اوکراین به ناتو نزدیک می شود

اوکراین به ناتو نزدیک می شود
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیمیتری مدودیف، نخست وزیر روسیه گفته است که عضویت اوکراین در ناتو این کشور را به دشمن بالقوه برای روسیه تبدیل می کند.

آگهی

گزارش تحلیلی

اوکراین به دنبال پیوستن به اتحادیۀ اروپاست و عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، این کشور را یک گام بیشتر به اروپا نزدیک می کند. پارلمان این کشور با رای دادن به لغو قانون عدم وابستگی به سازمانها و بلوک خاص در اوکراین، زمینه های پیوستن این کشور به ناتو را فراهم کردند.

عضویت اوکراین در ناتو می تواند موجب تیره تر شدن روابط میان این کشور و روسیه شود که در حال حاضر از جدایی طلبان شرق اوکراین حمایت می کند. دیمیتری مدودیف، نخست وزیر روسیه در این باره گفته است که عضویت اوکراین در ناتو این کشور را به دشمن بالقوه برای روسیه تبدیل می کند.

پیش از آغاز این تحرکات، تنها ۴۰ درصد از مردم اوکراین موافق پیوستن این کشور به ناتو بودند. از زمانی که با دخالت روسیه، کریمه از اوکراین جدا شد و شرق این کشور نیز متشنج شده است، شمار موافقان عضویت اوکراین در ناتو به بیش از ۵۴ درصد از جمعیت کشور رسیده است. والری کملکو، رییس موسسه بین المللی جامعه شناسی در کی یف، پایتخت اوکراین، در این باره می گوید: “بعد از اینکه روابط میان روسیه و اوکراین پیچیده و تیره شد، مردم که تا آنزمان فکر می کردند روسیه کشور دوست و برادر است، تغییر عقیده دادند و اکنون موضع آنها تغییر یافته است.”

شروع روابط رسمی میان اوکراین و ناتو به سال ۹۱ میلادی باز می گردد. در آن سال، اوکراین به شورای همکاریهای آتلانتیک شمالی پیوست. پس از «انقلاب نارنجی»، ویکتور یوشچنکو بعنوان رییس جمهور اوکراین بارها به دعوت ناتو در اجلاس های سالانه این سازمان شرکت کرد.

بلوک مخالف روسیه از جمله یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین خواهان پیوستن به ناتو هستند. وی در مقام نخست وزیر دولت وقت اوکراین، در اجلاس بخارست در آوریل ۲۰۰۸ با اظهار امیدواری برای پیوستن کشورش به ناتو، این درخواست را رسما ارائه داد.

نخست وزیر سابق اوکراین در این باره می گوید: “نظر رسمی کشورهای مخالف پیوستن اوکراین به ناتو در آنزمان در پاسخ به درخواست ما، عدم حمایت مردم از این طرح بود. در ان هنگام، کمتر از ۲۰ درصد از مردم اوکراین از عضویت کشور در ناتو حمایت می کردند.”

در این فاصله، ویکتور یانوکوویچ که طرفدار روسیه بود در اوکراین به ریاست جمهوری رسید و در سال ۲۰۱۰ طرح پیوستن به ناتو را متوقف کرد.

پارلمان در آن هنگام به دستور رییس جمهوری اوکراین، قانونی را تصویب کرد که عضویت در ناتو را مخالف قانون اساسی کشور تشخیص می داد. در این قانون تصریح شده بود که این کشور نیازی به اتحاد سیاسی و نظامی با هیچ سازمانی ندارد و به ناتو نمی پیوندد.

اولکساندر سوشکو، مدیر مرکز مطالعات همکاری های اروپا و آتلانتیک می گوید: “اوکراین امیدوار بود که این عدم تعلق به سازمان یا بلوکی، از سوی روسیه تقدیر شود و این کشور به تمامیت ارضی و حکومت اوکراین احترام بگذارد. عملا دیدیم که این اتفاق نیافتاد و این امیدواری اشتباه و ساده انگاری بود.”

حالا با برداشته شدن مانع قانونی پیوستن به ناتو از سوی اوکراین، عضویت این کشور در این سازمان بار دیگر مورد بررسی قرار می گیرد. ناتو عضویت اوکراین را منوط به انجام برخی اصلاحات در کشور کرده بود و به نظر می رسد با توجه به نزدیکی بیش از پیش اوکراین به غرب بویژه طی ماههای اخیر و بحران با روسیه، پیوستن اوکراین به این سازمان با مخالفتهای کمتری روبرو شود.

اینک و پس از نخستین گام برداشته شده توسط پارلمان اوکراین، پیوستن به ناتو به همه پرسی گذاشته خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ده‌ها کشته و زخمی در حمله موشکی به چرنیهیف؛اوکراین:روسیه برای پاکسازی سنگرها گاز اشک‌آور بکار می‌برد

حملات شدید روسیه به تاسیسات انرژی اوکراین؛ مسکو: پاسخی به اقدامات خرابکارانه کی‌یف بود

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند