نظرسنجی ها از پیروزی ائتلاف لیونی - هرتزوگ خبر می دهد

نظرسنجی ها از پیروزی ائتلاف لیونی - هرتزوگ خبر می دهد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسحاق هرتزوگ ، رهبر حزب اتحاد کارگران اسراییل است و از سال ۲۰۱۳ به یکی از مهمترین چهره های اپوزیسیون بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی این کشور تبدیل

آگهی

اسحاق هرتزوگ ، رهبر حزب اتحاد کارگران اسراییل است و از سال ۲۰۱۳ به یکی از مهمترین چهره های اپوزیسیون بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی این کشور تبدیل شده است. وی و تزیپی لیونی، که سابقا وزیر خارجه و وزیر دادگستری بوده و به خانوادۀ راست میانه روی اسراییل تعلق دارد، در انتخابات پارلمانی پیش رو، ائتلاف مشترکی را علیه بنیامین نتانیاهو تشکیل داده اند. این دو برای این انتخابات، لیست مشترکی را تحت نام “اتحاد صهیونیستی” و با شعار یک کشور یهودی دموکراتیک ارائه داده اند.

اسحاق هرتزوگ با وجود سابقۀ سیاسی کمی که نسبت به بنیامین نتانیاهو دارد، در نظرسنجی ها پیشتاز این انتخابات معرفی می شود و نسبت به رقیب خود شانس بیشتری برای کسب اکثریت دارد. رهبر حزب کارگر اسراییل که دانش آموختۀ دانشگاههای تل آویو و نیویورک در رشتۀ حقوق است، از نارضایتی عمومی ناشی از مشکلات داخلی و بویژه اقتصادی در اسراییل علیه بنیامین نتانیاهو استفاده می کند.

وی همواره در نطق های انتخاباتی خود بر این مساله تاکید می کند و از هواداران می خواهد با تجمیع نیروی خود برای این پیروزی با یکدیگر متحد شوند در غیراینصورت، بنیامین نتانیاهو پیروز می شود.

اسحاق هرتزوگ که ۵۴ سال دارد، در دولت آریل شارون، وزیر ساخت و ساز بود و بعد از آن نیز وزارت گردشگری را در دولت های نتانیاهو و اولمرت به عهده داشت. در سال ۲۰۱۱ و پس از آنکه حزب کارگر ائتلاف با بنیامین نتانیاهو را ترک کرد، وی نیز از وزارت گردشگری استعفا داد و همراه با تزیپی لیونی اپوزیسیون را تشکیل داد.

دو سال بعد از آن یعنی در سال ۲۰۱۳، بعنوان رهبر حزب کارگر انتخاب شد و اکنون در راس همین حزب و در غالب اتحاد با تزینی لیونی، رهبر حزب هتنوعا یا جنبش، برای پیروزی به میدان آمده است.

رییس حزب هتنوعا نیز، رقیب قدری برای بنیامین نتانیاهو تلقی می شود. وی وزارت خارجۀ اسراییل و معاونت نخست وزیری را در کارنامۀ خود دارد و همانند متحد خود دانش آموختۀ حقوق است.

تزیپی لیونی یکی از مدافعان جنگ در غزه در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ بود که به جنگ ۲۲ روزه معروف شد و یکی از خونین ترین جنگ های اسراییل و حماس بود. این موضع گیری وی که در آن زمان وزیر خارجۀ اسراییل بود صدور حکم جلب از سوی یک دادگاه بریتانیایی به اتهام جنایت جنگی را در پی داشت. این حکم که با اعتراض دولت اسراییل مواجه شد بعد از لغو سفر تزیپی لیونی به بریتانیا لغو شد.

وی همچون متحد خود، روابط خوبی با آریل شارون، نخست وزیر وفات یافتۀ اسراییل داشت و در سال ۲۰۰۵، حزب لیکود را ترک کرد و به حزب کدیما پیوست.

پس از آنکه آریل شارون به دلیل سکتۀ مغزی به کما رفت، ایهود باراک به عنوان رییس حزب کدیما در انتخابات پیروز شد و به نخست وزیری رسید. تزیپی لیونی نیز بعنوان وزیر خارجۀ اسراییل انتخاب شد.

سخنان وی در مورد اینکه درگیری میان سربازان اسراییلی و سربازان فلسطینی در جبهه ها را نمی توان در قالب تروریسم یا حمله به شهروندان اسراییلی قرار داد، خشم یهودیان افراطی را برانگیخت. اگر چه وی در این سخنان که در مصاحبه ای با یکی از شبکه های آمریکایی مطرح کرده بود، بر مقابله با کسی که به یک سرباز اسراییلی شلیک می کند، تاکید کرده و از نابودی دشمن سخن گفته بود.

تزیپی لیونی در مقام وزیر خارجۀ اسراییل، بارها تاکید کرده است که تشکیل کشور فلسطین از طریق مذاکره و به رسمیت شناختن اسراییل ممکن است. با این وجود، هنگامی که محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین درخواست برسمیت شناختن فلسطین در سازمان ملل را ارائه داد، خشم خود را از این اقدام پنهان نکرد و اعلام کرد “اینکار بیهوده است چرا که سازمان ملل تاکنون هیچ کشوری را به هیچ کس نداده است.”

نظرسنجی ها از شانس زیاد این مامور سابق موساد برای کسب کرسی های بیشتر در ائتلافی که همراه با اسحاق هرتزوگ تشکیل داده، خبر می دهد. طبق این نظرسنجی ها، این دو موفق به کسب دست کم ۲۴ کرسی از کنست، پارلمان اسراییل خواهند شد در حالیکه بنیامین نتانیاهو در راس حزب لیکود، شانس کسب ۲۰ کرسی را دارد. با اینحال برای تشکیل دولت آینده به طور مستقل به ۶۱ کرسی در پارلمان نیاز است و به نظر می رسد حتی اتحاد هرتزوگ – لیونی نیز برای تشکیل دولت آیندۀ خود باید به ائتلاف با دیگر احزاب روی بیاورد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم

حمله موشکی حزب‌الله به اسرائیل یک کشته برجای گذاشت

تصویب قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس فوری در غزه؛ نتانیاهو سفر هیات اسرائیلی را به آمریکا لغو کرد