بررسی بحران اوکراین در گفتگو با ۲ سیاستمدار

بررسی بحران اوکراین در گفتگو با ۲ سیاستمدار
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

جنگ داخلی در اوکراین، و حمایت روسیه از جدایی طلبان منجر به رویارویی غرب با این کشور و اعمال تحریم های اقتصادی علیه روسیه شده است. مذاکرات برای پایان دادن به این تنش نظامی با جدایی طلبان و روسیه تاکنون به نتیحۀ دلخواه نرسیده و نشانه هایی ازخاتمه جنگ در این منطقه نیز دیده نمی شود.

در حاشیۀ کنفرانس مونیخ، خبرنگار یورونیوز با ولفگانگ ایشینگر، فرستادۀ سابق ویژۀ سازمان همکاری و امنیت اروپا در اوکراین و رییس کنفرانس مونیخ، گفتگویی صورت داده است که در پی می آید. ولفگانگ ایشینگر، در پاسخ به احتمال شدیدتر شدن فشارها بر روسیه می گوید: “اگر تمامی تلاش های دیپلماتیک شکست بخورند و نیاز به افزایش سطح فشارها داشته باشیم، در آنصورت باید تمامی گزینه های پیش رو را با دقت مطالعه کنیم. گمان نمی کنم که کنار گذاشتن یک گزینه یا ایده قبل از بررسی دقیق آن، فکر خوبی باشد. از یک سو اگر اقدام به توزیع سلاح بکنیم، خطرات زیادی به دنبال خواهد داشت و از سوی دیگر نیز، اگر کاری صورت نگیرد، خطر تقسیم کشور وجود دارد. اگر این امر اتفاق بیفتد، به معنای ترک بسیاری از اصولی خواهد بود که امنیت اروپایی ها بر اساس آنها ساخته شده است.”

یورونیوز: آیا واقعا نمونه ای هست که نشان بدهد تحریم های اقتصادی، سیاست خارجی کشور پرقدرتی مثل روسیه را تغییر داده باشد؟

ولفگانگ ایشینگر، فرستادۀ سابق ویژۀ سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین: “تحریم ها واقعا یکی از ابزارهای بد دیپلماسی است، هیچ شکی در این مورد نیست. خیلی خوب جواب نمی دهد و اگر هم موثر واقع شود، همیشه عوارض جانبی خواهد داشت. از آنجمله، در داخل کشور به کمک رهبران می آید و همه از اینکه کشور از خارج هدف حمله قرار گرفته، حرف خواهند زد. به همین خاطر، تحریم واقعا ایدۀ خوبی نیست. چکار دیگری می توانیم بکنیم؟ تحریم با وجود اینکه ابزار خوبی نیست اما تنها گزینۀ پیش روی ماست. در شرایطی که با یک موقعیت دیپلماسی کلاسیک روبرو هستید و راهکارهای زیادی هم وجود ندارد، و از میان این راهکارها، هیچکدام به اندازۀ کافی خوب به نظر نمی رسد، در نتیجه مجبور خواهید بود که بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنید.”

یورونیوز: “آیا پوتین سعی می کند شرق را جدا کند؟

ولفگانگ ایشینگر، ولفگانگ ایشینگر، فرستادۀ سابق ویژۀ سازمان همکاری و امنیت اروپا در اوکراین: “عجیب می بود اگر او از اختلافات میان برخی از کشورها و متحدان غربی برای رسیدن به اهداف خود استفاده نمی کرد. البته ما به تحمیل تحریم ها ادامه می دهیم. از نقطه نظر روسیه، این اقدام دوستانه نیست. آنها معتقدند که تحریم ها به طور وحشتناکی غیردوستانه است. اگر من یک مشاور روسی بودم، می گفتم که باید تمام تلاش خودمان را برای چند دسته کردن این افراد انجام بدهیم تا دوباره تحریم ها را برای یک دورۀ دیگر تمدید نکنند. منافع روسیه در این امر است و برای این کشور باید هم اینطور باشد.”

گفتگو با آناتولی آناتونوف، معاون وزیر دفاع روسیه

جیمز فرانی، گزارشگر یورونیوز در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ نظر آناتولی آناتونوف، معاون وزیر دفاع روسیه را درباره نقش کشورش در بحران اوکراین جویا شده است.

یورونیوز: تعداد زیادی از شرکت کنندگان در نشست امنیتی مونیخ بر این باورند که روسیه مفاد توافقنامه مینسک را اجرا نکرده است و همچنین تمایل زیادی هم به گفتگوها ندارد.

آناتولی آناتونوف: لطفا فراموش نکنید که روسیه از اعضای درگیر در این جنگ نیست و در آن شرکت ندارد.

یورونیوز: افرادی هستند که با حرف های شما موافق نیستند.

آناتولی آناتونوف: درباره شرایط آن منطقه شایعات زیادی وجود دارد.

یورونیوز: شما می گویید در این جنگ شرکت ندارید و هیچ نقشی هم بازی نمی کنید. خوب پس چرا در گفت و گو های صلح شرکت می کنید؟

آناتولی آناتونوف: روسیه معتقد است که یافتن راه حل در گرو گفت و گو میان مقامات کی یف و نیروهای دفاعی در لوهانسک و دونتسک است.

یورونیوز: آیا منظور شما جدایی طلبان است؟

آناتولی آناتونوف: ما آنها را جدایی طلب نمی خوانیم. آنها خواهان احترام به حقوقشان هستند. آنها نمی خواهند تنها به یک زبان صحبت کنند. اگر کی یف صحبت به زبان روسی را ممنوع کند چه می گویید. آنها خواهان صحبت به زبان مادریشان هستند.

یورونیوز: قانون اساسی اوکراین این حق را به رسمیت شناخته است.

آناتولی آناتونوف: اما صحبتهایی درباره ایجاد محدودیت های جدید به گوش می رسد.

آگهی

یورونیوز: ولی هرگز اجرا نشده است.

آناتولی آناتونوف: درست است، من هم از آن استقبال می کنم. در واقع ما می خواهیم کمک کنیم تا آنها (کی یف و جدایی طلبان) به توافق برسند.

یورونیوز: شما به شکل واضح گفتید که به جدایی طلبان اسلحه ندادید، پس آنها تجهیزات نظامی شان را از کجا تهیه کردند؟

آناتولی آناتونوف: انبارهای اسلحه و تجهیزات نظامی در تمام مناطقی که بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند، از جمله اوکراین وجود داشته است. نیروهای که در حال دفاع از خودشان هستند از این تجهیزات استفاده می کنند. همچنین تجهیزات نظامی زیادی هم از ارتش گرفتند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند

توقف پیشروی روس‌ها در محدوده آودیئیفکا؛ اوکراین: کشتی ۶۵ میلیون دلاری روسیه را هدف گرفتیم

فرمانده ارتش اوکراین: وضعیت در جبهه نبرد با وجود مهار حملات روس‌ها «دشوار» است