آسیب پذیری مدارس دینی غیررسمی افغانستان در برابر افراط گرایی

آسیب پذیری مدارس دینی غیررسمی افغانستان در برابر افراط گرایی
نگارش از مریم شاهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

انستیو مطالعات استراتژیک افغانستان با انتشار نتایج یک تحقیق، مدارس دینی غیر رسمی در افغاستان را در برابر جریان های افراط گرا آسیب پذیر دانسته است.

محمد محق از پژوهشگران تحقیق “جریان افراط گرایی در مدارس دینی غیررسمی در افغانستان” روز دوشنبه در یک نشست مطبوعاتی در کابل گفت: “اگر حکومت افغانستان، سیاست گذاریهای دقیقی برای مدیریت این مدارس نسنجد احتمال تبدیل شدن مدارس دینی غیررسمی به خطر جدی علیه صلح و ثبات افغانستان در آینده ای نزدیک وجود دارد. با این وجود، اندیشه های میانه رو هم در این مدارس برجسته به نظر میرسد.”

اندیشه های افراطی
این تحقیق، در پنجاه مدرسه دینی غیررسمی در ده ولایت افغانستان انجام شد و میزان باورهای افراطی، مدارای ایدئولوژیکی و منابع مالی این مدارس سنجش شد. تعداد سیصد و شش استاد و طلبه مدارس دینی به سئوال های این تحقیق پاسخ دادند. اکثریت پاسخ دهندگان، آن عده از مقامات حکومتی که اندیشه های لیبرالی دارند را تایید نکردند و خلاف قرآن و حدیث دانستند. هفتاد درصد معتقد بودند که اگر حکومت به حرف علمای دین گوش ندهد، باید در مقابل حکومت ایستادگی کرد.

هفتاد و پنج درصد پاسخگویان معتقد بودند که حمله های انتحاری علیه نیروهای امنیتی و غیرمسلمانان قابل توجیه نیست و هفده درصد پاسخگویان، حمله های انتحاری را در شرایط خاص جایز دانستند. هفت درصد پاسخ دهندگان هم باورهای سلفی و وهابیت خود را اظهار کرده اند.

عبدالاحمد محمدی، یکی دیگر از پژوهشگران این تحقیق درباره آموزش اندیشه های افراطی در این مدارس به یورونیوز گفت: «ما عناوین پنجاه کتاب آموزشی بسیار قدیمی را فهرست کرده ایم که در این مدارس اموزش داده می شد و با معیارهای روز جامعه همخوانی نداشت و تعدادی از اساتید این مدارس از مدارس دینی پاکستان و عربستان فارغ التحصیل شده بودند و احتمال آموزش اندیشه های افراطی توسط این اساتید و کتابهایشان وجود داشت.»

وی افزود: «در این تحقیق تلاش کردیم که بین اخبار نگران کننده رسانه ها درباره اندیشه های افراطی در مدارس دینی با واقعیت های این آموزشها در مدارس دینی بررسی مقایسه ای کنیم و متوجه شدیم که اندیشه های افراطی در این مدارس وجود دارد اما به شدت نگران کننده نیست.»

منابع کمک کننده مالی
مشکلات مالی در مدارس دینی باعث توسل انها به منابع برون مرزی شده است. این یکی از یافته های اساسی تحقیق حاضر بود.

محمد محق درباره منابع مالی به یورونیوز گفت: «حمایت خارجی از مدارس دینی غیررسمی اندک است و بیشتر با حمایت های مردمی فعالیت می کنند و چون تعداد مدارس دینی رسمی جوابگوی تمام متقاضیان نیست مدارس دینی غیررسمی زمینه فعالیت بیشتر پیدا می کنند.»

این تحقیق در پایان به حکومت پیشنهاد کرده است: با حمایت از مدارس دینی، در توافق و همکاری با شورای علمای افغانستان برای تعیین شرایط ورود به به مدارس دینی و ادامه تحصیل در این مدارس سیستم ارزشیابی خاصی را طراحی کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واکنش‌ها به طرح ریاض برای تاسیس ۱۰۰ مدرسه دینی و گسترش تعلیمات اسلامی در افغانستان

تلاش داعش برای نفوذ به آسیای میانه از راه افغانستان

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد