راه حل سیاسی یا انسانی، پناهجویان سوری به کدامیک بیشتر نیاز دارند؟

راه حل سیاسی یا انسانی، پناهجویان سوری به کدامیک بیشتر نیاز دارند؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هشدار سازمان ملل متحد در مورد وضعیت رو به وخامت پناهجویان سوری هنوز پابرجاست. میلیون ها نفر از اتباع این کشور که از جنگ داخلی گریخته اند، در شرایط

آگهی

هشدار سازمان ملل متحد در مورد وضعیت رو به وخامت پناهجویان سوری هنوز پابرجاست. میلیون ها نفر از اتباع این کشور که از جنگ داخلی گریخته اند، در شرایط ناگواری در اردوگاههای مرزی در ترکیه و لبنان زندگی می کنند. کمبود مواد غذایی، شرایط بد آب و هوایی و ناکافی بودن امکانات پزشکی و درمانی از جمله مواردی است که این پناهجویان را تهدید می کند. لبنان یکی از مقاصد اصلی این پناهجویان است اما این کشور به تازگی شرایط سختی برای ورود این گریختگان از جنگ و ویرانی تعیین کرده است.

مقامات سازمان ملل می گویند این گونه رفتارها می تواند به بدتر شدن اوضاع پناهجویان سوری منجر شود. در نشست منطقه ای بوداپست که روز سوم فوریه برگزار شد، ۵۴ کشور برای یافتن راه حلی برای کمک به این پناهجویان گرد هم جمع شدند.

والری آموس، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور انساندوستانه، یکی از حاضرین در این نشست بود. وی در این نشست از شرکت کنندگان خواست به موقعیت اسفناک این پناهجویان توجه کرده و برای برون رفت از این شرایط تلاش کنند. معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور انساندوستانه در این باره به خبرنگار یورونیوز گفت: “این وضعیت ناامید کننده است، من فکر می کنم مهم است که با احساس وظیفۀ بیشتری به این مساله که نقض قوانین بین المللی بشردوستانه است، پاسخ داده شود. حتی محموله های ارسال شده توسط کاروان های انساندوستانه هم به دست این پناهجویان نمی رسد و از آنها دریغ می شود. این مساله رسوایی مطلق است، مردم در آنجا ناامیدانه منتظر دریافت کمک های پزشکی هستند.”

در چنین شرایطی، حتی سازمان های انساندوستانۀ بین المللی از جمله صلیب سرخ نیز امکان حضور در این کشور را ندارند. داعش تاکنون بسیاری از خبرنگاران و امدادگران را در سوریه و عراق دستگیر و آنها را به قتل رسانده است. الحاج آمادو گوییه آسی، دبیر کل فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر با بیان این نکته، از سیاستمداران می خواهد با مسوولیت پذیری بیشتری به وظایف خود عمل کنند.

دبیر کل فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر در این باره به یورونیوز گفت: “بحران این منطقه فقط انسانی نیست بلکه منشا سیاسی دارد. ما بعنوان مسوولان سازمان های انساندوستانه به دنبال پاسخی برای این بحران هستیم. همینطور از رهبران کشورها می خواهیم یک راه حل سیاسی برای حل این مشکلات بیابند تا کمتر چنین بحران هایی داشته باشیم.

در این فاصله، وضعیت پناهجویان بدتر می شود. کشورهای مجاور از جمله ترکیه، اردن و لبنان بیشترین پناهجویان را در خود جای داده اند. بر اساس اعلام سازمان ملل متحد، نزدیک به ۴ میلیون نفر به این کشورها گریخته اند که سهم ترکیه و لبنان بیش از دیگر کشورهاست.

بیش از یک میلیون نفر توسط سازمان ملل متحد در لبنان ثبت نام شده و در اردوگاههای مرزی مستقر شده اند. بسیاری از این پناهجویان نیز در دیگر شهرهای لبنان از جمله بیروت ساکن هستند. در ترکیه نیز دست کم یک میلیون و ۶ششصد هزار نفر از پناهجویان سوری در اردوگاهها ساکن هستند. اردن، عراق و مصر نیز پذیرای بیش از ۶۰۰ هزار پناهجوی اهل سوریه است.

برخی از پناهجویان نیز توانسته اند خود را به کشورهای شمال آفریقا و جنوب اروپا برسانند. سی هزار تن از این پناهجویان از سوی آلمان در این کشور جای داده شده اند. در استان کبک در کانادا نیز ۱۳۰۰ نفر از سوری های گریخته از جنگ که عمدتا مسیحی هستند، توسط دولت در اردوگاههای پناهندگان مستقر شده اند.

از زمان آغاز ناآرامی ها در سوریه در ماه ژانویۀ ۲۰۱۱ تاکنون، نزدیک به دویست هزار نفر جان خود را از دست داده اند. این ناآرامی ها ابتدا با مخالفت ها علیه بشار اسد، رییس جمهوری این کشور آغاز شد اما رفته رفته به قدرت گرفتن گروه های افراطی نظیر داعش و جبهۀ النصر منجر شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دستگیری بیش از ۳۰۰ نفر در ترکیه به ظن ارتباط با گروه داعش

قلیچداراوغلو در جستجوی آرای ملی‌گرایان؛ «پیروزی اردوغان یعنی ۱۰ میلیون پناهنده دیگر»

بلندپروازی هواپیمایی ترکیه؛ غذا با ستارهٔ میشلن، و تربیت خلبان برای دنیا