نوبل ادبیات برای نوشته هایی که "مظهر رنج و شجاعت روزگار" ماست

نوبل ادبیات برای نوشته هایی که "مظهر رنج و شجاعت روزگار" ماست
نگارش از امید لهبی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۵ به پاس “نوشته های چند صدایی که مظهری از رنج و شجاعت روزگار ماست” به سوتلانا الکسیویچ، نویسنده اهل بلاروس تعلق گرفت. این

آگهی

جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۵ به پاس “نوشته های چند صدایی که مظهری از رنج و شجاعت روزگار ماست” به سوتلانا الکسیویچ، نویسنده اهل بلاروس تعلق گرفت.

این نویسنده و روزنامه نگار شصت و هفت ساله خالق آثاری از رنج مردم در جنگ افغانستان، فاجعه چرنوبیل و روایت هایی از آخرین حکومت های دیکتاتوری اروپاست.

دبیر دایمی آکادمی سوئد درباره خانم الکسیویچ می گوید: «کارهایی که او انجام داده یک موفقیت فوق العاده است. او در طول چهل سال روح افراد را در دوران شوروی سابق و پس از آن مورد واکاوی قرار داد. شاید همین کافی باشد اما وی توانست یک سبک جدید در ادبیات ابداع کند، چیزی فراتر از قالب روزنامه نگاری کلاسیک.»

خانم الکسیویچ نیز در مورد جایزه نوبل ادبیات گفت: «این تنها یک جایزه برای من نیست بلکه جایزه ای برای فرهنگ و کشور کوچک ماست. کشوری که در طول تاریخ و حتی امروز همواره از هر سو تحت فشار بوده است.»

از معروف ترین آثار خانم الکسیویچ می توان به «چرنوبیل، روزشمار جهان پس از آخرالزمان» اشاره کرد. وی در این کتاب روایت های متعددی را از حادثه نیروگاه اتمی چرنوبیل را به رشته تحریر در آورده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هیات چهارگانه گفتگوی ملی تونس، برنده جایزه صلح ۲۰۱۵

سوتلانا آلکسیویچ برنده جایزه ادبی نوبل ۲۰۱۵ شد

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت