معصومه ابتکار: ایران دوره جدیدی از روابط با دنیا را پیش رو دارد

معصومه ابتکار: ایران دوره جدیدی از روابط با دنیا را پیش رو دارد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

خانم معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران، طی سفری که در مرداد ماه ۱۳۹۴ به فنلاند داشت، در یک گفتگوی اختصاصی با شبکه یورونیوز، در باره ضرورت

آگهی

خانم معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران، طی سفری که در مرداد ماه ۱۳۹۴ به فنلاند داشت، در یک گفتگوی اختصاصی با شبکه یورونیوز، در باره ضرورت رویکردی تازه به مسئله محیط زیست در ایران، پیامدهای توافق جامع هسته ای، انتخابات آینده مجلس و موقعیت اجتماعی و سیاسی زنان در ایران، سخن گفت.

یورونیوز: اجازه بدهید از یکی از دغدغه های مهمی که اکنون در ایران مطرح است شروع کنیم و آن مساله محیط زیست در ایران است. می دانیم که ایران با بحران آب و همچنین خطر نابودی کامل بسیاری از منابع محیط زیست روبرو است. در سازمان حفاظت محیط زیست که شما ریاست آن را بر عهده دارید، در حال حاضر چه طرحهای مشخصی در این زمینه برای مبارزه با این خطر وجود دارد؟

معصومه ابتکار: «بله این نکته ای که اشاره کردید کاملا نکته درستی است و ما از اولین برنامه هایی که در دولت دکتر روحانی دنبال کردیم، اصلاح و تغییر رویکرد دستگاههای مختلف اجرایی نسبت به نوع مدیریت و بهره برداری از منابع آبی کشور بوده است و همچنین توجه ویژه به حقابه طبیعت در این طرحها. حقابه هایی که اگر رعایت می شد، شاید دریاچه ارومیه و همچنین تالابهای مهم دیگر کشور دچار این بحرانها نمی شدند و برای همین یک تغییر رویکرد اساسی در دستور کار دولت قرار گرفت و در شورای عالی آب و در شورای عالی محیط زیست، برنامه هایی تدوین شد برای این که ما بتوانیم منابع آب را با توجه به شرایط تنش آبی مدیریت کنیم و الگوی کشاورزی اصلاح شود.»

یورونیوز: چقدر مردم ایران از ابعاد این بحران و این خطر آگاهی دارند؟ و آیا رسانه ها آزاد هستند که در این مورد صحبت کنند و بنویسند تا مردم در جریان قرار بگیرند؟ و چقدر در این تلاشها از کارشناسان بعنوان مجموعه ای از دانش و تجربه استفاده می شود؟

معصومه ابتکار: «بله. این موضوعات، موضوعاتی است که کاملا برای مردم گفته شده و اطلاع رسانی می شود و ما مباحث زیادی را در رسانه ها، چه دولتی و چه غیردولتی (مطرح می کنیم) و خیلی از این بحثها واقعا کارشناسی و علمی است و خوشبختانه دانشگاهها و مراکز تحقیقات در این موضوعات فعال هستند و کمک می کنند و ما در خیلی از این موضوعات، مشاوران بین المللی را هم خواسته ایم و از آنها دعوت کرده ایم.»

یورونیوز: کمی به سیاست بپردازیم. شما یکی از چهره های شناخته شده طرفدار اصلاحات در ایران هستید. می دانیم که بعد از توافق هسته ای، دولت آقای روحانی نیاز شدیدی به وجود یک مجلس حامی دولت دارد، به همین دلیل انتخابات آینده مجلس که در اسفند ماه برگزار می شود، بسیار مهم است. با توجه به اینکه آقای روحانی تاکید دارد که مجلس آینده نباید مجلس یک جناحی باشد و باید در آن تکثر باشد، با توجه به نوع نظارتی که شورای نگهبان در ایران انجام می دهد، چطور این انتظار آقای روحانی می تواند برآورده شود؟

معصومه ابتکار: «فکر می کنم که آقای رییس جمهور، بارها نسبت به اراده دولت برای برگزاری یک انتخابات سالم و انتخابات آزاد برای حضور همه جناحها تا همه کسانی که به قانون اساسی ایران معتقدند و کسانی که علاقه مندند به آینده ایران، بتوانند در انتخابات آینده مجلس شرکت بکنند. خوب، دولت در این زمینه مسئولیتهای زیادی دارد، وزارت کشور، فرمانداران، هیات های اجرایی مسئولیت های زیادی دارند. البته چالشها هست، مثل هر کشور دیگری ما هم تفاوت دیدگاهها داریم و برای دولت این اختلاف نظرها کاملا محترم است و کاملا ما این را یک فرصت می دانیم، مشروط به اینکه در چارچوب قانون و مقررات باشد. قانون حرف آخر را می زند و رئیس جمهور ما هم یک حقوقدان هست و طبعا ایشان در این زمینه با نگاهی که دارند و با رویکردی که دولت دارد، ما بسیار امیدواریم که انشاالله بتوانیم انتخابات خوبی در ایران برگزار کنیم.»

یورونیوز: خانم ابتکار، شما از انقلاب بدین سو، اولین زنی بودید که توانستید در سطوح بالای تصمیم گیری سیاسی در مقام معاونت ریاست جمهوری حضور پیدا کنید ولی در طول این ۳۷ سال، حضور زنان ایران در این لایه های بالای تصمیم گیری بسیار کم هست. دلیل چست و آیا می توان امیدوار بود که از این به بعد، زنان بیشتری در سیاست و در سطوح مهم تصمیم گیری حضور داشته باشند؟

معصومه ابتکار: «خوب ما در خیلی از این زمینه ها در طول این ۳۷ سال در ارتباط با وضعیت زنان پیشرفتهای خیلی خوب داشته ایم. از جمله در بحث آموزش و الآن حضور زنان ایرانی در سطوح مختلف آموزش عالی بسیار چشمگیر است. در ارتباط با حضور سیاسی زنان هم، خوب مثل هر کشور دیگری ما هم فراز و نشیب های زیادی داشته ایم، ولی در مجموع، الآن مخصوصا در دولت یازدهم، توجه به حضور زنان بسیار پررنگ است. الآن آقای دکترروحانی سه معاون زن دارند. معاون حقوقی، معاون امور زنان و بنده که در حوزه محیط زیست فعالیت می کنم. البته در بسیاری از وزارتخانه ها الآن معاون زن و همینطور مدیران کل داریم که خانمها هستند. در خود سازمان حفاظت محیط زیست، از بین پنج معاون من، دو معاون خانم هستند و همینطور از بین مدیران، تعداد زیادی از خانمها هستند که مدیرند. علاوه بر این، جالب است که خانمها در سطح روستاها بسیار موفق بوده اند در اینکه در شوراهای روستا انتخاب شده اند.»

یورونیوز: پرسش پایانی. خانم ابتکار شما در سال ۱۹۷۹ جزو فعالترین دانشجویانی بودید که در بحران گروگانگیری سفارت آمریکا شرکت داشتید. می دانیم که الآن ایران و آمریکا راه دیپلماسی و مذاکره را در پیش گرفته اند. اکنون احساس شما چه هست؟ تصور می کنید که بزودی می توانیم شاهد تحول کیفی در روابط ایران و آمریکا باشیم؟

معصومه ابتکار: «واقعه ای که در سال ۱۹۷۹ اتفاق افتاد، به هر حال نتیجه یک دوران طولانی از مداخلاتی بود که آمریکا در ایران انجام می داد و دانشجویان در آن دوره بسیار نگران بودند که اتفاقی مثل کودتایی که در سال ۱۹۵۳ علیه دولت مردمی دکتر محمد مصدق اتفاق افتاده بود، دوباره ممکن است تکرار شود. در حقیقت، خیلی نگران تکرار تاریخ بودند و از این جهت شاید دست به چنین اقدامی زدند که جلوی آن روندها را بتوانند بگیرند. و خوب، الآن یک دوره جدیدی از روابط با دنیا را ایران پیش رو دارد و ما بسیار امیدواریم که بتوانیم با همه کشورها مناسباتی منطقی و عادلانه برقرار کنیم تا بتوانیم برای تغییر وضعیت، چه در روابط دو جانبه بین ایران و آمریکا و چه در نقشی که ایران می تواند در کل منطقه بازی کند، بتوانیم انشاالله شاهد پیشرفتها و تحرکاتی مثبت و خوب باشیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود