چگونه می توان درس تاریخ را برای دانش آموزان جذابتر کرد؟

چگونه می توان درس تاریخ را برای دانش آموزان جذابتر کرد؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

یک آموزگار چگونه می تواند درس تاریخ را به درسی جذاب تبدیل کند؟ نگارش کتابهای تاریخی، ارائه مستندات تاریخی و تفسیر رویدادهای تاریخی با استفاده از اسناد معاصر از جمله نوآوریهایی در این زمینه هستند.

روش مرور وقایع تاریخی و فهرست کردن آنها و همچنین بررسی چهره های تاریخ ساز، قدیمی شده است. معلمان از شیوه ها و راههای جدیدی برای جذابتر کردن درس تاریخ استفاده می کنند. نگاهی به چند مثال جالب توجه در این زمینه می اندازیم.

مجارستان، قدم زدن در گذشته

سفر به زمان گذشته غیرممکن است اما یادگیری تاریخ با بازدید از مکانهایی که در آنجا رویدادهای تاریخی به وقوع پیوسته، یکی از راههای شناخت این وقایع است.

دانش آموزان یک مدرسه در بوداپست مجارستان با بازدید از مکانهای تاریخی این شهر قسمتی از تاریخ آنرا فرا می گیرند. با این شیوه یادگیری تاریخ، معلم و دانش آموزان بوداپست دیگری را می یابند. علیرغم اینکه آثار مربوط به گذشته ای وحشتناک از بین رفته اما یاد آن هنوز به جا مانده است.

اوا کاردوس، معلم می گوید: «اگر وقایع این دوران را دیرتر آموزش دهیم همه اطلاعات از حافظه دانش آموزان پاک خواهد شد. کاربرد روش کنونی باعث خواهد شد تا دانش آموزان به طریقه بهتری اطلاعات را کسب کنند.»

موضع مجارستان در جنگ جهانی دوم بحث برانگیز بود. این کشور با همکاری کردن با آلمان نازی از سوی نیروهای شوروی و هم پیمانانش، مورد حملات سنگین هوایی قرار گرفت.

دانش آموزان در یک بیمارستان نظامی می توانند زخمهای عمیق تاریخی را حس کنند. این بیمارستان در دوران جنگ ساخته شد که پناهگاه مطمئنی بشمار می رفت.

شیوه یادگیری تاریخ در ژاپن

چگونه می دانیم که هزاران سال پیش چه اتفاقاتی رخ داده است؟ چگونه اسناد را برای تدوین یک کتاب تاریخی گردآوری می کنیم؟

آموزش تاریخ رم باستان به دانش آموزان دوازده، سیزده ساله مشکل است، اما در مدرسه بین المللی فوکواوکا در جنوب غربی ژاپن، دشواری به چشم نمی خورد. دیوید وان تول معلم تاریخ از دانش آموزان می خواهد تا درباره کولوسئوم یک ای بوک درست کنند.

دیوید وان تول، معلم تاریخ می گوید: «این موضوع اهمیت دارد که بدنبال روشهایی باشیم تا دانش آموزان را در فرآیند آموزش فعال و درگیر کنیم. هدف این پروژه نیز اینست. من بدنبال پروژه هایی هستم که دانش آموزان لذت نوشتن را نیز داشته باشند و نه اینکه تنها به تحقیق بپردازند. دانش آموزان از اینکه با یکدیگر کار می کنند و می نویسند لذت می برند. این پروژه ای است که می توان به نتیجه آن افتخار کرد.»

اولین کار دانش آموزان برای ساختن این ای بوک، فصل بندی کردن است. هر فصل به چند بخش تقسیم می شود. دانش آموزان دو به دو برای تحریر این ای بوک با یکدیگر کار می کنند. یکی از فصلها «بازیها» نام دارد که یکی از بخشهای آن «گلادیاتورها» نام گرفته است.

دانش آموزان با توجه به منابع مختلف تحقیقات خود را انجام می دهند. آنها با توجه به طبیعت سوژه منابع ضد و نقیضی پیدا کردند اما این فرصت مناسبی است تا درباره قابل اطمینان بودن منابع تفکر کنند.

آنها نحوه فصل بندی و تحقیق موضوع خود بر روی اینترنت را فرا گرفته اند اما مهمتر، فراگیری موضوعاتی تاریخی و قدیمی در دنیای کنونی است.

یادگیری گذشته با منابع حال در آمریکا

برخی وقایع تاریخی بر روی سنگها حک شده است اما برخی دیگر قابلیت تفسیرهای گوناگون را دارند. در دبیرستان آراگو واقع در سان ماتیو در ایالت کالیفرنیای آمریکا، دانش آموزان به روش غیر معمولی تاریخ را فرا می گیرند.

ویل کولگ لازیر، معلم تاریخ خود را برای کلاس آماده می کند. بحران موشکهای کوبا در زمان جنگ سرد موضوعی است که درباره آن این معلم منابع زیادی از جمله مقاله ای از واشنگتن پست و یا خلاصه جلسه پرزیدنت کندی در کاخ سفید را برای دانش آموزان تهیه کرده است. این روش «تعلیم و تربیت تفکر تاریخی» نام گرفته است. این متد توسط یک استاد مدرسه تعلیم و تربیت استانفورد ابداع شده است.

آگهی

ویل کولگ لازیر، معلم تاریخ می گوید: «زمانی که تاریخدانان سعی دارند مشخص کنند دقیقا چه اتفاقی افتاده است، در کتابخانه ها آرشیوی برای راهنمایی آنها وجود ندارد. آنها باید تحقیقات کنند، به سئوالات پاسخ دهند و نتیجه گیری کنند. اثر انگشت، آنالیز خون و یا دی ان ای نداریم و تنها روزنامه ها، نامه ها و سخنرانی ها وجود دارد.»

این معلم از شاگردان می خواهد تا منابع را آنالیز و تحلیل کنند. آنها از کجا می آیند؟ مربوط به چه دوره ای هستند ؟ و توسط چه کسی و در راستای چه هدفی تهیه شده اند؟

ویل کولگ لازیر می گوید: «محتویات آن بیشتر یک روش است تا یک هدف خاص. یک روشی است که به کودکان می آموزد که انتقادی فکر کنند و تحلیلی بخوانند. این به معنای آن نیست که بگوییم محتویات مهم نیست مسلما شناخت تاریخ کشورمان و دنیا اهمیت دارد اما در عین حال هدف اصلی نیست.»

ویل کولگ لازیر همانند دیگر معلمان نیست. وی نظر شاگردان خود را طوری جویا می شود که گویی آنها تاریخدان هستند. برای مثال، آنها باید به این سئوال پاسخ دهند: چرا بحران موشکهای کوبا بصورت صلح آمیز خاتمه یافت؟

او می گوید: «می توانم پنج و یا سه دقیقه را برای پاسخگویی به سئوال اختصاص دهم اما فردا و یا هفته آینده چه کسی آنرا به خاطر خواهد آورد؟ این موضوع که آنها بدنبال جواب می گردند باعث خواهد شد که پاسخ همیشه به خاطرشان بماند.»

آگهی

برای این معلم، این روش بسیار موثر است. شاگردان در دراز مدت دروسی را که فرا گرفته اند را به خاطر خواهند آورد. بر اساس تحقیقات استانفورد با این روش دانش آموزان ظرفیت تحلیل و مطالعه خود را بالا خواهند برد.

با این وجود روش تعلیم و تربیت تفکر تاریخی هنوز در ایالات متحده در حاشیه قرار دارد.

Learning World Facebook

Learning World Twitter

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

ده‌ها هزار نفر در حمایت از رهبر نوظهور اپوزیسیون مجارستان به خیابان رفتند؛ پیتر مجار کیست؟

ویکتور اوربان: برای ایجاد تغییرات در اتحادیه اروپا چاره‌ای جز اشغال بروکسل نداریم