انتخابات ترکیه زیر سایه تنش های سیاسی و مشکلات اقتصادی

انتخابات ترکیه زیر سایه تنش های سیاسی و مشکلات اقتصادی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پنج ماه پس از انتخابات هفتم ژوئن٬ مراکز اخذ رای در ترکیه روز یکشنبه بار دیگر بازگشایی می شوند بلکه این بار رای مردم٬ کشور را از یک بن بست سیاسی دیگر

آگهی

پنج ماه پس از انتخابات هفتم ژوئن٬ مراکز اخذ رای در ترکیه روز یکشنبه بار دیگر بازگشایی می شوند بلکه این بار رای مردم٬ کشور را از یک بن بست سیاسی دیگر نجات دهد.

انتخابات پیشین موجب شد که حزب عدالت و توسعه اکثریت مجلس را از دست بدهد. این حزب که از سال ۲۰۰۲ تاکنون در قدرت بوده٬ نتوانست برای تشکیل یک دولت ائتلافی با احزاب دیگر به نتیجه برسد و به این ترتیب برای نخستین بار در تاریخ ترکیه یک دولت موقت بر سر کار آمد.

در این مدت پنج ماه تحولات قابل توجهی در این کشور رخ داده است؛ از یک سو٬ در ماه ژوئیه آتش بس دولت ترکیه و پ کاکا شکسته شد و جنوب شرقی کشور٬ یعنی مناطق اکثرا کردنشین٬ بار دیگر به محل درگیری های نظامی بین نیروهای ترکیه و شبه نظامیان کرد تبدیل شد که نتیجه آن تا امروز مرگ صدها سرباز و پلیس و شبه نظامی کرد و ده ها غیرنظامی بوده است.

از سوی دیگر٬ کشتار آنکارا تروریسم و امنیت داخلی را بار دیگر به موضوع اصلی بحث های احزاب سیاسی تبدیل کرد. در جریان دو حمله انتحاری دهم اکتبر ۱۰۲ تن جان باختند. به باور مقامات قضایی٬ نیروهای داعش در این مرگبارترین حمله تاریخ ترکیه دست داشتند و هدف آنها برهم زدن انتخابات بوده است. اکثر قربانیان این حملات کردها و هواداران حزب دموکراتیک خلق ها و فعالان سیاسی چپ بودند. حملاتی که عملا بر تفرقه و دودستگی موجود در کشور افزود.

در این میان٬ اجرای حکم دادستانی توسط پلیس قطع پخش دو شبکه تلویزیونی که گفته می شود حامی مخالفان دولت هستند٬ نیز موجب نخواهد شد که از تنش موجود کاسته شود.

تنش های سیاسی داخلی در حالی شدت می گیرد که اقتصاد ترکیه نیز در سال اخیر تضعیف شده است. لیر٬ واحد پولی ترکیه٬ ظرف یک سال و در مقایسه با دلار ۲۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است. تورم ۷/۹ درصد اعلام شده است و نرخ بیکاری از مرز ۱۱/۲ درصد گذشته و بر میزان وام های مصرفی پرداخت نشده نیز افزوده شده است.

با این اوصاف٬ پیروز انتخابات سراسری علاوه بر چالش های امنیتی بی تردید با مشکلات جدی اقتصادی هم روبرو خواهد بود.

پیش از برگزاری انتخابات هفتم ژوئن٬ عادل گور در گفتگو با یورونیوز پیش بینی کرده بود که پیامد آن انتخابات، انتخاباتی دیگر خواهد بود. پیش بینی او دقیق و درست بود. اکنون مدیر موسسه نظرسنجی «A&G» بار دیگر میمهان ما است. آقای گور به یورونیوز خوش آمدید. پیش بینی شما از نتیجه انتخابات اول نوامبر چیست؟ نظرسنجی ها چه می گویند؟

عادل گور: بر اساس نظرسنجی هایی که ما انجام داده ایم حزب عدالت و توسعه قادر خواهد بود به تنهایی دولت تشکیل دهد. آخرین نظرسنجی حاکی از این است که حزب عدالت و توسعه ۴۷ درصد آراء را بدست خواهد آورد؛ یعنی بین ۲۸۵ تا ۲۹۰ کرسی از مجموع ۵۵۰ کرسی پارلمان.

