استعفای وزیر حمل و نقل ایتالیا در پی برملا شدن جزئیات یک فساد مالی

استعفای وزیر حمل و نقل ایتالیا در پی برملا شدن جزئیات یک فساد مالی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موریزیو لوپی، وزیر حمل و نقل و زیرساخت های ایتالیا روز جمعه پس از برملا شدن ارتباطش با یک پرونده جدید فساد دولتی در حضور نمایندگان پارلمان این کشور

آگهی

موریزیو لوپی، وزیر حمل و نقل و زیرساخت های ایتالیا روز جمعه پس از برملا شدن ارتباطش با یک پرونده جدید فساد دولتی در حضور نمایندگان پارلمان این کشور استعفای خود را اعلام کرد. لوپی تنها هفتاد دو ساعت پس از انتشار جزئیات این رسوایی در مطبوعات اینالیا تصمیم به استعفا گرفت و نخست وزیر را در جریان تصمیم خود گذاشت.

او پنجشنبه شب در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی ایتالیا از تصمیم خود برای ترک دولت خبر داده بود.
لوپی ضمن سیاسی قلمداد کردن استعفایش در بخشی از سخنان خود در پارلمان تاکید کرد: “زمانی که من وزیر شدم هرگز از مسئولیت خود به عنوان یک پدر و یک همسر استعفا ندادم و امروز نیز این کار را نخواهم کرد. برای من خانواده در اولویت قرار دارد خیلی جلو تر از یک سمت معتبر و با پرستیژ.”

در پی دستگیری چهار فرد مرتبط با این پرونده که یکی از آنها استفانو پوروتی تاجر سرشناس ایتالیایی و از دوستان دیرین و بسیار نزدیک وزیر حمل و نقل و و زیرساخت های ایتالیا است موریزیو لوپی، وزیر مستعفی از چند روز پیش تحت شدیدترین فشارها از سوی مطبوعات و افکار عمومی قرار داشت. بر اساس این پرونده پوروتی، دوست نزدیک وزیرعلاوه بر پرداخت رشوه های متعدد در قالب هدیه، به خوبی از این ارتباط برای برنده شدن در مناقصات عمده و کلان عمرانی سود برده است.

یکی دیگر از دستگیر شدگان که ظاهرا از دلالان و مقاطعه کاران مرتبط با دولت است متهم است یک ساعت گرانقیمت رولکس را به پسر وزیر هدیه داده و نیز بلافاصله پس از اتمام تحصیلات و کسب مدرک برای این مهندس جوان شغلی مناسب دست و پا کرده است.

لوپی قبل از استعفا نیز در جریان نطق روز چهارشنبه خود در پارلمان با انتقاد شدید اعضای حزب مخالف دولت موجه شد که او را وزیر رولکس خطاب می کردند.

وی در سخنان روز جمعه خود در پارلمان اعتراف کرد که اشتباه کرده و باید به پسرش گوشزد میکرده تا ساعت را پس دهد. لوپی همچنین تصریح کرد برخلاف انچه در مطبوعات درج شده قیمت این ساعت ده هزار یورو نیست بلکه تنها سه هزار و پانصد یورو است.

وزیر حمل و نقل زیر ساخت های ایتالیا با این وجود تاکید کرد برای دفاع از اتهاماتش به پارلمان نیامده واستعفای او بیشتر برآمده از یک تصمیم سیاسی است و نه اتهامات قضایی.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روبرتو مانچینی از هدایت تیم ملی فوتبال ایتالیا کنار کشید

تقسیم ثروت ۶ میلیارد یورویی‌ برلوسکونی؛ دوست دختر ۳۳ ساله ۱۰۰ میلیون یورو به ارث برد

درگذشت برلوسکونی؛ بیادماندنی‌ترین لباس‌ها، گاف‌ها و لحظه‌ها از نخست‌وزیر اسبق ایتالیا