رئیس آکادمی هنر وعلوم سینمایی افغانستان: «سینمای افغانستان جوانمرگ شد»

رئیس آکادمی هنر وعلوم سینمایی افغانستان: «سینمای افغانستان جوانمرگ شد»
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

افتتاحیه دومین جشنواره بین المللی فیلم مهرگان بعدازظهر روز یکشنبه در کابل برگزار شد. در این جشنواره یکصد و هشتاد فیلم در بخش داخلی و ده فیلم در بخش بین الملل از کشورهای ایران، آلمان، هند، فرانسه، عراق و لبنان شرکت کرده اند.

عشق، مهاجرت، جنسیت، حضور جامعه جهانی در افغانستان و پدیده های دنیای مدرن از موضوعات این فیلم هاست اما محتوای بیشتر این فیلمها در مورد نوع برخورد مردم افغانستان با تحولات یک دهه اخیر است. فیلم های جشنواره از ۱۲ ماه میزان/ مهر به مدت چهار روز در تالار آکادمی هنر و علوم سینمایی افغانستان و افغان فیلم در کابل به نمایش در می آید. فیلم ها و پوستر و تیزرهای تبلیغاتی در سه بخش مسابقه ملی، نمایش های ویژه و مسابقه مواد تبلیغاتی، به داوری گذاشته می شود. شش تن از هنرمندان افغان در داخل و خارج از افغانستان به داوری آثار می پردازند.
علی محمدی کیان، رئیس آکادمی هنر و علوم سینمایی افغانستان که مسئول برگزاری این جشنواره است، در مورد حضور فیلمسازان زن به یورونیوز گفت: «در گزینش آثار به اینکه چه تعداد اثر از فیلمسازان زن گزینش شده توجهی نکرده ایم و نمی توان آمار دقیقی را مشخص کرد. جنسیت در گزینش فیلمها مطرح نبوده است.»

حکومت افغانستان همکاری نکرد
محمدی کیان با اشاره به عدم همکاری حکومت افغانستان در برگزاری دومین جشنواره فیلم مهرگان گفت: «جشنواره فیلم مهرگان فقط یک جشنواره نیست بلکه یک تاریخ است و هویت جمعی چند هزار ساله ما را یادآوری می کند. از این رو تلاش می کنیم که جشنواره فیلم مهرگان را هر ساله در روز مهرگان برگزار کنیم. اما چون منافع تبلیغاتی برای نهادهای اقتصادی ندارد، از این جشنواره حمایتی صورت نگرفت.»

به گفته آقای کیان: «هر ساله بیش از یکصد فیلم کوتاه از فیلم سازان داخلی و خارجی در جشنواره فیلم مهرگان به نمایش در می آید و فیلمسازان افغانستان، جز این جشنواره هیچ سکویی برای نمایش فیلمهای خود در افغانستان ندارند. در سال های گذشته بودجه ای در وزارت مالیه برای جشنواره های فرهنگی در نظر گرفته می شد اما معلوم نیست که وزیر جدید مالیه چه خواهد کرد.»

سینمای افغانستان جوانمرگ شد
رئیس آکادمی هنر و علوم سینمایی افغانستان در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره فیلم مهرگان گفت: «افغانستان در دهه اخیر که مرحله استحکام پایه های دموکراسی در کشور بود، می توانست از سینما به عنوان عنصر وحدت بخش و اثرگذار در توسعه ملت ها استفاده کند اما توجهی به سینما نکرد. فعالیت های نوپا برای احیای سینمای پس از جنگ ناکام ماند و سینما در افغانستان جوانمرگ شد.»

وی خطاب به مسئولین فرهنگی افغانستان هشدار داد: «فراموش نکنیم که در دوره حاکمیت طالبان، در جهان، کشور بدون تصویر لقب گرفتیم و حال که سینما دار فانی را وداع گفته است. تلاش کنیم که فیلم های کوتاه افغانستان به سرنوشت سینما گرفتار نشود.»

محمدی کیان با اشاره به مهاجرت گسترده سینماگران افغانستان به کشورهای اروپایی گفت: «سال گذشته بدترین سال برای هنرمندان و سینماگران افغانستان بود و تعداد زیادی از سینماگران خود را از دست دادیم. با این حال فیلم سازان جوان با هزینه های شخصی و کوچکترین چشمداشتی فیلم ساختند و در برپایی جشنواره فیلم مهرگان تلاش کردند.»

در سومین روز جشنواره از شخصیت های هنری عاقله رضایی و قادر فرخ دو پیشکسوت عرصه سینما تجلیل به عمل می آید و در پایان این جشنواره به بهترین فیلم ها، اسب زرین و لوح زرین اهدا خواهد شد. همزمان با دومین جشنواره فیلم مهرگان، هفتمین جشنواره جهانی سینمای افغانستان در استکهلم نیز برگزار شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد

چرا مقام‌های شهر میلان به دنبال ممنوعیت فروش بستنی و پیتزا پس از نیمه‌شب هستند؟

زنبورها و شامپانزه‌ها؛ از نابغه‌های کوچک روی زمین چه می‌دانیم؟