منطقه شمال نیجریه، جولانگاه بیش از یک دهه بوکوحرام

منطقه شمال نیجریه، جولانگاه بیش از یک دهه بوکوحرام
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گروه تندروی اسلامی و مسلح بوکوحرام که نام رسمی آن به عربی “جماعة أهل السنة للدعوة والجهاد” است در سال ۲۰۰۲ در شمال شرق نیجریه در شهر مایدوگوری توسط

آگهی

گروه تندروی اسلامی و مسلح بوکوحرام که نام رسمی آن به عربی “جماعة أهل السنة للدعوة والجهاد” است در سال ۲۰۰۲ در شمال شرق نیجریه در شهر مایدوگوری توسط محمد یوسف بنیانگذاری شد. او که پدر معنوی این گروه به شمار می رود بعد تر در سال ۲۰۰۹ توسط نیروهای ارتش نیجریه کشته شد. این گروه خواهان برقراری شریعت و پاکسازی جامعه از مظاهر غربی هستند.

معنای واژگانی بوکوحرام اندیشه ایدئولوژیکی این گروه را تا اندازه ای روشن می سازد. بوکو به معنای کتاب و حرام دال بر بر ممنوعیت است. در واقع این گروه تمامی کتابها را به جز قرآن، کتاب مقدس مسلمانان، حرام می داند. این گروه با نشانه های غربی شدن سر دشمنی دارد.

A great illustrated timeline from @AndyComics on the rise of Boko Haram in Nigeria https://t.co/H2mGvYC92cpic.twitter.com/rIdKR6Qlx8

— The Nib (@thenib) 27 Mars 2015

بوکوحرام حمله های نظامی خود را در نیجریه به طور اخص و گسترده از سال ۲۰۰۹ آغاز کرد. تا پیش از این تاریخ این گروه دست به برخی حمله های محلی می زد. با کشته شدن بنیانگذار این گروه، برخی از اعضای آن به کشور چاد گریختند. فعالیت این گروه تا سال ۲۰۱۰ در هاله ای از ابهام قرار گرفت و درگیری های درون گروهی بر سر جانشینی رهبری این گروه در جریان بود. تا اینکه در ژوییه ۲۰۱۰ شخصی به نام ابوبکر شکائو در ویدویی اعلام کرد که او رهبری این گروه را به عهده دارد و پیگیری حمله های مسلحانه را وعده داد.

ظاهر شدن در ویدوئوها برای این رهبر جدید وسیله ای برای ابراز نظرهای تبلیغاتی و تحدید مستقیم قدرت مرکزی نیجریه به شمار می رفت. از سال ۲۰۱۱ این گروه حمله های مسلحانه و گاه و بیگاه انتحاری خود را متوجه کلیساهای مسحیان نیجریایی و مراکز پر جمعیت چون راه آهن، هتل و مراکز دولتی کرد.

با روی کار امدن گودلاک جاناتان، رییس جمهوری پیشین نیجریه، و علی رغم تلاش های دولت برای مذاکره با این گروه، بوکوحرام به اقدامات تروریستی خود ادامه داد. در جریان یک حمله انتحاری به مقر سازمان ملل متحد در آبوجا، پایتخت نیجریه، شماری از کارکنان این سازمان کشته شدند.

خشونت های بوکوحرام علیه مسیحیان نیجریه به اندازه ای گسترده بود که پاپ بندیکت شانزدهم در سال ۲۰۱۲ آنچه را که حمله های تروریستی به مسیحیان خوانده بود نکوهش کرد و خواستار دست نیازیدن به حمله های تلافی جویانه شد.

تنش ها میان دولت نیجریه و گروه اسلام گرا در سال ۲۰۱۴ به اوج خود رسید. بوکوحرام در ماه آوریل با حمله یه مدرسه ای، موفق به ربودن بیش از ۲۰۰ دختر دانش آموز در شهری در شمال شرقی نیجریه شد. اندکی بعد، بوکوحرام دختران دانش آموز را به صورت محجبه در ویدئویی نشان داد. در این ویدئو برخی از دختران اعلام می کردند که پیش از این مسیحی بوده و به اسلام گرویده اند.

