ترانه های پردیس ابزار یادگیری زبان فارسی

ترانه های پردیس ابزار یادگیری زبان فارسی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

گزارش از: پانته آ بهرامی

یکی ازدغدغه های اصلی چند میلیون ایرانی که بیش از سه دهه است در خارج از مرزهای ایران بسر می برند ارتباط نسل دوم با فرهنگ ایرانی و یادگیری زبان فارسی است. درپاسخ به چنین چالشی بتازگی مدرسه پردیس (Pardis for Children) در نیویورک آلبومی را بنام «ترانه های پردیس» متشکل از ۱۵ قطعه برای کودکان فارسی زبان منتشر کرده است. آنچه این قطعات را ازدیگر ترانه های کودکان متمایز می کند، دو ویژگی است، اول اینکه همه ترانه های آلبوم از مجموعه یک کار گروهی بین کودکان ومربیان مدرسه متولد شده و در یک روند آموزشی شکل گرفته و دوم اینکه این ترانه ها ابزاری برای آموزش زبان فارسی و معرفی فرهنگ ایران است. کودکان نسل دوم ایرانیان خارج از کشور که فارسی، زبان دومشان است، معمولا با علاقه به کلاس های فارسی نمی روند، این آلبوم و مدرسه پردیس تلاش می کند مرزهای یادگیری فارسی با سیستم سنتی را پشت سربگذارد و با نوآوری و استفاده از هنربه ویژه موسیقی راهی نوین را در خدمت یادگیری زبان فارسی معرفی کند.

بخشی از آلبوم ترانه های پردیس با صدای کودکان:

ترانه های آلبوم

هر سه ترانه سرای آلبوم از مربیان مدرسه پردیس هستند. ترانه های یلدا، ساز و آواز، اعداد، الفبا، سفینه فضایی و لالایی از سروده های عسل شاکری است.

ترانه های زمستان، تابستان، پاییزو بهارازسروده های آوا نظر و بالاخره ترانه های روصورتم، نوروز، توپ بازی، حیوانات و دوچرخه را نگار بهبهانی سروده است.

نگار بهبهانی فارغ التحصیل موسیقی ازدانشکده هنرومعماری دانشگاه آزاد است و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه نیویورک سال گذشته دریافت کرد. او می گوید، برای مثال ترانه حیوانات یا توپ بازی بر پایه یک فعالیت کلاسی که یک بده بستانی بین بچه ها و مربی بود، شکل گرفت ولی برای تبدیل آن به آلبوم تغییراتی درآن صورت گرفت که یک خواننده بتواند آنرابخواند. نگارتجربه خود درتدریس کودکان با استفاده ازموسیقی را اینگونه بیان می کند:«منابع موسیقیایی برای کودکان دوزبانه که در خارج ازکشوربه زبان فارسی هست خیلی اندک است. ما از آهنگ های هنگامه یاشاریا ترانه هایی که درموسسه نظردرایران کارشده، استفاده می کردیم ولی باز لغت های مشکلی داشت که برای بچه هایی که فارسی، زبان دومشان است سخت بود. در نتیجه بنا بر نیازهای این کودکان طبق همان تمرین های کلاسی این ترانه ها شکل گرفت.»

سازهایی که درآلبوم استفاده شده آکوستیک است ونوازنده ها سازها را نواختند. هفت نوازنده با سازهای مختلفی ازجمله پیانو، فلوت، درام، دف، تنبک، تار، سنتور، ویلون وگیتارآلبوم راهمراهی کرده اند، ازجمله آنها یحیی الخنسی، نوید کندلوسی و مارتین شمعون پورازمربیان ونوازندگان تیم مدرسه نیزهستند. سلمک خالدی تنظیم وضبط ترانه ها را بعهده گرفت وخواننده همه ترانه ها هانی نیروهنرمند مقیم اتریش است.

گفتگو با نگار بهبهانی از دست اندرکاران آلبوم ترانه های پردیس:

تجربه مدرسه پردیس

صنم اخلاق بنیانگذارمدرسه پردیس در سال۲۰۱۱ است وی فارغ التحصیل مدیریت ازدانشگاه کلمیباست و دوره آموزشی کودکان را نیزدردانشگاه نیویورک گذرانده است. صنم پس از تولد اولین فرزندنش مبتکرمدرسه برای یادگیری زبان فارسی شد. در دراز مدت نیز قرار است این مدرسه تبدیل به یک مرکز فرهنگی و زبان برای کودکان فارسی زبان گردد. صنم می گوید: «ایجاد فضایی که کودکان با فرهنگ ایرانی آشنا شوند وبا آشنایی با بچه های دیگر دارای خانواده بزرگتریشوند، ازانگیزه های تشکیل مدرسه بود. می خواستم سطح آموزشی در مدرسه پردیس دارای استاندارهای بهترین مدارس نیویورک باشد، از محلی که اجاره کرده ایم تا تیم آموزشی که با کودکان کارمی کنند. شانس بزرگی که داریم در نیویورک بسیاری از هنرمندان جوان ایرانی زندگی می کنند که برای مربی گری مدرسه در همه سطوح ازآنها بهره بردیم».