یورونیوز: بر همین اساس اعلام کرده اید که در پی حملات تروریستی اخیر٬ رای حزب دموکراتیک خلق ها از ۱۳ درصد به ۱۱ درصد افت کرده٬ درست است؟

عادل گور: بله می توانم سریع نتیجه تازه ترین نظرسنجی مان را برای تان بخوانم: حزب عدالت و توسعه ۲/۴۷ درصد٬ حزب جمهوری خواه خلق ۴/۲۵ درصد٬ حزب حرکت ملی ۵/۱۳ درصد و حزب دموکراتیک خلق ها ۲/۱۲ درصد. با این اوصاف٬ این حزب افت رای داشته اما نه آنچنان. در اوج درگیری ها ۱۱ درصد را هم داشتیم٬ اما در نهایت رای احتمالی حدود ۱۲ درصد باقی ماند. در نتیجه پارلمان آینده نیز متشکل از چهار حزب خواهد بود. نکته قابل توجه اینکه حزب حرکت ملی از منظر تعداد رای سومین حزب بزرگ خواهد بود اما تعداد کرسی های نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ها بیشتر از این حزب خواهد بود.

یورونیوز: در انتخابات هفتم ژوئن ۲ میلیون از ۴۶ میلیون رای دهنده ترکیه به احزابی رای دادند که به حد نصاب ۱۰ درصدی برای حضور در پارلمان نرسیدند. ۵/۱ میلیون رای هم به احزابی رسید که وعده داده بودند از این حد خواهد گذشت ولی اصلا چنین نشد. به باور شما در این دوره آن آراء به چهار حزب اصلی خواهد رسید؟

عادل گور: بله٬ این نکته در نظرسنجی های اخیر ما کاملا مشهود است. در انتخابات پیشین ۴ درصد آراء به اصطلاح از بین رفت. در حالی که در این دوره به نظر می رسد که این رقم بین ۲ تا ۵/۲ درصد باشد و این از جمله دلایل افزایش آراء حزب عدالت و توسعه است. برای نمونه ائتلاف احزاب سعادت و اتحاد بزرگ در انتخابات پیشین ۲/۱ درصد یعنی بیش از ۱ میلیون رای داشت٬ اما به نظر می رسد که در این دوره مانند دیگر احزاب کوچک آراء کمتری بدست آورد.

یورونیوز: باتوجه به نظرسنجی های شما حزب عدالت و توسعه اکثریت لازم برای تشکیل دولت را بدست خواهد آورد٬ در این صورت به نظر شما حزب پنجمی وارد پارلمان نخواهد شد؟

عادل گور: نه نمی شود. به نظر من دولت تک حزبی تشکیل خواهد شد. و حتا اگر این اتفاق هم رخ ندهد احتمال حضور پنجمین حزب در پارلمان بسیار پایین است. مگر اینکه دچار یک بحران اقتصادی یا اجتماعی جدی شویم و یا اینکه تهدید خارجی بسیار جدی شود. اما در شرایط کنونی به گمان من بیشتر این حرف ها خیال بافی و جنجالی ست. به نظر من در آینده نزدیک یعنی در یکی دو سال آینده وضعیت کشور آنطور نخواهد بود که موجب شود حزب پنجمی به پارلمان راه یابد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد

علی‌اف در دیدار با اردوغان: جنگ به حل و فصل مشکل تاریخی قره‌باغ کمک کرد

رئیس جمهوری ترکیه مصوبه پارلمان بر سر پیوستن سوئد به ناتو را امضا کرد