«فرصت دوم» برای ترک تحصیل کردگان

«فرصت دوم» برای ترک تحصیل کردگان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

چگونه باید به افرادی که یکبار ترک تحصیل کرده اند، فرصت دومی داد تا تحصیل خود را کامل کنند؟

دلایل متفاوتی برای ترک تحصیل وجود دارد. اما آیا ترک تحصیل واقعا به معنای پایان دوره یادگیری است؟ یا فرد می تواند بعدها در تصمیم خود تجدید نظر کند؟ چگونه می توان افراد را به بازگشت به مدرسه و تحصیل مجدد، تشویق کرد؟ برای پاسخ به این سئوالات در برنامه این هفته، به نمونه هایی از سه کشور برزیل، یونان و اردن می پردازیم.

برزیل: گذشته تاریک، آینده روشن

ترک تحصیل می تواند تبعات منفی مختلفی را به همراه داشته باشد بنابر این، متعهد نگه داشتن جوانان به مسئله تحصیل اهمیت زیادی دارد، در همین حال، بازگذاشتن درها به روی ترک تحصیل کردگان و دادن فرصتی دوباره به آنها هم حیاتی است.

در مورد جوانانی که در مناطق جرم خیز و در دامن مواد مخدر و قاچاق آن بزرگ می شوند چه؟ چگونه باید به دام تله هایی که پیرامون آنها را فراگرفته، نیفتند؟ آیا تسکین روح آنها با فرهنگ مفید است؟

«ویگاریو جِرال»، یکی از حومه های خطرناک ریودوژانیرو است. مکانی جرم خیز که بزهکاران و باندهای سازمان یافته عملا کنترل این حلبی آباد یا به اصطلاح «فاوِلا» را در دست دارند. با این وجود از بیست سال پیش تاکنون مرکز فرهنگی «آفرورگی»برای ارتقاء سطح فرهنگی ساکنان اینجا تلاش می کند.

«فیژائو» که روزی یکی از قاچاقچیان مواد مخدر بوده، حالا واسطه ای میان ساکنان محلی و نهادهای دولتی شده است. «آفرورگی» زندگی او را متحول کرده است.

او می گوید: «مرکز فرهنگی “آفرورگی” فرصت دومی برای من مهیا کرد. شخصی بنام ژوزه در این مرکز بود که جنبه های مثبت مرا کشف کرد. تنها صفت من در کودکی یاغیگری بود. او درعرض دو ساعت گفتگو نکات مثبتی را در وجود من پیدا کرد که خودم هم نمی دانستم. آفرورگی نحوه حرف زدن مرا عوض کرد، حالا وقتی درگیری ای، چیزی پیش می آید، نقش میانجی برعهده من گذاشته می شود، برعهده فردی که می داند چگونه از مردم در برابر این دنیای پر از جرم و جنایت محافظت کند.»

کودکان و نوجوانان این منطقه با شرکت در کلاس های رقص و موسیقی با مفهوم «جمع» خو
می گیرند و بیشتر با ویژگی های «بشر» آشنا می شوند. مشارکت در فعالیت های فرهنگی، آنها را «مسئولیت پذیر» بار می آورد، به روحیه شان لطافت می بخشد و بین آنها و «خشونت» فاصله ایجاد می کند، بویژه اینکه الگوی آنها فردی باشد با گذشته تاریک، که موفق شده با عبور از کوهی از مشکلات، زندگی خود را متحول کند.

یونان: آغازی دوباره

افزایش بیکاری در یونان موجب شده که حتی فارغ التحصیلان دانشگاهها هم برای یافتن شغل مشکلات زیادی داشته باشند، در مورد «ترک تحصیلی ها» که اوضاع بمراتب بدتر است، آنهایی که مدرسه را نیمه کاره رها کرده اند و مهارت خاصی هم ندارند. طرحی برای کمک به ایندسته از افراد در دست اجراست.

«کورفو»، یکی از جزایر زیبای یونان در دریای مدیترانه با یک مشکل اساسی روبروست: سطح سواد ساکنان. خیلی ها درسشان را تمام نکرده و از حد مدرسه ابتدایی بالاتر نرفته اند. برای حل بخشی از مشکل، به ترک تحصیلی ها فرصتی دوباره داده شده است تا مجددا به دنیای درس و مدرسه بازگردند.

کوستاس، استاد جامعه شناسی و یکی از طرفداران ایده «دادن فرصت دوباره» است. به نظر او شیوه حاکم در نظام آموزشی سنتی را باید یکی از دلایل اصلی ترک تحصیل افراد دانست. بزعم او در نهایت «محرومیت های اجتماعی» ناشی از ترک تحصیل، افراد را دوباره به کلاس درس برمی گرداند.

حدود بیست درصد ساکنان «کورفو» دوره آموزش اجباری را به پایان نرسانده اند. مدارس موسوم به «فرصت دوباره» در تلاشند این خلاء را پر کنند. هرروز افراد بیشتری جذب آنها می شوند. به کلاس درس برمی گردند، در را پشت سر خود می بندند اما اطمینان دارند درس و تحصیل، درهای دیگری را به روی آنها خواهد گشود.

اردن: چشم انداز نوجوانان

آیا افراد جوان از بازگشت به کلاسهای سنتی احساس راحتی می کنند یا محیط آموزشی غیررسمی برای آنها جذابیت بیشتری دارد؟ کدام شیوه های آموزشی بیشتر از همه حالت تشویق کننده دارند؟ آیا یک رویکرد تعاملی می تواند در آموزش مهارتهای زندگی موثر باشد؟

تعداد ترک تحصیلی ها در اردن به حدود صد هزار نفر می رسد. اغلب این افراد قادر به از سرگیری درس و مشق در مدارس معمولی و نظام آموزش رسمی نیستند. سازمان بین المللی (Questscope) «کوئست اسکوپ»در همکاری با وزارت آموزش اردن از سال ۲۰۰۳ برنامه ای را در این کشور در دست اجرا دارد تا برای چنین افرادی یک «فرصت دوباره» مهیا شود.

از سال ۲۰۰۳ تاکنون بیش از هفت هزار جوان در برنامه آموزش غیر رسمی شرکت کرده اند. حدود نود و هشت درصد آنهایی که مرحله دهم آزمون حرفه ای این دوره را با موفقیت به پایان برده اند، واجد شرایط شرکت در کلاسهای آموزش رسمی شده اند، فرصتی دوباره در زندگی تا فردای بهتری برای خود بسازند.

آگهی

آیا کسی را در اطراف خود می شناسید که ترک تحصیل کرده باشد؟ آیا بوده اند کسانی که بعد از این کار نظرشان عوض شده باشد؟ مثل همیشه بیصبرانه منتظر شنیدن تجربیات شما از طریق شبکه های اجتماعی هستیم.

Learning World Facebook
Learning World Twitter

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«پنهان شدن» بولسونارو در سفارت مجارستان باعث احضار سفیر از سوی مقامات برزیل شد

کارناوال رقص سامبا در ریو دوژانیروی برزیل، فوریه ۲۰۲۴

ضرب طبل‌ها و رقص تن‌ها در کارناوال ۲۰۲۴ ریودوژانیروی برزیل