ظریف: گفتگوها در یمن باید بدون مشارکت قدرتهای خارجی باشد

ظریف: گفتگوها در یمن باید بدون مشارکت قدرتهای خارجی باشد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

از زمان آغاز بحران در یمن، کشورهای عضو اتحادیۀ عرب و همچنین قدرتهای غربی ایران را متهم به حمایت از حوثی های شیعه می کنند. ایران این اتهام را رد می

آگهی

از زمان آغاز بحران در یمن، کشورهای عضو اتحادیۀ عرب و همچنین قدرتهای غربی ایران را متهم به حمایت از حوثی های شیعه می کنند. ایران این اتهام را رد می کند و مقامات این کشور، تاکید می کنند که بحران یمن یک مسالۀ داخلی است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران با بیان این مطلب در گفتگویی با یورونیوز، گفت: «باید بین گروههای مختلف یمنی گفتگو شود. گفتگویی که با مشارکت یمنی ها صورت بگیرد. دیگران نباید در این گفتگوها مشارکت کنند. این گفتگوها نه مذاکره بین یمنی ها و کشورهای خارجی است و نه مذاکره میان کشورهای خارجی با یکدیگر. قدرت های خارجی نباید شرطی برای آیندۀ یمن تعیین کنند و وارد این مذاکرات هم نشوند. باید مذاکرات میان گروههای مختلف یمنی را تسهیل کنیم و ما برای اینکار آماده هستیم.»

عربستان سعودی ائتلافی را از یکماه پیش و با مشارکت ده کشور منطقه بمنظور بمباران مواضع حوثی ها و نیروهای نظامی طرفدار علی عبدالله صالح رییس جمهوری سابق این کشور آغاز کرده است. اعضای این ائتلاف و کشورهای غرب، ایران را به حمایت از حوثی های شیعه متهم می کنند. احتمال تبدیل این بمباران ها به جنگ زمینی میان این ائتلاف و حوثی ها وجود دارد.

بحران یمن در حالی در کانون توجه کشورهای منطقه و سازمان های بین المللی قرار دارد که جمال بن عمر، نمایندۀ ویژه سازمان ملل برای حل بحران یمن از سمت خود استعفا داد. وی در سال ۲۰۱۲ از سوی سازمان ملل متحد برای میانجی گری در حل بحران یمن منصوب شده بود.

جمال بن عمر به شدت از سوی متحدان عبد منصور هادی، رییس جمهوری یمن که در پی این بحران به عربستان سعودی گریخته است، و همچنین کشورهای عضو ائتلاف تحت رهبری عربستان مورد انتقاد بود.

بحران سیاسی در یمن از سال ۲۰۱۲ و بعد از کناره گیری علی عبدالله صالح، رییس جمهوری سابق این کشور شدت گرفته و به یک جنگ داخلی تبدیل شده است.

حوثی های شیعه با حمایت طرفداران علی عبدالله صالح از ماه سپتامبر شهر صنعا پایتخت یمن را به تصرف خود درآورده و در تلاش برای تصرف شهر بندری عدن به جنوب کشور سرازیر شده اند.

شورای امنیت سازمان ملل در تلاش برای حل بحران یمن روز پانزدهم آوریل قطعنامه ای را صادر کرد که بموجب آن، رییس جمهوری سابق این کشور و رهبر حوثی ها تحریم شده اند.

این قطعنامه با ۱۴ رای مثبت به تصویب رسید و روسیه به این قطعنامه رای ممتنع داد. روسیه همچنین با انتخاب اسماعیل ولد شیخ بعنوان نمایندۀ جدید سازمان ملل در بحران یمن مخالفت کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحولات اخیر یمن از نگاه کارشناسان یورونیوز

جنگ داخلی، یمن را به زمینه ای مساعد برای حضور داعش تبدیل می کند

یمن؛ میدان جدید جنگ سرد بین ایران و عربستان؟