تاثیر برقراری روابط کوبا و آمریکا بر ونزوئلا چیست؟

تاثیر برقراری روابط کوبا و آمریکا بر ونزوئلا چیست؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گزارش تحلیلی ونزوئلا و کوبا روابط صمیمانه و عمیقی با یکدیگر دارند. این دو کشور نه تنها از نظر ایدئولوژیک به یکدیگر نزدیکند، بلکه همکاری های اقتصادی

آگهی

گزارش تحلیلی

ونزوئلا و کوبا روابط صمیمانه و عمیقی با یکدیگر دارند. این دو کشور نه تنها از نظر ایدئولوژیک به یکدیگر نزدیکند، بلکه همکاری های اقتصادی گسترده ای به ویژه در مبادله نفت و نیروی متخصص دارند. اما آیا بیانیه های تاریخی روسای جمهور آمریکا و کوبا ناظر بر عادی سازی روابط دو جانبه می تواند ونزوئلا را در اوج بحران اقتصادی، تنها تر از همیشه در آمریکای جنوبی رها کند؟

نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا سال گذشته در سفر به کوبا، مناسبات میان هاوانا و کاراکاس را فراتر از روابط معمول دیپلماتیک توصیف کرد: « امروز پنج ساعت با فیدل در باره فرمانده چاوز صحبت کردیم و یاد او را گرامی داشتیم. بر این نکته تاکید کردیم که کاسترو و چاوز روابطی فراتر از یک اتحاد استراتژیک را پایه گذاری کردند. روابط ما با یکدیگر مانند دو برادر است.»

رائول کاسترو نیز، یکشنبه، در جریان اجلاس سازمان اتحاد بولیواری برای آمریکا، موسوم به آلبا، بر این رابطه برادرانه تاکید کرد. فیدل و هوگوچاوز در سال ۲۰۰۴ این سازمان را بر اساس اصل مبارزه با امپریالیسم آمریکا بنیان نهادند.

«اتحاد ما نماینده یک آلترناتیو واقعی در برابر مدل اقتصادی و اجتماعی غالبی است که سعی بر گسترش سیطره خود دارد اما درگیر بحرانی است که چشم اندازی برای خروج از آن دیده نمی شود.»

اما آیا مادورو می دانست که رائول کاسترو تنها چهار روز بعد، رسما باب صحبت درباره عادی سازی روابط با آمریکا را خواهد گشود؟

کوبا، روزانه بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار بشکه نفت با قیمت تضمینی از ونزوئلا وارد می کند و در برابر، پزشک به ونزوئلا می فرستد.

اگرچه رژیم کوبا، بدون وابستگی به درآمد نفت و گاز و با وجود تحریم های همه جانبه توانسته در طول دهه های گذشته به حیات خود ادامه دهد و در برخی از شاخص های توسعه جزء موفق ترین کشورهای دنیا به شمار رود، اما وضعیت ونزوئلا به هیچ وجه اینگونه نیست. ۹۶ درصد درآمد کاراکاس از فروش نفت تامین می شود و سقوط قیمت طلای سیاه می تواند ضربات سختی بر اقتصاد تک محصولی این کشور وارد کند. رفع تدریجی تحریم های آمریکا علیه کوبا هم می تواند ونزوئلا را از یکی از مشتریان دائمی نفتش محروم کند.

دولت ونزوئلا، اخیرا خبر از کاهش در بودجه سال آینده داده است. آن هم در کشوری که با نرخ تورم ۶۳ درصدی مواجه است.

تنها دو روز قبل از اعلام تاریخی روسای جمهوری آمریکا و کوبا بر تمایل به از سرگیری روابط دو جانبه، نیکولاس مادورو تحریم های آمریکا علیه کارمندان ونزوئلایی را به سخره گرفته بود.

واشنگتن و کاراکاس از چهار سال پیش، روابط دیپلماتیک خود را به سطح وابسته اقتصادی کاهش داده اند. باید دید آیا آب شدن یخ روابط هاوانا و واشنگتن تاثیری بر مناسبات میان ایالات متحده و ونزوئلا خواهد گذاشت یا خیر.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شورای اتحادیه اروپا با اهدای کمک ۵ میلیارد یورویی به ارتش اوکراین موافقت کرد

دیپلمات باسابقه پیشین آمریکایی به جاسوسی برای کوبا اعتراف کرد

سفیر پیشین آمریکا به ۴۰ سال جاسوسی برای کوبا متهم شد