گروه تماس در نشست مینسک در جستجوی صلح برای شرق اوکراین

گروه تماس در نشست مینسک در جستجوی صلح برای شرق اوکراین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایندگان گروه موسوم به تماس می گویند در گفتگوهای مقدماتی نشست مینسک که سه شنبه شب در پایتخت بلاروس برگزار شد، توافقی در زمینه برقراری آتش بس در شرق

آگهی

نمایندگان گروه موسوم به تماس می گویند در گفتگوهای مقدماتی نشست مینسک که سه شنبه شب در پایتخت بلاروس برگزار شد، توافقی در زمینه برقراری آتش بس در شرق اوکراین حاصل نشده است.

این در حالی است که ایتارتاس، خبرگزاری رسمی روسیه از توافق این گروه در زمینه آتش بس خبر داده بود.

سران کشورهای روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان امروز چهارشنبه در نشست مینسک در جستجوی یافتن راه حلی برای پایان بخشیدن به بحران اوکراین هستند؛ بحرانی که تا کنون جان دست کم ۵۴۰۰ نفر را گرفته و یک و نیم میلیون آواره بر جا گذاشته است.

نمایندگان جدایی طلبان در گفتگوهای مقدماتی دیشب پیشنهادهای خود را ارائه کردند. ولادیسلاو دینوو، نماینده جمهوری خودخوانده لوهانسک می گوید: «طرحی را پیشنهاد کرده که اساس آن مبتنی بر مجموعه تدابیر نظامی و سیاسی است که امکان ایجاد یک دوره ثبات و آرامش را در منطقه فراهم می سازد.»

در توافق گذشته مینسک در ماه سپتامبر که هرگز به اجرا درنیامد، ایجاد یک منطقه حائل ۳۰ کیلومتری و عقب کشیدن تجهیزات و ادوات نظامی تا فاصله ۱۵ کیلومتر برای دو طرف درگیر درنظر گرفته شده بود.

نمایندگان گروه تماس امروز چهارشنبه شرایط تازه ای را بررسی می کنند تا به توافق جدیدی برسند. موضوعاتی چون گستره و مختصات منطقه حائل میان نیروهای درگیر، نحوه خروج سلاح ها و نقش احتمالی نیروهای بین المللی در حفظ آتش بس از محورهای اصلی در تنظیم توافقنامه جدید مینسک هستند.

گرچه دستیابی به آتش بس قطعی و پایدار در نشست مینسک دور از انتظار است، اما امید می رود که توافقی در زمینه تعیین منطقه حائل و در نتیجه عقب کشیدن تجهیرات سنگین نظامی حاصل شود که در آن صورت گام مهمی در برقراری صلح و آرامش در منطقه برداشته خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نشست مینسک؛ «آخرین فرصت» برای دستیابی به صلح در اوکراین

تلاش ازبکستان برای جذب گردشگر با تکیه بر میراث فرهنگی و توسعهٔ زیرساخت

گوترش بر سر اقلیم: بشریت یک انتخاب دارد: همکاری یا نابودی؛ ماکرون: آمریکا و چین سهم بیشتری بپردازند