ربوده شدن این دختران دانش آموز در نیجریه عکس العمل های زیادی را در این کشور و دیگر نقاط جهان به همراه داشت. برخی از معلم ها و شماری از مردم در نیجریه برای آزادی دانش آموزان دست به تظاهرات زدند. میشل اوباما، همسر باراک اوباما، رییس جمهوری ایلات متحده آمریکا، هیلاری کلینتون و ملاله یوسف زی از جمله کسانی بودند که در اقداماتی بشر دوستانه خوهان آزدای این دانش آموزان شدند.

در واکنش به این اقدامات، رهبر این گروه در ویدئویی دیگر تهدید به فروش دختران ربوده شده کرد و از مردم خواست که به جای فرستادن دخترانشان به مدرسه، آنها را به ازدواج در سنین پایین ترغیب کنند.

چندی بعد، در ماه اوت همان سال، بوکوحرام تشکیل حکومت اسلامی را در در شمال نیجریه، در استان “بورنوور” در مناطق تحت اشغال خود اعلام کرد. دولت نیجریه این ادعا را بی اساس خواند.

#BokoHaram n'a pas chômé en ce début d'année 2015... #28minpic.twitter.com/cZEnbE7wyy

— 28 minutes (@28minutes) 26 Mars 2015

​ در مارس ۲۰۱۵ پیامی صوتی از ابوبکر شکائو در توییتر بوکوحرام منتشر شد که بیعت این گروه را با ابوبکر البغدادی، رهبر گروه موسوم به دولت اسلامی اعلام می کرد. ابوبکر البغدادی از تابستان سال ۲۰۱۴ با تصرف بخش هایی از شرق سوریه و شمال غربی عراق، در این مناطق داعیه تشکیل خلافت اسلامی کرده است. در همان ماه، گروه دولت اسلامی پیامی صوتی را منتشر کرد که از گسترش خلافت اسلامی تا غرب آفریقا خبر می داد و بیعت این گروه را می پذیرفت.

در ماه مارس ۲۰۱۵، نیجریه همراه با کشور همسایه، چاد، دست به حمله های مشترکی علیه مواضع بوکوحرام در شمال زدند. با روی کار آمدن محمد بخاری، رییس جمهوری جدید نیجریه، در اواخر ماه مارس سال جاری، عده ای بر این باورند که دولت کار آمدی بیشتری در مقابله با گروه بوکو حرام خواهد داشت. آقای بخاری ژنرال سابق ارتش است. برخی گودلاک جانان، رییس جمهوری پیشین، را متهم به جدی نگرفتن این گروه می کنند.

آدم ربایی، حمله های انتحاری، کشتار غیر نظامیان و کودکان در نیجریه و برخی کشورهای همسایه چون کامرون از جمله اقدامات این گروه بوده است. به گفته برخی منابع، این گروه منابع مالی خود را با اخاذی از ساکنان شهرها و روستاها به بهانه گرفتن غرامت جنگی، فروش زنان و دختران ربوده شده و همچنین قاچاق مواد مخدر فراهم می کند. سازمان های مدافع حقوق بشر این گروه را به جنایت و جرایم جنگی از جمله تجاوز جنسی، استفاده از سربازان کودک، اقدامات وحشیانه متهم کرده اند.

Comment se finance #BokoHaram ? Queslques hypothèses. #28minpic.twitter.com/QW7YeH602o

— 28 minutes (@28minutes) 26 Mars 2015

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نیروهای امنیتی نیجریه عملیات نجات یکی از گسترده‌ترین آدم‌ربایی‌های این کشور را آغاز کردند

پیام خوش آمدگویی در آسابا؛ داستان عجیب پروازی که فکر می‌کرد به مقصد رسیده است

چرا مردم نیجریه دیوانه شکستن رکوردهای گینس شده‌اند؟