اکران عمومی فیلم «قصه ها» پس از چهار سال کشمکش

اکران عمومی فیلم «قصه ها» پس از چهار سال کشمکش
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

فیلم «قصه ها» به کارگردانی رخشان بنی اعتماد، بعد از چهار سال توقیف، سرانجام در سینماهای تهران و شهرستان ها به روی پرده رفته است.

«قصه‌ها» در سال ۱۳۹۰ ساخته شد اما به خاطر مضمون اجتماعی و انتقادی آن و به اتهام “سیاه نمایی” از آن زمان تا امروز اجازه نمایش نداشته است. رخشان بنی اعتماد، در واکنش به اکران عمومی فیلمش گفت: «مهم‌ترین موفقیت یک فیلم ایرانی، نمایش آن در ایران و برای هموطنان ایرانی است.»

«قصه ها» مثل بقیه کارهای بنی اعتماد، مضمونی اجتماعی دارد و بازتاب شرایط جامعه امروز ایران و معضلات اقتصادی و اجتماعی آن است. در این فیلم، حبیب رضایی نقش یک مستند ساز را بازی می کند. زندگی حسن، روایتگر مشکلات کارگرانی است که شرایط سخت زندگی آنها را به ستوه آورده است. علاوه بر رضایی، گلاب آدینه، صابر ابر، فرهاد اصلانی، بابک حمیدیان، نگار جواهریان، محمدرضا فروتن، باران کوثری، پیمان معادی، فاطمه معتمدآریا، حسن معجونی و مهدی هاشمی نقش های اصلی را بازی می کنند.

«قصه‌ها» جایزه بهترین فیلمنامه هفتادویکمین جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد. علی جنتی، وزیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشتر با حضور این فیلم در جشنواره فیلم ونیز مخالفت کرده بود. وزیر ارشاد ضمن حمله به فیلم «قصه ها»، آن را برای اکران نامناسب تشخیص داده و خواستار «برخورد» با آن شده بود. آقای جنتی با انتقاد از حضور فیلم «قصه ها» در جشنواره فیلم ونیز گفته بود: “ این کاری است که باید با آن برخورد کرد. بعضی فیلم‌ها دست روی بعضی زخم‌ها و نقاط سیاه می‌گذارند و این نگاه را به دنیا عرضه می‌کنند که کار نادرستی است.” او در مورد ساخته شدن فیلم «قصه ها» گفت: “قبل از اینکه از ما در مورد این فیلم و حضور جهانی‌اش سوال بشود باید بررسی بشود اصلا چرا قصه ها ساخته شد و چرا این فیلم مجوز ساخت گرفت و بر روی ساختش نظارت نشد.”

«قصه ها» در واقع، ادامۀ سرنوشت شخصیت های فیلم های قبلی بنی اعتماد مثل «خارج از محدوده»، «روسری آبی»، «گیلانه» و «خون‌بازی» است و فیلمساز، تغییرات زندگی آنها را در سایه تحولات سیاسی و اجتماعی پس از انتخابات سال ۸۸ ایران تصویر کرده است. رخشان بنی اعتماد قبلا گفته بود که «قصه ها» در واقع وصیت نامۀ هنری اوست. او در جلسۀ نقد و بررسی این فیلم در جشنواره فیلم فجر در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامۀ کیهان،‌ مبنی بر این‌که آیا بهتر نبود نام این فیلم «بیانیه» گذاشته می‌شد‌؟ گفته بود:” این فیلم براساس اتفاق‌های واقعی است و اگر دربارۀ مسائل غیرواقعی باشد، شاعرانه می‌شود. پس اگر شما اسم این فیلم را بیانیه می‌گذارید، من ترجیح می‌دهم همچنان بیانیه بسازم.”

اکران عمومی فیلم «قصه‌ها» با واکنش های منفی برخی رسانه های وابسته به نیروهای تندرو و محافظه کار مواجه شده است. روزنامه جوان منسوب به سپاه پاسداران، «قصه ها» را فیلمی در ستایش از «فتنه‌گران» توصیف کرد و اکران آن را «تابوشکنیِ» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و«عادی شدن» اکران فیلم‌هایی دانست که به دلیل «محتوای نامناسب» در توقیف به‌سر می‌برند.

در یکی از دیالوگ های فیلم «قصه ها» آمده: “هیچ فیلمی، هیچ وقت، تو هیچ کُمُدی نمونده، بالاخره یه روز، یه جایی دیده می‌شه، چه سازنده‌اش زنده باشد، چه مرده…”
فيلم «قصه ها» چندی پیش با حضور رخشان بنی‌اعتماد در دانشگاه ايالتی نيومکزيکو در آمريکا به نمايش درآمد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد

میزان هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا