نگاهی به دلایل افزایش خشونت علیه زنان در هند

نگاهی به دلایل افزایش خشونت علیه زنان در هند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

تجاوز گروهی به دختر دانشجوی هندی در دسامبر سال ۲۰۱۲ جهانی را بهت زده کرد و پرده از واقعیتی تلخ برداشت؛ خشونت علیه زنان در هند سابقه ای طولانی دارد و متاسفانه سال ها به دلایل گوناگون از جمله بی توجهی دولت رشد کرده است.

اما این بار واکنش متحد و گسترده بخش قابل توجهی از جامعه هند، دولت را بر آن داشت تا ظرف سه ماه، قانون سختگیرانه تری در مورد متجاوزین وضع و به اجرا گذارد. هرچند این قانون هم نتوانست منجر به کاهش میزان خشونت و تجاوز به زنان شود؛ ژانویه سال جاری میلادی با تایید شورای یک روستا، زنی به گناه رابطه جنسی با مردی از روستای همسایه مورد تجاوز گروهی متشکل از دوازده تن از مردان قرار گرفت.

یک فعال حقوق زنان بر این باور است که «کمبود تعداد زنان به نسبت مردان در هند از جمله دلایل جنایات جنسی است. مردان جوانان به ویژه در شمال کشور امکان ازدواج به موقع ندارند. دلیل این مسایل هم سقط جنین و کشتن نوازدان دختر است.»

بر اساس سرشماری سه سال پیش، جمعیت مردان هند ۳۷ میلیون بیشتر از زنان است. عدم تعادلی چشمگیر که به گفته کارشناسان به خاطر سقط جنین دختران به وجود آمده که هرچند از سال ۱۹۹۶ قانونا ممنوع است، اما همچنان در نواحی مختلف کشور اعمال می شود.

گزارش مرکز تحقیقات بهداشت و سلامت جهانی در تورنتوی کانادا از این حکایت دارد که در سه دهه اخیر بیش از ۱۲ میلیون سقط جنین در هند صورت گرفته است.

جامعه مردسالار، فقر اجتماعی و فرهنگی به ویژه ضعف ساختار آموزش و پرورش کشور از جمله دلایل این پدیده اجتماعی مطرح شده است.

پراببات یهو، یکی از پژوهشگر مرکز تحقیقات بهداشت و سلامت جهانی تورنتو در مورد آخرین گزارش این مرکز می گوید: «ما متوجه شدیم که میزان تولد [دختران] در میان اقشار مرفه جامعه کاهش یافته است نه در میان فقرا و کم سوادان. در نتیجه به نظر می رسد که این پدیده در هند افراد تحصیل کرده و ثروتمند را نیز در بر می گیرد.»

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد سالانه در هند حدود ۵۰۰ هزار جنین به دلیل جنسیت شان سقط می شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هند؛ تجاوز جمعی و قتل یک زن جوان صدها تن را به خیابان کشاند

«پیکر زن میدان جنگ نیست»؛ زنان هندی خانه فرد مظنون در پرونده تجاوز جنسی را به آتش کشیدند

نورا نراقی به یورونیوز: استقبال دختران ایرانی از موتورسواری با وجود سخت‌گیری‌ها تحسین‌برانگیز است