در مدرسه پردیس یازده کلاس مختلف برای گروه های سنی متفاوت از یک سال و نیم تا ۱۳ سال وجود دارد که ازهمه عناصرموسیقیایی، تآتروادبیات برای آموزش زبان فارسی استفاده می شود. افزون بر کلاس هایی که هر ترم برای گروههای سنی متفاوت دایر است، کارگاه های مختلفی مانند ریتم ومعرفی موسیقی مناطق گوناگون، تاریخ هنر ایران و تآتر هم ارائه می گردد.

صنم اضافه می کند: «براساس نیازی که بچه های خود مدرسه یعنی کودکان دو، سه یا چهارزبانه داشتند می خواستیم از موسیقی به عنوان وسیله ای برای یاددادن زبان استفاده کنیم. در طول این سالها ۲۳ ترانه جمع شده بود که ۱۸ تا ضبط شد وبالاخره ۱۵ قطعه برای آلبوم انتخاب گشت. با این ترانه ها بچه ها بزرگ شدند واین ترانه ها در کلاس های آموزشی امتحان خود را پس داده است.»

یادگیری زبان فارسی با موسیقی

کلاس های پردیس روزهای یکشنبه وبه مدت چند ساعت برای کودکان تشکیل می شود. نگار بهبهانی یکی ازسرایندگان آلبوم می گوید، ترانه رو صورتم به این دلیل شکل گرفت که می خواستم اجزا متفاوت صورت را با موسیقی به بچه ها یاد بدم وی ادامه می دهد: «مسلما ما دوست داریم که فضا را به گونه ای شاد وبازی گونه طراحی کنیم که کودکان یک روز تعطیل را وقت بگذارند وبا اشتیاق درکلاس ها شرکت کنند، چه من بچه هایی را می شناشم که خارج ازایران بزرگ شدن واصلا دوست ندارند در کلاس های ثانویه فارسی شرکت کنند، سیستم تدریس فارسی را خسته کننده می یابند ووقتی هم در آن سن هستند، اهمیت یادگیری زبان فارسی را درک نمی کنتد. بنابراین ما سعی کردیم که ازآن سیستم آموزشی سنتی دورشویم وازهنرازجمله تآتروموسیقی برای تدریس فارسی استفاده کنیم. اکثربچه هایی که به پردیس می آیند، به کلاس های موسیقی دیگرهم می روند، یک سازرا می توانند بزنند، بنابراین کارما تدریس سازنیست، ازدانش خود آنها استفاده می کنیم وچاشنی زبان فارسی را به آن اضافه می کنیم.»

آلبومی رنگین

هانیه نیروخواننده آلبوم تحصیلات خود را در رشته موسیقی دراتریش به پایان رسانده و از سال ۲۰۰۳ در این کشور بسر می برد. او به آموزشهای کارل ارف (۱۹۸۲-۱۸۹۵) آهنگسازآلمانی و به روش آموزشی او برای کودکان اشاره می کند:« درمقایسه با یادگیری سنتی موسیقی که نت و ریتم خیلی خشک آموزش داده می شود، درنگرش ارف موسیقی درزندگی روزمره، در بدن، در حرکت وحتی دربعد فردی یادگرفته می شود. در این نگرش بعدها یادگیری سازهم وجود دارد ولی در تلنگراولیه موسیقی را در ابعاد فردی، فرهنگی و دربعد روزانه بچه ها فعال می کند.» هانیه نیرو معتقد است که زیبایی و ارزش این آلبوم در آن نهفته که از دل آموزش و کارکردن با بچه ها ساخته شد و مجموعه رنگینی است که یک کودک با موضوعات مختلفی مثل اعضاء بدن، اعداد، شب یلدا، فصل ها، نوروز، ورزش و سازها آشنا می شود. وی ادامه می دهد: «هم تنظیم موزیک وهم تنوع ترانه ها خیلی رنگین وگوناگون است. من با این موضوع خیلی ارتباط برقرارکردم ولذت بردم فکر می کنم برای بچه ها هم به همین اندازه رنگین و لذت بخش است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیام نوروزی جو بایدن: آمریکا در کنار زنان شجاع ایرانی خواهد ایستاد

اخلال یک ایرانی‌تبار در سخنرانی بایدن؛ پدر سرباز آمریکایی کشته‌شده در کابل:کریم نیکوئی را به یادآور

آمریکا یکی از رهبران یاکوزا را به تلاش برای قاچاق اورانیوم به ایران متهم کرد