بحث بر سر محتوای توافقنامه هسته ای در ایران ادامه دارد

بحث بر سر محتوای توافقنامه هسته ای در ایران ادامه دارد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

واکنش های مقامات بلندپایه ایران به توافق هسته ای همچنان ادامه دارد و محتوای توافقنامه و برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) نیز همچنان موضوع بحث های سیاسی روز در ایران است. صادق آملی لاریجانی رئیس قوهی قضائیه ایران گفته است که در توافقنامه هسته ای با گروه ۵+۱«محدودیت هایی» به ایران «تحمیل» شده است. آیت الله لاریجانی که روز یکشنبه در جلسه مسئولان عالی قضایی سخن میراند، با یادآوری این که آمریکا و شرکای غربی او در توافق با ایران ادامه غنی سازی ۵ هزار سانتریفیوژ و نیز هزار سانتریفیوژ تحقیقاتی در فردو را پذیرفته اند، در مورد نتیجه مذاکرات وین گفت: «مجموع آنچه که در این مذاکرات به دست آمده است باید با نگاهی واقع بینانه ارزیابی شود و اگر ارزیابی های ما غیر واقعی و بر خلاف مصالح ملی باشد، تبعاتی خواهد داشت.»

مقامات بلندپایه ایران به تأسی از رهبر، عملکرد دولت در رسیدن به توافق هسته ای را تأیید کرده اند اما از ابراز خوشبینی مطلق نسبت به آن پرهیز می کنند.

رئیس قوه قضاییه ضمن «غیرمنصفانه» خواندن نظر کسانی که می گویند این توافق دستاوردی نداشته، گفت: «ذوق زدگی هم در این خصوص نباید داشته باشیم زیرا محدودیت های سنگینی را در همین توافقنامه از لحاظ تعداد سانتریفیوژها، تحقیق و توسعه و نوع سانتریفیوژها داریم.»

آقای لاریجانی این «محدودیت های سنگین» را مشخص نکرده است، اما به نظر می رسد بیشتر نگرانی او از جنس دلواپسی اصولگرایان از وجود بندهایی مربوط به بازدیدهای بین المللی از سایت های نظامی و موشکی ایران باشد.

علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در مصاحبه ای با شبکه دو تلویزیون دولتی ایران گفت که توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی محرمانه نیست و این تنها شیوه بازرسی هاست که محرمانه خواهد ماند. اقای صالحی گفت: «اصل چیزی که امضا کردیم محرمانه نیست اما در بحث پادمانی زمانی که بازرسان آژانس به ایران می آیند در برخی امور شیوه و چگونگی انجام بازرسی در موارد خاص مورد تفاهم قرار گرفته است.»

پیش از وی، رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، در اظهار نظری متناقض گفته بود که توافق ایران و آژانس جزیی از برجام نیست، بلکه حاوی موضوعات فنی است و محرمانه بودن آن هم در مناسبات آژانس و سایر کشورها نکته جدید نیست.

بحث بر سر محتوای توافقنامه در میان نمایندگان مجلس نیز داغ است، زیرا قرار است یک کمیسیون ویژه متن آن را که از سوی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به مجلس تقدیم شد، بررسی و نتیجه آن را اعلام کند. عبدالرضا مصری، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس روز دوشنبه گفت که وزارت امور خارجه هنوز متن ترجمه شده توافق را تقدیم مجلس نکرده است. خبرگزاری اصولگرای فارس که این خبر را منتشر کرده از قول مخاطبان خود پیشنهاد می کند که متن انگلیسی و فارسی توافقنامه به طور همزمان بررسی شود تا بررسی آن دقیقتر انجام گیرد.

سیاست پوشش رسانه ای توافق هسته ای

در حالی که اظهارنظرها و واکنش ها به توافق هسته ای نزد سیاستمداران و تحلیلگران ادامه دارد و مجلس نیز این روزها درگیر تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی توافقنامه هسته ای است اما ظاهراً مسئولان جمهوری اسلامی به موازات تحولات هسته ای، سیاست رسانه ای خاصی برای پوشش آن دارند. در روزهای گذشته تصویر یک نامه با مهر «خیلی محرمانه» در برخی سایت های خبری و شبکه های اجتماعی منتشر شد که از سوی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به رسانه های داخل ایران نوشته شده و از ارباب رسانه می خواهد که از انتشار مطالبی که «دستاوردهای مذاکرات هسته ای» را زیر سؤال می برند و یا «القای تقابل میان دیدگاه های مقامات عالیرتبه نظام» می کنند، بپرهیزند. مطابق این نامه لو رفته، رسانه ها مجاز به شبهه فکنی و ایجاد تردید و یاس در مورد مذاکرات هسته ای نیستند. در بخش دیگری از این نامه که در تاریخ ۳۱ تیر ماه صادر شده، از رسانه ها خواسته شده است که به «احترام و تمجید» از مذاکره کنندگان ایرانی پرداخته و از رویکرد «انتقادی و تخریبی» بپرهیزند.

انتظار می رود که در روزهای آتی و با اعلام موضع کنگره ایالات متحده آمریکا در مورد توافق هسته ای اخیر با ایران، اعلام مواضع تازه تری از سوی مقامات و رسانه های ایرانی منعکس شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود