمندان دایراست.

نمایشگاه را می توان جشن شعف آمیزِ تولد دوباره خرت و پرت ها نامید. وقتی به دوروبر خود در نمایشگاه نگاه می کنید با انبوهی از قطعات چوب، فلز، تکه های پارچه، پلاستیک، سیم، آهن، قطعات شکستنی، عکس و چسب روبرو می شوید که یا در توتم ها، مجمسه ها و چیدمان ها تبلور یافته، یا در نقاشی هایی که عکس هایی در کنار آنها عکس هایی چسبانده شده است. این نمایشگاه در گفتگوی بین آثار عربی و آوا اتفاق می افتد. آثار عربی سه بعدی و نقاشی های آوا دو بعدی است. نقطه اشتراک این آثار آبستره (انتزاعی) بودن آنها و استفاده از تکنیک کولاژ (تکه‌چسبانی) و اسمبلاژ (سر هم کردن) است.

کولاژ و اسمبلاژ

در آثار سه بعدی شقایق عربی با تکه ها و قطعات محیط زیستی و بنابراین رنگ های طبیعی چوب و قهوه ای برای خلق آنها روبرو هستیم در حالیکه در نقاشی های آبستره فریدون آوا، رنگ و نور موج می زند. فریدون آوا درباره نقطه تلاقی این دو گونه اثر به یورونیوز می گوید: «روحیه یکی است، دو نقطه اشتراک وجود دارد، اول خرت و پرت هایی که در دسترس است و دوم روحیه کولاژ و اسمبلاژ.»

بیژن غنچه پور، مدرس مجسمه سازی در مورد اسمبلاژ می گوید: «سر هم کردن حاضرآماده ها (اسمبلاژ) مجمسه سازی است، چرا که درسرهم کردن، رابطه فرمی و عناصر اهمیت دارد. به بیان دیگر حتی چیدمان اشیا حاضر و آماده ای که در آن متریال (مواد) و بافت عناصر جنبه ساختاری دارد مجسمه است، اما چیدمان اشیا حاضر و آماده ای که در آن متریال و بافت جنبه مفهومی دارد، مجسمه نیست و به عبارتی چیدمان نامیده می شود.»

اشیاء پیدا شده

تفکر بازیافت در محیط زیست و خلق اثر هنری از آن شاید ایده جدیدی نباشد ولی جنبه زیبایی شناسی این آثار می تواند آنها را متمایز می کند.
عربی برای چیدمان ها و مجسمه هایش از مصالح ساده و اساسا آبستره وانتزاعی استفاده می کند. او با استفاده از موادی که بطور طبیعی در محیط زندگی یافت می شود، مثل چوب، گل های خشک یا قطعاتی که در ساختمان سازی و مکان های صنعتی در دسترس است، مثل ابریشم قدیمی، پلاستیک یا آهن، در شکل مجسمه و چیدمان، بافت و فرم زبیایی شناسی جدیدی به آثارخود می بخشد. مجسمه های توتم (توتم مجسمه یا نهادی است که مدت ها پیش ناپدید شده است) به علاقه او برای جستجو برمی گردد.

شقایق عربی معتقد است بخش عمده اجزا این دوره کارهایش “ اشیاء پیدا شده “ است و در اغلب موارد آنها را جستجو نمی کند بلکه آنها بطور خودبخودی در سر راهش در زندگی روزمره قرار می گیرد. وی در این باره به یورونیور می گوید: «همانگونه که این اشیاء سر راه افراد دیگر نیز قرار می گیرد. تفاوت در این است که من آنها را می بینم و انتخابشان می کنم و گاه به سختی آنها را به استودیوی کارم می آورم، با آنها زندگی میکنم تا روزی که جایشان را در یک کار جدید پیدا کنم و به این ترتیب پیوند من با شهر یا محیطی که در آن هستم کامل تر میشود. در واقع اینها بازتاب زندگی روزانه من است؛ زمان و مکانی که در آن زندگی میکنم. کار کردن با مواد در دسترس و دور و بر که هر کدام تاریخ و پیشینه ای دارند در یک لحظه با هم جفت و جور می شوند و زندگی جدیدشان را به عنوان یک کار هنری شروع می کنند. همین نکته جذابیت اصلی این دوره کارهای من است. تکه هایی از طبیعت، تکه هایی از زندگی شهری، چوب، آهن و پلاستیک و غیره تبدیل به توتم های من می شوند.»

گفتگوی بین آثار

آوا در نقاشی هایش از عکس های کوچک چسبانده شده در نقاشی های بزرگ آبستره و شعف آور بهره برده است. این عکس های کوچک که با چند چسب به نقاشی وصل شده اند و در همه جا در این مجموعه خودنمایی می کنند. شاید به نگاه مینی مالیستی انسان مدرن امروز برگردد. نگاهی که کمتر دید کلی و به قولی لانگ شات را در نظر دارد. فریدون آوا از هنرمندانی است که تجربه آثار هنرهای تجسمی وی به قبل از انقلاب ۵۷ بر می گردد. یکی از آثار او از مجموعه «رستم» در سال ۲۰۱۴ توسط موزه متروپولیتن نیویورک خریداری شد.

«خرت و پرت» اولین تجربه هنری مشترک فریدون آوا و شقایق عربی نیست. این دو هنرمند در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه «ریشه ها» در دبی حضور داشتند. به علاوه، نمایشگاه تک نفره عربی در زیرزمین دستان تهران درسال ۲۰۱۵ توسط آوا طراحی شد.

شقایق اعرابی در ادامه به یورونیوز می گوید: “این اولین کار مشترک من و آقای فریدون آوا نیست، ما قبلا هم به شکلهای مختلف همکاری کرده ایم و این هم اندیشی خیلی طبیعی و خودجوش اتفاق افتاده است، به این معنی که هر کدام از ما مسیر خودش را می رود و کارهایمان را که دنباله طبیعی آثار پیشین است انجام می دهم، ولی قطعا یک پروژه دو نفره وقتی شکل می گیرد که گفتگویی بین کارها صورت گیرد. طبیعتا از لحظه ی که تصمیم نمایش پروژه به میان می آید، انتخابها و چیدمان آگاهانه انجام می گیرد، یعنی این تصمیم گیریها در مرحله انتخاب کارها و چیدمان در نگارخانه اتفاق می افتد و نه در مرحله تولید کارها در استودیو. این اشتراک بیشتر به نوع نگاه و نحوه برخوردمان به کار هنری است که در قالبهای مختلف نمایش داده می شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

این سه‌شنبه شب یا آن سه‌شنبه شب؟ چهارشنبه‌سوری امسال دقیقاً چه روزی است؟

«لمس نامناسب» خبرنگار زن؛ اولین ربات انسان‌نمای مرد عربستان جنجال‌ساز شد

با میکرولینو آشنا شوید؛ آی‌پد دنیای خودرو، چیزی بین موتورسیکلت و اتومبیل