ایجاد منطقه آزاد تجاری آفریقا به وسعت نیمی از قاره

ایجاد منطقه آزاد تجاری آفریقا به وسعت نیمی از قاره
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رهبران اقتصادی آفریقا قصد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در این قاره را دارند. این منطقه که نیمی از آفریقا را در بر می گیرد، می تواند میزان تجارت را دوبرابر کند.

آگهی

هشتمین اجلاس سه بلوک اصلی تجارت در قاره آفریقا، یعنی بازار مشترک شرق و جنوب آفریقا (COMESA)، انجمن شرق آفریقا (EAC) و انجمن توسعه جنوب آفریقا (SADC) روز یکشنبه در شرم الشیخ مصر و با حضور رهبران ۲۶ کشور آفریقایی آغاز به کار می کند.

هدف اصلی این اجلاس بررسی امکان ایجاد منطقه آزاد تجاری میان این سه بلوک و دوبرابر کردن حجم تجارت در قاره است. انتظار می رود در پایان این اجلاس رهبران آفریقا تفاهم نامه سه جانبه ایجاد منطقه آزاد را امضا کنند.

فرانسیس مانگِنی، مدیر بازرگانی، گمرک و امور مالی بازار مشترک شرق و جنوب آفریقا، کومسا (COMESA)، به خبرنگار یورونیوز گفت: «این تحولی تاریخی است. نقطه عطفی در تاریخ آفریقاست. دلیلش هم این است که از این پس یک منطقه آزاد تجاری خواهیم داشت، یک فضای اقتصادی واحد که نیمی از آفریقا را در بر می گیرد. این اتفاقی بی سابقه است.»

مقامات آفریقا، نظیر وزرای بازرگانی، اقتصاد و داریی کشورهای مختلف، در این اجلاس ضمن ارائه جدولی زمانی برای ایجاد منطقه آزاد، تاریخ نشست بعدی خود را نیز تعیین خواهند کرد.

محمد شیخ ابراهیم، خبرنگار یورونیوز در شرم الشیخ، می گوید: «رسیدن کشورهای آفریقا به یک ادغام اقتصادی کماکان با دشواری هایی روبرو است، به ویژه سطح آمادگی زیرساختی این کشورها، خصوصا در زمینه های حمل و نقل، ارتباطات و انرژی.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترکیه، ایران و مراکش برای ایفای نقش پررنگ‌تر در منطقه ساحل صحرای آفریقا با هم رقابت می‌کنند

تلاش ازبکستان برای جذب گردشگر با تکیه بر میراث فرهنگی و توسعهٔ زیرساخت

چرا توافق آمریکا و تایوان را باید سیاسی و نه تجاری و اقتصادی دانست؟